Hej Mindhelper
Jeg er begyndt at blive bekymret om mad.
Jeg bor alene i lejlighed og skal selv vaske op og lave mad. Jeg har PTSD og en depression. Min depression gør at jeg ikke har noget energi eller kun meget lidt. Det har gjort at jeg ikke har energi til at lave ”rigtig mad” eller at tage opvasken. Her for nylig spiste jeg kun 2 små måltider på 48 timer fordi jeg ikke havde noget energi. Det gør mig virkelig bange og bekymret for jeg er allerede tynd og prøver på at tage på. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og er bange for at mine veninder ikke forstår mig. Mange siger at jeg ”bare skal tage mig sammen” men der er vanvittigt svært når det er min diagnose der er skyld i det. Og jeg føler at folk ikke forstår mig.

(20 år)
Kære Du
Det kan være smadder hårdt at kæmpe med PTSD og depression. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det bedste man kan gøre, når man har det svært er, at række ud efter hjælp.
Depression
Du skriver, at du bekymrer dig for, om du får spist nok for tiden, fordi det er svært at samle overskuddet til at få lavet “rigtig mad”. Det er super vigtigt, at få spist nok, også i perioder hvor man har det svært. For når kroppen får det den skal bruge, så er det også lettere at arbejde med, at få det bedre mentalt. Derfor forstår jeg også godt, at du kan blive lidt bekymret.
Samtidig er det også helt naturligt at opleve, at det med at lave mad, vaske op, og gøre dagligdags-ting kan være svært, når man har en depression. For en depression kan godt påvirke ens energi og overskud rigtig meget. Derfor tror jeg også, at mange, som har kæmpet med depression, kan genkende, at det er svært at få lavet den helt store aftensmenu.
Sænk barren
Mit bedste råd til dig vil være, at prøve at sænke barren i forhold til, hvilken mad du får spist. Du går igennem en svær periode lige nu. Derfor er det også helt okay, at du måske ikke lige får stået ved komfuret og kokkereret det helt store. I stedet kan du prøve at tænke over, hvordan du kan gøre det lettest for dig selv, at få spist. F.eks. kan færdigretter, pastasalater og mange andre hurtige måltider købes i de fleste supermarkeder. Og selvom det måske ikke er det allermest spændende mad, så er det vigtigste lige nu, at det er overskueligt for dig, at få spist.
Du kan også prøve at fylde køkkenskabet op med nogle gode snacks, som du kan spise i løbet af dagen. Når man har det lige ved hånden, er det ofte lettere at få gjort.
Får du hjælp?
Jeg kommer også til at tænke på, om du får hjælp til depressionen eller din PTSD? Ellers er mit aller-vigtigste råd, at få det. For psykisk lidelse, er ikke noget man skal klare sig igennem alene. Og med den rigtige hjælp oplever de fleste heldigvis, at få det godt igen, og få mere overskud og glæde tilbage i hverdagen.
Hvis du lige nu ikke får hjælp, så er det første skridt på vejen, at tage op til din læge. Lægen kan nemlig guide dig i retning af tilbud, som kunne være hjælpsomme for dig.
Tal om det
Du skriver også, at du er bange for, at dine veninder ikke vil kunne forstå dig. Sommetider når man kæmper med svære ting, kan det godt føles ret ensomt. Det kan virke som om, at alle andre har det mega godt. Og hvordan vil de overhovedet kunne sætte sig ind i, at man kan have det som man har det? Men sandheden er, at rigtig mange unge på et tidspunkt, har gået igennem svære perioder. Og det med at være trist eller mangle overskud, er der en del, som også har prøvet.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp for dig, at prøve at fortælle dine veninder om, hvordan du har det. Det kan nogle gange være med til, at gøre ens tanker lidt mindre tunge. Og selv hvis ens veninder ikke selv har prøvet at have en depression, så vil de for det meste gerne lytte og prøve at støtte en.
Du kan læse meget mere, om hvordan man kan tale med venner om svære følelser i artiklen Snak med dine nærmeste om din depression. Det er nemlig mega vigtigt, ikke at gå med alt det svære selv.
DepressionsLinien
Du kan også altid tage fat i DepressionsLinien, hvis du gerne vil snakke med nogen ude fra. Her kan man nemlig ringe ind, og tale med en af deres rådgivere. Rådgiverne er super venlige og dygtige, og de ved en helt masse om hvad det vil sige, at kæmpe med depression. Måske kan de også komme med nogle råd til dine bekymringer med at få spist nok.
Det kan være hårdt når overskuddet til at lave mad er i bund. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper