Hej brevkasse
Jeg har i rigtig mange år døjet med ubehandlet depression, da enhver behandler jeg har været ved enten ikke har villet eller ikke har kunnet behandle mig, eller hjælpe mig til at ”behandle mig selv”.
Grundet denne ubehandlede depression er jeg nu i den situation, at jeg hverken er i studie eller job, fordi jeg simpelthen ikke kan overskue det, og derfor modtager jeg nu uddannelseshjælp.
Jeg står dog så i den situation, at uddannelseshjælp bare ikke er nok til, at jeg kan… Ja, overleve. Jeg spiser 2-3 måltider om ugen, og løber alligevel tør for penge før måneden er omme.
Jeg har søgt og søgt og søgt efter et job i snart et halvt år, men jeg har blot fået afslag på afslag. Og jeg ved med mig selv, at uddannelse på ingen måde er det rigtige for mig lige nu.
Mit spørgsmål til jer er; hvad kan jeg gøre i denne situation? Det hele er utrolig uoverskueligt, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
– 23-årig i vildrede.

(23 år)
Kære ung i vildrede
Det lyder til, at du står i en svær situation, hvor depressionen fylder rigtig meget.
Det kan jeg godt forstå er svært.
Det kan være svært, når hjælpen ikke virker
Når man har det svært, så kan det være en stor opgave at skulle bede om hjælp.
Men det kan også føles næsten endnu sværere, hvis den hjælp man får, ikke rigtig virker.
Så jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er meget frustrerende, at der ikke er nogen behandlere der har kunne hjælpe dig med din depression.
Tilgengæld er det mega sejt, at du har bedt om hjælp, og har opsøgt flere behandlere, selvom dem før ikke virkede.
Det kræver virkelig styrke og gå-på-mod.
Men selvom behandlingen indtil videre ikke har hjulpet, så skal du vide, at der findes mange muligheder for at få hjælp.
Og derfor vil jeg prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre
Mad og energi
Der er stor sammenhæng mellem hvor meget vi spiser, og hvor meget energi vi har.
Så når man ikke spiser mere end 2-3 måltider om ugen, så er det helt naturligt at være flad på energi.
Kroppen er nemlig ligesom en bil. Den har brug for benzin for at køre. Og i menneskets tilfælde er mad og drikke vores benzin.
Derfor giver det også rigtig god mening, at du oplever ikke at have noget overskud, hvis du kun putter benzin på motoren 2-3 gange om ugen.
Når overskuddet bliver en ond spiral
Når vi er lave på overskud, så kan det hurtigt blive en ond spiral. For hvis vi ikke laver noget, så får vi ikke noget energi. Og når vi ikke har noget energi, så laver vi ikke noget.
For selv om det virker selvmodsigende, så giver det faktisk mere energi og overskud at bruge energi.
Så hvis du fx bruger kræfter og energi på at gå en tur to gange om ugen. Så ender det med at give dig mere energi på den lange bane.
Derfor kan det være en god ide, hvis du et par gange om ugen bruger noget energi på at lave noget fysisk.
Det kunne være at gå en tur, løbe, svømme eller noget helt andet. Så længe du bare får bevæget dig og brugt noget energi på noget fysisk.
Snak med nogen omkring dig
Et rigtig godt sted at starte, når man har det svært, er at snakke med nogen om det.
Det kan være nogle af dine venner eller nogle fra din familie.
Prøv at fortælle dem, hvordan du har det, og hvordan du går rundt med en følelse af at være presset og ikke ved, hvad du skal gøre. Hvis du ikke ved hvordan du skal gribe det an, så prøv at læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis du oplever ikke at have noget overskud og har svært ved at finde hoved og hale i det hele.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Tag et smut forbi lægen
Du skriver ikke, om du har været til lægen og snakket med dem om din situation. Uanset om du har eller ikke har, så vil jeg virkelig anbefale, at du tager en tur derned.
For når man har gået med depression i flere år, og kun spiser 2-3 måltider om ugen, så er det virkelig vigtigt, at man får hjælp.
Læger ved ofte meget om, hvilke muligheder for hjælp der er i ens kommune, og derfor kan de helt sikkert også fortælle dig, hvad dine muligheder er.
For det er vigtigt, at du får noget hjælp, som kan gøre en forskel for dig.
Både så du kan komme ud af depressionen, men også så du kan få noget mere overskud tilbage i hverdagen.
De fleste læger er utroligt søde og vil rigtig gerne hjælpe. Men hvis du er nervøs for at komme af sted, eller måske er i tvivl om, hvad du skal sige, så kan du altid læse vores artikel om at tage til lægen, når man har det svært
Og jeg kan varmt anbefale dig at tage en du stoler på, med til lægen. Det må man gerne, og ofte kan de hjælpe en med at få sagt de ting som man gerne vil have fortalt lægen.
Der er hjælp at hente hos Internetpsykiatrien
Nogle gange kan det virke uoverskueligt, at skulle dukke op til behandling. Turen derhen kan føles helt uoverkommelig. Når man endelig kommer derhen, har man brugt alt sin energi, inden behandlingen overhovedet er gået i gang.
Lyder det bekendt? Hvis det gør, så kan det være at Internetpsykiatrien er noget for dig.
Internetpsykiatrien er en online psykologklinik, som behandler depression og angst digitalt.
Behandlingen foregår sådan, at du ugentligt har nogle opgaver, som du løser derhjemme på computeren.
Hvis det lyder som noget for dig, kan du ansøge om behandling på Internetpsykiatriens hjemmeside. Det er gratis og du kan ansøge, lige meget hvor i landet du bor.
Det kan være svært at se sig ud af sin situation, hvis man er løbet helt tør for energi. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper