Hej Mindhelper
Jeg går i 9.klasse og her på det seneste føler jeg mig meget udmattet. Jeg har generelt haft det sådan siden jeg skiftede skole (jeg flyttede skole i årgangen 6 til 7) Så siden 7.klasse har jeg følt at jeg er udmattet og har ingen overskud
Jeg har ikke haft et arbejde før, og er bange for at det kommer til at slå mig helt ud, i forhold til hvordan jeg er udmattet nu. Når jeg fx skal både lave lektier og i bad på samme dag, kan det virkeligt virke uoverskueligt. Men her på det seneste har det bare taget meget fart.
Kan i måske hjælpe eller give tips? (Eller bare give et svar : ) )

(15 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at føle, at man ikke har energi til noget.
Derfor er det også rigtig godt at du har skrevet ind til os. For selvfølgelig har vi et svar til dig og måske endda også nogle gode tips, som du kan bruge.
Få styr på energiregnskabet
Det er normalt, at man kan have perioder, hvor man har mindre energi end andre.
Det kan være der sker store ting i ens liv, som stjæler meget af overskuddet. Men hvis det står på i længere tid, så er det vigtigt, man undersøger, hvad der kan være på spil.
Derfor vil jeg komme med nogle forslag til, hvad du kan overveje.
Hvordan er søvnen?
En af de vigtigste ting for, at vi mennesker kan fungere ordentligt, er vores søvn. Hvis vi ikke sover godt, så vil vi ofte blive meget påvirkede af det.
Faktisk ved man, at søvn er vigtigt for at vi har nok energi, men også for, at vi er sunde og raske.
Derfor tænker jeg, at du kan prøve at undersøge, om din ‘søvn-hygiejne’ er i top.
Søvn-hygiejne er bare et fancy ord for, om vi gør ting for, at vores søvn bliver så god som muligt.
Hvis man spørger sundhed.dk, så nævner de 13 gode ting man kan gøre, for at få bedre søvnhygiejne
De nævner for eksempel at man kan:
• Undgå koffein, store måltider, træning og alkohol før sengetid
• Sørge for at være fysisk aktiv i løbet af dagen
• Sørge for at ens temperatur i værelset er 18-21 grader
• Undgå at bruge telefon eller tablet inden sengetid
• Sørge for at få en god døgnrytme, hvor du går i seng og står på samme tid hver dag.
Energi avler energi
Selvom det kan lyde lidt bagvendt, så får man faktisk energi af at bruge energi.
Derfor er noget af det bedste man kan gøre, når man føler sig udmattet, at sørge for at lave aktive ting, man synes er sjovt.
Det kunne være at cykle en tur, gå en tur med en god ven, spille basketball eller fodbold, løbe en tur, danse til god musik, spille frisbee, hoppe på trampolin og så videre.
Det vigtigste er bare at man får fyret en masse energi af. For jo mere energi du bruger, jo mere energi får du.
Snakker du med nogen om det?
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, når man føler sig træt og udmattet hele tiden.
For hvordan skal man få mere overskud, hvis man ikke ved hvor den dog bliver af?
Det mysterie er der heldigvis en løsning på; fortæl andre om, hvordan du har det.
Hvis du fortæller nogen, hvordan du har det, oplever du måske at tingene indeni løsner op. Hvis ikke meget, så måske bare en lille smule.
For ofte når vi går og har et problem, så er noget af det bedste man kan gøre, at snakke med nogen om det.
Det kan være en af dine venner, en i din familie eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at du får talt med nogen om det.
For den følelse du har af mangel på overskud, er bestemt ikke noget du skal gå med alene.
Tag et smut forbi lægen
Det er helt normalt at være udmattet i perioder. Men hvis det bliver ved, så kan det være rigtig ubehageligt og påvirke ens hverdag.
Hvis det gør det, så kan det være en rigtig god ide, at tage et smut forbi lægen.
Læger ved rigtig meget om hvordan hovedet og kroppen hænger sammen. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du føler dig træt hele tiden og ikke har noget overskud.
Hvis du ikke ved hvad du skal sige til lægen, eller ved hvordan du skal gribe det an, så læs vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Her finder du en masse gode råd og svar på de typiske spørgsmål om at gå til lægen.
Når man føler man ikke har noget overskud, så kan det være svært at vide, hvad man skal gøre. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper