Hejsa.
Først og fremmest ved jeg ikke hvorfor skal forklar det, eller hvad er der galt med mig.
Jeg har det mest svær at træffe beslutning til stor set alt ting, har næsten intet overskud,
Kan ikke tænke klar, og fatter ordene i fx samtalerne, undersvingen, film/serier. Jeg følger tit nedtryk og græder, bittert. Måske betyder det at jeg har træt af livet, I dont know?
Hilsen fra den meste forvirret pigen

(20 år)
Hej Mest forvirrede pige
Det lyder til, at du bøvler med nogle svære tanker og følelser lige nu. Det kan være hammerhårdt, når tristheden fylder, og man ikke har særlig meget overskud. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet ind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Tristhed
Du skriver, at du næsten intet overskud har, og at du føler sig nedtrykt og græder. Det lyder rigtig hårdt, for det kan være svært, når tristheden fylder meget. Når man føler sig nede, kan det også godt påvirke den måde, som man tænker og ser verdenen på. Og så kan det godt føles lidt som om, at man ikke helt kan tænke klart og følge med i det, som sker omkring en.
Men du skal vide, at det er helt normalt at have perioder, hvor man synes, at det hele er trist og gråt. For tristhed er en hel normal følelse ligesom fx glæde og vrede. Derfor støder vi også alle sammen på tristheden en gang imellem. Også uden at man lige ved, hvad det er som gør, at man har det sådan. Og når, man ikke helt ved, hvorfor man har det sådan, kan man godt blive lidt forvirret. For hvad er det lige der gør, at man føler sig nedtrykt?
Der kan være mange grunde
Det er der desværre ikke altid et klart svar på. Nogle gange er det måske en blanding af flere ting. Og andre gange opstår de triste tanker og følelser uden, at der er en egentlig grund til det. Og det er helt normalt, for vores følelser, overskud og humør svinger gennem hele livet. Derfor betyder det heller ikke nødvendigvis, at man er træt at livet, selvom det hele godt kan føles svært og uoverskueligt, når man står midt i det. Måske er man bare ramlet ind i en periode, hvor de triste tanker og følelser fylder lidt mere end ellers.
Rigtig mange oplever heldigivis, at den triste periode går over af sig selv, og at humøret og overskuddet lige så stille vender tilbage. Men andre gange har man måske brug for noget hjælp til at få det bedre igen. Og det er helt okay. Vi mennesker er nemlig flokdyr, og derfor er det helt naturligt at have brug for hjælp fra andre.
I vores artikel I kulkælderen? få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre når tristheden fylder. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kan være hjælpsomt for dig?
Snak med nogen om det
Når man har det svært, er noget af det allerbedste man kan gøre at tale med nogen om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogen, som du kan snakke med om, hvordan du har det? Det kan fx være dine forældre, en god veninde eller en helt tredje. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du taler med, det vigtige er, at du ikke går med det alene. Og heldigvis vil langt de fleste rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært for tiden.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting eller vores guide til at snakke med venner om svære ting. Og rådene i artiklerne kan også sagtens bruges, hvis der er en anden end dine forældre eller venner, som du gerne vil snakke med.
Headspace
Nogle unge synes også, at det kan være rart at snakke med nogle helt andre. Hvis du også har det sådan, kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige snakker med unge, som bøvler med mange forskellige ting. For intet er for stort eller for småt til Headspace. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man føler sig trist og mangler overskud. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Hvis det bliver ved, så tag et smut til lægen
Hvis du bliver ved med at føle dig nedtrykt og mangle overskud, tænker jeg, at det kunne være en god ide, at du tog et smut forbi lægen. For lægen ved hvordan kroppen og hjernen fungerer. Derfor kan lægen også hjælpe, når man har det svært. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig. Læger snakker ofte med unge, som har det svært. Derfor sørger de som regel også for, at det foregår på en måde, som er rar for dig.
I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting.
Det er hammerhårdt, når man er ramlet ind i periode, hvor tristheden fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper