Hej Mindhelper
jeg syntes alt er svært jeg er blevet diagnoseret med en svær depression, lykkepillerne jeg begyndte på i 8 uger hjalp ikke nu er jeg startet på noget nyt medicin hvor jeg skal op på 75 – 100 miligram måske 125 siger Psykiatrisk Afdeling. jeg føler mig bare som en kæmpe fiasko og at Hele mit live er ødelagt og at jeg når bare skal lægge mig til at dø
bliver jeg til noget? og for jeg det ikke snart bedre?

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker og bekymringer. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Depression
Du skriver, at du er blevet diagnosticeret med en svær depression. Det kan være mega hårdt at kæmpe med depression. Og det kan godt sætte gang i en hel masse tanker og bekymringer. For når man har en depression er det lidt ligesom at have et par briller på, som farver den måde, man ser verden på. Så alting måske kommer til at virke tungt, trist og gråt. Derfor giver det også god mening, at du synes, at alt er svært lige nu.
Det kan også være en ret stor mundfuld at blive diagnosticeret med svær depression. Og derfor kan der godt poppe en masse bekymringer og tanker frem. Derfor er det også normalt, at de negative tanker kan komme til at fylde. Og de negative tanker kan godt få en til at føle, at man er en fiasko og gøre en i tvivl, om man egentlig bliver til noget, når man har en depression. Men du er på ingen måde en fiasko, og du kan også sagtens blive til noget og få et godt liv, selvom depressionen måske farver dine tanker lige nu.
For selvom det er mega hårdt og virker helt uoverskueligt, når man står i det, så kan det godt blive bedre igen. Der er rigtig mange unge, som har kæmpet med depression, og som er kommet over det, og har fået det godt igen.
I vores artikel Deprimeret? Få 10 råd til, hvad du selv kan gøre, står der nogle gode tips, som kan være hjælpsomme når man kæmper med depression. Så jeg tænker, at der måske af nogle af dem, som kunne være en hjælp for dig?
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig tungt at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at dele dem med andre. For så bliver alt det svære ofte en smule lettere.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om de tanker, som fylder hos dig. Langt de fleste forældre vil nemlig rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle svære tanker og følelser for tiden.
Snak med din behandler om det
Du skriver også, at de på Psykiatrisk afdeling siger, at du måske skal have en højere dosis medicin. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har en behandler på Psykiatrisk afdeling? For hvis du har det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte din behandler om, hvordan du har det. Så kan det nemlig være, at din behandler kan finde ud af, hvad der kunne være hjælpsomt for dig.
Psykinfo
Et andet sted, som du også kan tage fat i er Psykinfo. Hos Psykinfo er der nemlig nogle rigtig søde og dygtige rådgivere, som ved en hel masse om psykisk sygdom. Derfor forsøger de også altid at hjælpe og svare på alle de spørgsmål, som man kan have, når man kæmper med depression. Det findes Psykinfoer i alle regioner. Så jeg sætter en liste ind herunder med link til hjemmesiden og telefonnummer på de forskellige Psykinfoer. Så kan du finde den, som passer til der, hvor du bor.
Det er mega hårdt at kæmpe med depression. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Og husk på, at du er mere end din depression. Du er god nok præcis, som du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper