Jeg føler mig tom for følelser, og jeg har det underligt. Jeg føler mig ikke glad, som jeg plejer at være. Men jeg er i tvivl om, om det bare er en dårlig periode. Eller om jeg måske er ved at få en depression?
Hej Mindhelper
Jeg er i tvivl om jeg har en dårlig periode, eller om jeg er ved og udvikle en depression. Jeg er meget nede, energi forladt, og jeg finder ikke glæde ved de ting der plejer og gøre mig glad. Eksempelvis har jeg en skide god kæreste, en masse dejlige veninder, og en skøn familie. Men jeg føle mig tom for følelser, og jeg har det underligt. Jeg er slet ikke glad som jeg plejer og være. Jeg har svær ved og passe mit arbejde også, og jeg får slet ikke de ting gjort jeg sætter mig op for. Fordi jeg kort sagt ikke magter det.. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, for og komme på toppen igen, da jeg ikke specifikt kan forklare hvad der deprimere mig.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Det lyder som om, du har ramt en lidt hård periode for tiden. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære følelser.
Det er helt normalt
Det er helt normalt, at man nogle gange rammer ind i en periode, hvor ens humør bare ikke er lige så godt, som det plejer. For vores humør går bare lidt op og ned i perioder. Og der kan være forskellige grunde til, at man lige rammer en svær periode. Nogle gange er der en meget specifik grund til, at man er ked af det. Som for eksempel, at man har mistet nogen, man var glad for. Men andre gange er det måske ikke helt så nemt lige at pin-ponte, hvorfor ens humør er dykket. Det kan for eksempel være, at man har haft lidt for mange ting at lave i for lang tid ad gangen. Så kan ens humør godt dykke, hvis man føler sig presset. Men det er rigtigt træls, når man ramler ind i sådan nogle perioder, hvor ens humør er tungt. Og det kan være så svært at skulle slæbe sig igennem de perioder, fordi det hele virker lidt ekstra uoverskueligt.
Hvis man føler sig nede for længe
Men hvis man har gået rundt og følt sig nede og tom for følelser rigtigt længe. Og det begynder at gå udover ens hverdag, sådan så der lige pludseligt er nogle ting, man kunne før, som man lige pludseligt ikke kan, så skal man tage det lidt alvorligt. For så kan det i hvert fald være et tegn på, at der måske er noget lidt mere alvorligt galt som for eksempel en depression. Jeg kan ikke svare dig på, om det er en depression, du er ved at ramle ind i. Det er en professionel, der sidder sammen med dig, der skal hjælpe dig med at finde ud af det. Men du kan prøve at kigge på vores artikel om de typiske tegn på depression. Måske er der noget i den, du kan genkende?
Det er helt normalt at opleve nogle af tegnene i en kort periode af sit liv. Men hvis man oplever mange af tegnene, og det har stået på rigtigt længe, så er det en god idé at tage det alvorligt og få snakket med nogen om det. For så er det i hvert fald et tegn på, at der er et eller andet, der driller. Og som gør livet rigtigt besværligt at være i lige nu. Og det skal man ikke gå alene med. Lige meget om det er en depression eller ej. Det skal man have snakket med nogen om, så man kan få noget hjælp og støtte til at få det bedre.
Snak med nogen
Jeg har faktisk allerede taget hul på mit bedste råd til dig i afsnittet ovenover. Mit bedste råd er nemlig, at du skal snakke med nogen om, at du føler dig nede. Og at du har svært ved at finde glæde ved de ting, som du plejer at være rigtigt glad for. Når man går og kæmper med noget, der er svært, er det nemlig så vigtigt ikke at gå med det alene. Hvis man går alene med det, kan det nemlig få lov til at bygge sig op og fylde mere og mere. Men hvis man får sine tanker ud af hovedet og delt dem med nogle andre, så kommer de også tit til at fylde lidt mindre.
Det er ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Så længe det er en person, du er tryg ved, og som du føler, du også kan dele de lidt sværere ting med. Det kan for eksempel være, at du måske kan snakke med din kæreste om det? Eller måske er der en af dine veninder, som du er meget tæt med, som du ville kunne fortælle om de her ting? Hvis du har et godt forhold til dine forældre, er det en god idé snakke med dine dem. Jeg er nemlig næsten sikker på, at dine forældre gerne vil prøve at hjælpe dig så godt de kan, hvis du fortæller dem, at du har det svært. Fordi de holder af dig og bare gerne vil have, at du har det godt.
Du kan altid snakke med Headspace
Hvis du ikke lige føler, at der er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om alt, hvad der fylder for dig. De frivillige er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de ved godt, at det kan være svært at få sat ord på. Og de skal nok hjælpe dig så godt de kan med at få sagt de ting, du gerne vil have sagt. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Tag fat i din læge
Hvis man har gået rundt og følt sige nede rigtigt længe, er det altid en god idé at snakke med sin læge. Ens læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det gør ondt indeni. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være en depression, du går og slås med. Hvis din læge tænker, at det er nødvendigt, kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Så du kan få det bedre. Det er nemlig heldigvis sådan, at selv hvis man er ramlet ind i en depression, så kan man godt få det godt igen. Og faktisk bliver langt de fleste, der har kæmpet med depression helt friske igen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med noget om, at du har følt dig nede for tiden. For sådan skal du ikke gå rundt og have det helt alene. Det er så vigtigt at have hjælp og støtte fra de mennesker, man har omkring sig, når man har det svært.
De bedste hilsner fra en Mindhelper