Hej Mindhelper
Hvad skal man gøre hvis man er kommet til at sige noget, som man har fortrudt, fordi man fandt ud af at man gjorde en ked af det. Og nu snakker den person så ikke til en og snakker grimt om en bage ens ryg. Der efter er blevet lukket ude af vennegruppen? Så man sidder helt alene fordi den ene person har snakkede grimt om en foran de andre piger, og har sikkert sagt “lag vær med at sanke med hende”. Og nu sidder man helt alene og føler sig som en fiasko

(13 år)
Kære Du
Det kan gøre mega nas, at blive holdt uden for vennegruppen. Og det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, for at komme ind i varmen igen. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind til os.
Holdt udenfor
Du skriver, at du sidder helt alene, og at de andre snakker grimt om dig. Det lyder rigtig ubehageligt. For det kan god gøre ondt i maven, når man ikke har nogle at være sammen med. Og det kan føles ret ensomt, når ens venner undgår en. Derfor er det heller ikk okay, at andre holder en udenfor. Og det er heller aldrig i orden, at andre taler grimt om en. For det kan gøre en mega ked af det.
Noget man fik sagt
Nogle gange, kan man komme til at sige nogle ting, som gør andre kede af det. Det kommer vi alle sammen til en gang imellem. Nogle gange tænker man måske ikke over det, lige når man siger det. Men bagefter kan man godt se, at det måske ikke var helt ok, det man fik sagt.
Når man fortryder noget som man har sagt, er det bedste man kan gøre, at tale om det. Så kan du mon snakke med den person, der blev ked af det du sagde? Det kan nemlig hjælpe, at fortælle, at man ikke mente noget ondt med det, og sige undskyld.
Du kan også kigge på artiklen Lær at løse konflikter med venner. Der er der nogle tips til hvad man kan gøre, hvis man er blevet uvenner med sine venner. Så måske kan det hjælpe.
Få hjælp af en voksen
Hvis ikke det virker at tale om det. Så er mit bedste råd, at fortælle det til en voksen. Det kan være en af dine forældre, en lærer, eller en anden, du er tryg ved. Den voksne kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre. Og måske kan i sammen sætte jer, sammen med dine venner, og snakke tingene igennem. For nogle gange, kan man ikke løse konflikten selv. Og så er det rart at få hjælp.
Børnetelefonen
Du kan også altid ringe til Børnetelefonen. Børnetelefonen hjælper både børn og unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, hvis man bliver holdt uden for. Man kan både ringe og skrive til Børnetelefonen. Og de voksne som arbejder der, er rigtig søde og dygtige.
Det gør ondt, når andre snakker grimt om en, og holde en udenfor. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du snart får det godt med dine venner igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper