Alle mine lærere hader mig og giver mig rigtigt dårlige karakterer, selvom jeg får gode resultater i tests. Er der noget, jeg kan gøre?
hej,
jeg skriver til jer fordi jeg har brug for jeres hjælp. Alle mine lærer hader mig og giver mig lorte karakter selvom jeg får gode resultater i tester. Mine lærer håber at jeg får det dårligste liv som muligt. såe er der noget andet end selvmord jeg kan gøre?

(Dreng, 15 år)
Kære dreng på 15 år
Det lyder super ubehageligt, at alle dine lærere hader dig. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er super vigtigt, at man ikke går alene rundt med de svære ting.
Har du snakket med dine lærere?
Det lyder bestemt ikke rart, at dine lærere giver dig dårlige karakterer, selvom du får gode karakterer i tests. Og at de hader dig. Men jeg kommer til at tænke på, om det er noget du ved, at dine lærere hader dig? Eller om det mere er noget, du føler? For jeg kan godt forstå, du føler, at dine lærere hader dig, når du ikke får de karakterer, som du synes, du fortjener. Men det kan jo være, at dine lærere har en god forklaring på, hvorfor de har givet dig de karakterer, du har fået. Derfor tænker jeg på, om du har prøvet at snakke med dine lærere om det? Hvis ikke du har det, synes jeg, at du skal prøve at trække dine lærere til siden og bede om en forklaring på dine karakterer. Det kan være, det kan hjælpe?
Snak med dine forældre
Du spørger, om der er noget, du kan gøre ved det udover selvmord. Og ja, det vil jeg bestemt mene, der er. Faktisk tænker jeg, at selvmord er en meget drastisk løsning på et problem, der godt kan løses. Det er en reaktion på, at du er mega presset over, at du føler dig uretfærdigt behandlet, at du tænker på selvmord. Og det giver god mening, at du føler dig presset over det. Men det er vigtigt, du slår koldt vand i blodet. For det her er et problem, man godt kan finde en løsning på.
Det første du skal gøre er at snakke med dine forældre. Det er nemlig vigtigt, du ikke går rundt med det her alene, når det fylder så meget for dig. Når der er noget, der er svært, er det nemlig vigtigt, man deler det med nogen. Det er nemlig den eneste måde, man kan få hjælp og støtte fra dem omkring sig. Og i den her situation er det ret vigtigt, at du kan hente hjælp og støtte hos dine forældre. Så kan de nemlig hjælpe dig med at tage en snak med dine lærere og skolen, hvis det ikke hjælper, at du selv snakker med dine lærere.
Kan du skifte skole?
Jeg kommer også til at tænke på, om det er en mulighed for dig at skifte skole? For hvis det er det, kan du jo overveje, om du skal skifte skole, hvis der slet ikke er noget, der hjælper. På den måde kan du komme væk fra dine lærere og få lov til at starte på en frisk, hvor der ikke er nogen, der kender dig. Og så kan du forhåbentligt vise dine nye lærere, hvad du dur til.
Tag fat i Livslinien
Det lyder, som om du har haft tanker om selvmord, fordi det her har presset dig så meget. Derfor vil jeg rigtigt gerne gøre dig opmærksom på Livslinien. Det er nemlig vigtigt at dele det med nogen, hvis man går rundt med tanker om selvmord. Og du kan selvfølgeligt altid tage fat i dine forældre eller andre rundt omkring dig. Men hvis dine tanker omkring selvmord presser sig for meget på, og du ikke lige ved, hvem du skal snakke med, kan du altid tage fat i Livslinien. Det er nemlig et sted, hvor du kan få snakket med nogen om dine tanker om selvmord. Det er en rigtigt dygtig rådgiver, der sidder klar til at hjælpe dig i den anden ende. Og du kan være helt anonym hos Livslinien, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du virkeligt gøre, hvis du har brug for det.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig. Hvis der kun er en ting, du tager med dig fra mit svar, så håber jeg, det er, at du skal have snakket med nogen. For selvmord er aldrig den eneste løsning. Og der er rigtigt mange gode muligheder for, at du kan løse dit problem på en anden måde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper