Jeg har masser af venner udenfor gymnasiet. Men det tager rigtig hårdt på mig, når jeg skal i skole hver dag, og jeg ikke snakker med nogle fra min klasse. Jeg har aldrig før været den, som der ikke havde nogle venner – og derfor tager det også rigtig hårdt på mig.
Hej Mindhelper
Jeg går i 1. g og er skiftet klasse to gange indtil videre. alle gange fordi jeg sigtede efter den helt perfekte vennegruppe. jeg havde det egentlig fint i de to første klasser, i sær i min grundforløbsklasse. nu går jeg i den 3. klasse og for ca. 3 måneder siden skulle vi i byen og de opførte sig virkelig som nogle dårlige veninder. jeg går meget op i, at man har selvindsigt og sørger for ens venner er glade. den episode tog rigtig hårdt på mig, og lige siden har jeg følt mig alene hver dag i skolen. jeg har massere af venner udenfor gym, men det tager rigtig hårdt på mig, når jeg skal i skole hver dag og jeg ikke snakker med nogle fra min klasse. jeg har aldrig før været den som der ik havde nogle venner, og derfor tager det også rigtig hårdt på mig. det sidste lange stykke tid har jeg haft en underlig følelse indeni, jeg har ikke følt mig ked af det men har haft det dårligt og ubehageligt i min krop, både fysisk og psykist. og ved ik hvad jeg skal stille op i min situation. jeg føler mig deprimeret, men siger hele tiden til mig selv jeg bare overdriver.

(Pige, 17 år)
Kære Pige på 17
Det lyder da som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er mega hårdt, at føle sig ensom i sin klasse. Vi mennesker er nogle flokdyr, og vi har ofte brug for at være en del af et fællesskab. Det kommer helt tilbage fra vi var urmennesker, hvor det kunne være vildt farligt at være alene. Derfor er kroppen indrettet til at reagere med ubehag, når vi føler os alene, så vi holder os tæt til andre. Derfor giver det også rigtig god mening, at du oplever at have det dårligt – fysisk og psykisk, hvis du er ensom i din klasse. Det er helt normalt at opleve, selvom det er ubehageligt.
Hold godt fast i dine andre venner
Du fortæller, at du har en del venner uden for din klasse. Det er jo mega dejligt, og derfor kan jeg jo kun anbefale, at du holder godt fast i dem. Og måske prioriterer dem mere, nu hvor du ikke føler dig så tilpas i din klasse. Det er heldigvis sådan, at man jo kan mødes om en hel masse andre ting end skolen. Så måske er det der, du skal lægge din energi i øjeblikket. Find på nogle hyggelige ting i kan lave sammen efter skole. Så har du det at se frem til, hvis skoledagene bliver lange og lidt ensomme. Hvis dine andre venner går i nogle af de andre gymnasieklasser, så kan i måske også spise frokost sammen på gymnasiet? Så er det kun i timerne, at du er lidt alene.
Den perfekte vennegruppe
Jeg bider lidt mærke i det du nævner om “den perfekte vennegruppe”. Du uddyber ikke så meget hvad du mener med det, men du skriver, at det er vigtigt for dig, at man har selvindsigt og sørger for, at ens venner er glade. Det lyder til, at du har nogle ret store forventninger til, hvordan man skal opføre sig i vennegruppen – for at den er perfekt. Det er selvfølgeligt helt vildt vigtigt, at man behandler hinanden pænt, og passer godt på hinanden. Men mennesker begår jo altid fejl. Og nogle gange kan vi komme til at gøre noget, eller sige noget, som sårer. Og hvis man så samtidigt er lidt fuld, fordi man er i byen – jamen så kan folk godt gøre nogle virkeligt dumme ting. Jeg kommer til at tænke på, om dine krav til vennegruppen måske er lidt for store? Altså om dine krav er meget svære at leve op til? Man skal selvfølgelig ikke finde sig i, at blive behandlet dårligt. Men det kan være en god idé at tilgive folk, hvis de gør noget dumt, eller siger noget dumt, hvis man gerne vil opretholde venskaberne. Derfor tænker jeg lidt på, hvad der skal til, for at du ville være tilfreds med vennegruppen igen? For hvis det mest er fordi, at du mangler at de siger undskyld til dig – jamen så er det måske noget, man kan snakke om, og løse konflikten på den måde? Du kan prøve at læse mere om at løse sine konflikter her. Det kan også være en god idé at overveje, om dine krav er for høje. For så kan folk godt synes det er meget svært at leve op til – og så trækker de sig væk fra en. Hvis der er alt for høje krav, jamen så synes folk ikke altid, at det er sjovt at være sammen med en. Fordi der er så mange ting, man kan komme til at gøre galt. Det skal jo helst være afslappende, at være sammen med sine venner. Og man skal kunne føle, at man kan være sig selv, når man er sammen.
Hvis du ikke har lyst til at være sammen med nogle af dem længere, så er det selvfølgeligt helt i orden. Nogle gange, så passer man bare ikke sammen. Men så er det måske en idé, at kigge efter nogle andre venner/veninder i din klasse. Måske er der nogle af de andre, som du slet ikke har nået at lære at kende. Og måske er der nogle af dem, som du kan overveje at begynde at snakke med. Hvis du synes det er helt uoverskueligt, at skulle blive ved med at gå i den gymnasieklasse, som du går i nu. Så kan du jo overveje, at skifte tilbage til en af de andre klasser, som du var glad for. Det kan være en god idé, at tage fat i et studievejleder, hvis det er noget du overvejer. Studievejlederen på gymnasiet kan rådgive dig i, hvad der er en god løsning for dig. Du kan spørge på kontoret/administrationen, hvordan du kan booke en tid hos din studievejleder.
Snak med nogen om det
Når man har det dårligt, så er det en rigtig god idé, at tale med nogen om det. For det er hårdt at gå med alene. Når man taler med andre om sine problemer, så fylder de tit også lidt mindre. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede enten med dine forældre, eller nogle af dine gamle veninder om, hvordan du har det. Så kan du også få deres perspektiv på sagen, og de kan hjælpe dig godt på vej, og støtte dig indtil du får det godt igen. Det er nok mit bedste råd til dig lige nu. Del dine tanker med nogen, du føler dig tryg ved.
Tag fat i Headspace.
Hvis du trænger til at tale med nogen, som ikke kender dig – jamen så er Headspace en god mulighed. Hos Headspace kan unge få rådgivning i deres problemer af de søde frivillige. Der kan man komme uanset om ens problemer er små eller store. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Du kan også være anonym, hvis du synes det er rarest.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke fremover.
De venligste hilsner fra en Mindhelper