Hej Mindhelper
Hej, jeg har gået og været nede i en længere periode, jeg kan ikke rigtig finde ud af hvorfor. Mit humør svinger også konstant, ved ikke hvordan jeg skal få styr på det, det går mig så meget på. Det der går mig mest på, er at jeg ikke føler mig smuk nok, jeg vil så gerne være smukkere.. jeg vil gerne ud af denne mentale tilstand jeg er i nu, men ved ikke hvordan.
Hilsen fortvivlet pige

(Pige, 19 år)
Hej Fortvivlede Pige
Det lyder til, at der er nogle ting, som fylder rigtig meget for dig lige nu. Det kan være rigtig hårdt, at gå og føle sig nede. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at være nede i perioder
Du skriver, at du har gået og følt dig nede i en periode uden rigtig at kunne finde ud af, hvorfor du har det sådan. Det kan være rigtig svært og frustrerende, at have det på den måde. Sommetider vil man måske også ønske, at man lige kunne sætte fingeren på, hvad det er, som er galt. Men med vores følelser og humør er det ofte sådan, at der er rigtig mange forskellige ting som spiller sammen, og som kan gøre, at man har det  svært. Derfor er det også helt naturligt, at du ikke helt præcist ved, hvad det er, som gør, at du føler dig nede for tiden.
Når man i forvejen føler sig lidt nede, skal der måske heller ikke skal så meget til at vælte korthuset. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at dit humør svinger oftere og mere lige for tiden. Og det kan være rigtig svært, for kroppen og hovedet bruger rigtig meget energi på det. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det går dig på.
Heldigvis er det også sådan, at man godt kan komme op igen og få det godt, selvom man føler sig helt nede i kulkælderen. I vores artikel I kulkælderen? 10 gode råd til at håndtere din tristhed, står der en masse om, hvad man kan gøre, når man føler sig nede. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Vi er ofte vores egen værste kritiker
Når man går og bøvler med nogle ting og er lidt nede, kan det også komme til at påvirke den måde, som man ser sig selv på. Det kan være, at man lige pludselig kun ser alle fejlene ved sig selv, og slet ikke føler, at man er smuk nok. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. For ofte er det sådan med os mennesker, at vi er vores egen værste kritiker og andre ser måske slet ikke alle de fejl, som springer lige i øjnene på en selv. Derfor er jeg også sikker på, at der er rigtig mange unge som kan nikke genkendende til følelsen af ikke at være helt tilfreds med sit udseende.
Når de negative tanker og fejlene begynder at fylde alt for meget, så kan det også godt komme til at påvirke ens humør. Og det kan være rigtig hårdt, for det slider rigtig meget på ens energi, at finde fejl og dunke sig selv i hovedet. Derfor kan det også være en rigtig god ide, stille og roligt at øve sig i at slutte fred med sin krop. I vores artikel 5 tips til at slutte fred med din krop og udseende, kan du finde nogle gode råd til, hvordan man lige så stille kan få det bedre med sit krops og sit udseende.
Snak med dine veninder
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære tanker helt alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med? For ofte er det sådan, at de svære tanker ikke fylder helt lige så meget, når man deler dem med nogle andre.
Jeg tænker, at der måske er nogle af de veninder, som også kender følelsen af at være lidt nede og måske ikke helt føle sig smuk nok. Og så kan det være, at I måske kan snakke lidt om det. Det kan også være, at de kan fortælle, hvad de plejer at gøre, når den indre kritiker popper frem. Måske de også har nogle råd til, hvad du kan gøre. Uanset om de har det eller ej, så vil de fleste veninder rigtig gerne hjælpe og lytte, når man har det svært.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du har det. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting. Derfor er de også rigtig gode til at lytte og sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både chatte med dem, eller få en tid til samtale. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det. Og uanset hvordan du vælger at tage fat i dem, så vil de altid gerne hjælpe og lytte.
Snak med lægen
Hvis du bliver ved med at være nede, så skal du tage et smut til lægen og få snakket om, hvordan du har det. Læger ved nemlig rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode til at lytte og hjælpe, når man bøvler med nogle svære ting. I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man har det svært.
Det kan være rigtig svært, at være i en periode, hvor man føler sig lidt nede. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper