Mine veninder er ret attraktive, så de bliver tit inviteret til fester uden mig. Det er hårdt for mig at vide, at jeg ikke er inviteret til festerne på grund af mit udssende.
Hej Mindhelper
Jeg har det rigtig svært for tiden.
Jeg er en pige, der aldrig har været specielt efterspurgt eller populær. Og det er noget, jeg har det rigtig svært med.
Jeg har ofte været let forelsket eller haft et godt øje til en dreng, men aldrig har jeg haft noget succesfuldt ud af det. Ingen har nogensinde været interesseret i mig. Nærmest alle mine veninder er utrolig attraktive, og det er rigtig hårdt at følges rundt med dem, for jeg er altid usynlig. Ikke, at jeg holder mig i baggrunden; jeg snakker faktisk forholdsvis meget.
Men jeg bliver bare ikke rigtig lagt mærke til. De bliver ofte inviteret til fester mm., hvor jeg kun kommer med, hvis mine veninder lige husker at invitere mig. Hvilket de overraskende ofte glemmer. Jeg skal snart på gymnasiet, hvor jeg får en ny start, hvilket jeg naturligvis vil udnytte til min fordel. Men jeg er bare bekymret for, at jeg ender op på samme måde…
Det er noget, jeg har været nødt til at leve med det meste af mit liv, og det lyder måske som et smalt problem, at alle drengene ikke lige er vilde med mig, men ting som at få direkte at vide til ansigtet, at man ikke er velkommen til en fets pga. en udseende, rammer altså rigtig hårdt. Og en anden ting: mine veninder forstår mig ikke. Alle kan lide dem, og vil være sammen med dem, og de forstår ikke at jeg ikke lever det samme liv som de gør. Og selvom det lyder som om, at jeg ikke passer ind med mine veninder, så har jeg et rigtig tæt forhold til dem, det er bare omverdenen der gør det svært for mig.
Jeg ser frem til et svar.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Puha. Det lyder som en super svær situation, du står i lige nu. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Det er ikke dig, der er noget galt med
Jeg kan godt forstå, at det ikke er særligt sjovt at få at vide, at man ikke er velkommen til en fest på grund af sit udseende. Det tænker jeg faktisk, at vi alle sammen ville blive rigtigt kede af. Både fordi mennesker er sociale dyr, så det gør rigtigt ondt på os, når vi bliver lukket ude af fællesskabet. Det er noget, der stammer helt tilbage fra dengang, vi stadig boede på savannen. Der var det nemlig farligt ikke at være en del af noget. Men også fordi at udseendet er noget, som er rigtigt sårbart for de fleste. Specielt når man er ung. Så det gør rigtigt ondt, når der bliver kommenteret på det på en ikke særligt pæn måde.
Nu kommer der sådan en rigtig voksen-sætning herfra: husk, at det ikke er dig, der er noget galt med, når de andre ikke vil have dig med til fest, fordi de ikke synes, du ser godt ud. Det er dem, der er rigtigt feje. Og det er deres mening, at de ikke synes, at du ser godt ud. Der findes helt sikkert nogen derude i den store verden, som synes, at du ser hammergodt ud. Prøv at tænk på dig selv. Er du altid enig med dine veninder i, hvilke fyre der ser godt ud?
Pas på sammenligningerne
Jeg tror de fleste af os kender følelse af, at alle vores veninder ser super godt ud, mens man måske føler, at man selv ligner noget, katten har slæbt med ind. Det er super hårdt, når man har det sådan. Men jeg kommer til at tænke på, om dine veninder mon er enige med dig i, at du ikke ser godt ud? Tit er vi nemlig vores egen største kritiker. Derfor er det også en rigtigt god idé at passe på med at sammenligne sig selv for meget med andre. Det er noget, vi alle sammen kommer til ind imellem. Men det er bare ikke altid særligt hjælpsomt, fordi man tit glemmer at tænke over, at man ikke kan se alle de ting, andre går og slås med bare ved at kigge på dem.
Så at øve sig i at lade være med at sammenligne sig selv med andre, kan være en genvej til at slutte fred med sig selv. For man kan jo ikke ændre på sit udseende. Men man kan arbejde lidt med at blive bedre til at ændre på, hvordan man tænker om sit udseende og slutte fred med det. Det kan du læse mere om, hvordan man gør i den artikel, jeg har linket til. Og husk: vi har alle sammen styrker og svagheder. Det kan godt være, dine veninder ser rigtigt godt ud. Men så er der helt sikkert også noget, du er super god til, som de ikke er så gode til.
Er de det værd?
Det er ikke særligt fedt, når man er lidt småforelsket i nogen, der ikke er interesseret i en. Og jeg kan godt forstå, at det er rigtigt træls, at der aldrig rigtigt er nogen af dine forelskelser, der er endt ud i noget mere. Men jeg kommer også til at tænke på noget. Er de her fyre overhovedet nogen, du ville have lyst til at være sammen med, hvis de kun vil være sammen med dig, hvis du ser godt ud? Jeg ved godt, at det også er sådan en voksenting at sige. Men jeg synes, at du fortjener en fyr, som vil være sammen med dig, fordi han elsker dig for at være lige præcis den, du er. Og det lyder ikke som om, de fyre du skriver om, ville gøre det.
Det bliver bedre
Jeg kan godt forstå, at du kan blive bange for, om det samme kommer til at ske på gymnasiet. Og der er selvfølgeligt heller ikke nogen, der kan vide det med sikkerhed. Men som regel kommer det med, hvordan man ser ud til at fylde mindre og mindre, jo ældre man bliver. Man tænker rigtigt meget over det, når man er ung. Men jo ældre man bliver, jo mere kommer det til at være nogle andre ting og værdier, som folk går op i. Så jeg tror, du vil opleve, at det bliver nemmere efterhånden, som du bliver ældre. Selvom jeg godt ved, at det er en super ringe trøst lige nu.
Snak med dine veninder
Du skriver, at dine veninder ikke rigtigt forstår, at du ikke lever det samme liv som dem. Det kan jeg godt forstå, er rigtigt hårdt. Men jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at fortælle dem om alle de her ting, du har skrevet i brevet? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal prøve at fortælle dem det. Jeg kan godt forstå, hvis det lyder super svært. Men dine veninder kan jo ikke vide, hvordan du har det, hvis du ikke fortæller det til dem. Så det kan være, det bliver nemmere for dem at forstå dig, hvis du fortæller dem, hvordan du har det.
Det er en rigtigt god idé at prøve at snakke med dem på et tidspunkt, hvor der ikke er nogen af de her ting oppe i forvejen. Som for eksempel, at de er blevet inviteret til en fest, som du ikke er inviteret til. Det giver nemlig meget bedre mulighed for at lytte til hinanden, hvis der ikke er nogen, der er lidt kede af det eller vrede i forvejen.
Snak med en voksen
Jeg synes også, du skal prøve at snakke med en voksen om de her ting. Jeg ved godt, at det måske ikke altid lige er det, man har lyst til. Men det fylder rigtigt meget for dig det her. Og det kan jeg godt forstå, for det er ikke nogen særligt sjov situation. Det er bare så vigtigt, at du ikke går med det alene så. For så kan det bygge sig op og komme til at fylde endnu mere. Det betyder ikke så meget, hvem du snakker med. Så længe det er en, du er tryg ved. Men du kunne for eksempel snakke med en lærer på din skole eller dine forældre.
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogen, der ikke kender dig. Og som måske kan se din situation lidt mere udefra, kan du tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig nogle super søde frivillige klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt det, der fylder for dig. Det kan være både store ting og små ting. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge, der ikke har det særligt godt. Og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, så du kan trygt tage fat i Headspace.
Det blev en lille smule langt, det svar, jeg fik givet dig. Men jeg håber, at der er noget i det, du kan bruge. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke fremover. Jeg håber, at du får en god tid på gymnasiet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper