Hej.
Jeg har det svært, jeg har haft det sådan i lang tid. Ligger i min seng hver dag, kan ikke være glad hvis ikke jeg har min kæreste/ex kæreste? I nærheden og ligger meget ansvar for min glæde på hendes skuldre, vores forhold har taget hårdt på mig, men vi elsker hinanden og vi prøver få det til at fungere om og om igen, men jeg har fundet ud af at jeg bare har nogen problemer med mig selv, som jeg skal komme ud af
Jeg aner ikke hvad der er i vejen med mig, for jeg er ikke glad ligegyldig hvad jeg laver. I hvert fald ikke rigtig glad. Jeg føler mig alene, jeg har ikke lyst til at lave noget, jeg føler ikke jeg kommer nogle vegne, og jeg er mildest talt virkelig træt af mig selv og mit hovede. Jeg føler ikke nogen forstår mig, og jeg har givet op på at snakke højt om hvordan jeg har det fordi jeg forstår simpelthen ikke engang selv hvorfor og hvordan jeg føler som jeg gør. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, jeg er decideret limet fast til min seng og føler ikke der er noget der kan gøre mig glad længere, og energien til at finde ud af om der er, er også væk. gider ingenting og jeg syntes det bliver unormalt nu, og syntes ikke mit liv har noget i sig. Har brug for hjælp…..

(20 år)
Kære Du
Det kan være hårdt, når man er ramlet ind i en svær periode. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du rækker ud og skriver herind til os. For tristhed og svære følelser skal man ikke gå med alene.
Svære perioder er normale
Du skriver, at du ikke føler dig glad lige meget, hvad du laver. Det kan være hammerhårdt, når man har det sådan. For når de tunge og triste følelser fylder meget, kan de godt lægge sig som en stor sky over alt andet. Og så kan alting godt komme til at virke gråt i gråt og uoverskueligt. Sådan har de fleste mennesker det fra tid til anden. For det er helt normalt, at ens humør svinger. Så nogle perioder kører det hele måske, og andre gange føler man sig helt nede i kulkælderen. Også uden at man lige kan sætte fingeren på, hvad det er, som gør, at man har det sådan. Men heldigvis oplever langt de fleste, at de tunge og triste tanker og følelser med tiden letter igen. Nogle gange har man bare brug for en hjælpende hånd til at nå derhen.
Og noget af det allerbedste, som man kan gøre, når man har det svært, er at række ud efter hjælp. Derfor har du også taget et rigtig vigtigt første skridt på vejen mod at få det bedre ved at skrive herind til os. Så kæmpe skulderklap herfra.
I vores artikel I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre når tristheden fylder og energien er helt i bund. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Det kan hjælpe at lave rare ting
Når man slet ikke har noget energi, kan det godt virke ret uoverskueligt at skulle lave ting. Derfor giver det også mening, at du ikke rigtig har lyst til at lave noget lige nu. Men selvom lysten ikke er der lige nu, kan det være en god ide at lave nogle rare ting alligevel. For selvom det kan virke mega uoverskueligt fx at skulle afsted eller gå i gang med noget, så er det tit også det, som kan give energi igen.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er det noget, som du førhen rigtig godt kunne lide at lave, som du kan prøve at gøre igen?
Og så bare tage det i små skridt og fx gøre det i 10 minutter til en start, og når det er okay, kan du måske bruge 20 minutter på det. Det kan nemlig være lidt mere overskueligt, når man ved, at man fx ikke skal være i gang de næste tre timer.
Snak med nogen om det
Du skriver også, at du har givet op på at snakke højt om, hvordan du har det, fordi du ikke føler, at nogen forstår dig, og fordi du heller ikke engang selv ved, hvorfor og hvordan du føler, som du gør. Sådan er der rigtig mange der har det, når de går gennem svære perioder. Og når man har den følelse, kan man godt komme til at føle sig meget alene med alt det svære. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du føler dig alene. Men følelsen af at være alene kan være meget tung at gå med. Derfor tænker jeg også, at det er en god ide, at du snakker med nogen om, hvordan du har det. Også selvom de måske ikke helt forstår, hvordan du har det. For selvom dem omkring dig måske ikke helt kan sætte sig ind i det, så vil de fleste alligevel gerne lytte og støtte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Så har du måske en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du kan snakke med om det?
Headspace
Jeg kommer også til at tænke på om du kender til Headspace? Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. Og de frivillige, som arbejder hos Headspace er super søde og vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man bøvler med manglende energi og tristhed. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Du kan både droppe ind i et af deres centre, ringe og få en tid eller skrive med dem på chat. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Tag et smut til lægen
Du skriver også, at du har haft det svært i lang tid. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide for dig at tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig også hjælpe med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig, og om der måske er noget hjælp, som måske kunne være rart for dig at få.
Det kan være rigtig svært, når man er ramlet ind i en periode, hvor tristheden fylder meget. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej, og håber du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper