Hej brevkasse
Jeg er en pige på 16 år. Jeg er normalt vis en rigtig glad og udadvendt pige. Men det sidste halve år har jeg været enormt trist og træt. Jeg ved ikke, hvad der sker med mig. Men jeg føler, at jeg ikke er mig selv mere. Jeg er træt, sløj, sur og ked af det konstant. Men der er ikke sket noget, som burde kunne gøre, at jeg har det sådan. Hvad er der galt med mig?
Håber i kan hjælpe mig.
Mvh. En udkørt pige.

(16 år)
Hej udkørte pige
Det kan være rigtig svært at gå og føle mig meget trist og træt. Og det lyder til, at det fylder en del hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det viser også, at du rækker ud og gerne vil have hjælp til at få det bedre igen.
Det er normalt at have triste perioder
Du skriver, at du det sidste halve år har været enormt trist og træt. Det kan være rigtig svært, når man føler sig nedtrykt og udkørt. Og især når man tidligere har været en glad og udadvendt pige. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du man komme til at tænke over, om der mon er noget galt med en. Men du skal vide, at det er helt normalt at have triste perioder. Det oplever alle mennesker fra tid til anden. For vores humør og følelser svinger gennem hele livet.
Derfor kan der også være rigtig mange forskellige grunde til, at man føler sig trist og træt. Og det er ikke altid, at der er en sket noget eller en specifik grund til, at man har det sådan. Det kan være en blanding af rigtig mange ting. Derfor er det også helt normalt, at du ikke lige kan sætte fingeren på, hvad det er, som gør dig trist.
Man kan godt få det bedre igen
Det kan være hammerhårdt at være ramlet ind i periode, hvor tristheden fylder rigtig meget. Heldigvis kan man godt få det bedre igen, og mange mennesker oplever, at de triste og tunge tanker ligeså stile begynder at fylde mindre og mindre. Men for nogle mennesker fylder de triste og tunge tanker så meget og står på i så lang tid, at det bliver til det, som man kalder en depression. I vores artikel om depression kan du læse lidt mere om de typiske tegn på depression, og hvad man kan gøre, hvis man oplever at have det sådan. Heldigvis får langt de fleste der kæmper med depression det også godt igen med den rigtige hjælp. Og et af de allerførste skridt på vejen er at snakke med nogen om, hvordan man har det.
Snak med dine forældre
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Og som derfor også har de bedste muligheder for at hjælpe dig med at få noget hjælp, så du ikke skal gå og være så trist og træt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. De fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man går og tumler med nogle svære ting.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken med dine forældre, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man får åbnet op for den svære snak.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De tilbyder både fysiske samtaler og videosamtaler, og du kan også chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen og fik en snak om, hvordan du har det. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er læger også rigtig gode til at hjælpe, når man har det svært. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, som er på spil hos dig. Og hjælpe med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp til dig. I vores artikel om at gå til lægen når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen, når man går og tumler med nogle svære ting.
Det kan være hammerhårdt, at være ramlet ind i en trist periode. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker i din retning og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det
De bedste hilsner fra en Mindhelper