Hej med jer,
Jeg går på en videregående uddannelse, som jeg egentlig synes er spændende på flere områder. Alligevel har jeg virkelig problemer med at komme til at falde i søvn under undervisningen. Det er ligemeget, hvad jeg gør – jeg er altid oppe at gå og røre mig i pauserne, og alligevel kan jeg slet ikke holde mine øjne åbne… jeg har ADHD og tænker det måske kan have noget at sige, men det er virkelig irriterende og pinligt, og jeg får det så dårligt med mig selv… kan man gøre noget, eller er der noget galt med mig/min krop, siden jeg slet ikke kan styre det?

(25 år)
Hej med dig
Jeg forstår godt, hvis du synes det er hammertræls, at du ikke kan holde dig vågen i undervisningen.
Det kan være irriterende, stressende og måske endda pinligt, hvis man hele tiden sidder og er ved at falde i søvn i timen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er normalt at blive træt i undervisningen
Langt de fleste kender det. Man sætter sig ned i timen og tænker: “Nu giver jeg den bare mega meget gas. Jeg tager noter, hører efter og deltager aktivt i timen!”.
Men så sker der noget helt andet. Sekundet forelæseren går i gang, får man totalt en hammer i hovedet. Ens øjne begynder at lukke sig mere og mere sammen, og til sidst sidder man og dingler med hovedet.
Nogle oplever det hele tiden, nogle oplever det ikke så tit, og andre er midt i mellem. Vi oplever alle sammen træthed i forskellige mængder.
At blive træt i undervisningen er derfor helt normalt. Det er langt de fleste som går på en uddannelse, der oplever i tide og utide at blive træt midt i undervisningen. Også selvom det ikke er alle der siger det højt eller viser det.
Hvorfor er nogle mere trætte end andre?
Du skriver, at du har ADHD og tænker at det måske har noget at sige ift. din træthed. Til det vil jeg sige at du har helt ret; ADHD kan godt påvirke hvor træt man er.
Der er mange personer med ADHD, som oplever at kæmpe med deres koncentration og opmærksomhed i løbet af dagen. Og når man gør det dag ind og dag ud, så kan kroppen hurtigt bruge en masse kræfter på det.
For ligesom når man har løbet en lang tur og ens ben har brug for en pause, får vores hjerne også brug for en pause, når den bruger alle sine kræfter på at kæmpe med opmærksomhed og koncentration.
Derfor er der også rigtig mange med ADHD, som tit oplever at være fuldstændig udbrændte og trætte i løbet af dagen. Det er helt normalt.
Hvad kan du gøre?
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det er på grund af din ADHD, at du er træt hele tiden. Det skal der sidde nogle professionelle sammen med dig, for at bestemme det.
Derfor vil jeg i stedet gerne prøve at komme med nogle gode råd til hvad du kan gøre, for at blive mindre træt i hverdagen.
Råd nummer 1: Stå op til undervisningen
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stor din klasse er eller hvor mange du går til undervisning med. Men hvis I har undervisning i et stort lokale, kan det nogle gange hjælpe, at stå op bagerst i lokalet
Det lyder måske lidt fjollet eller mærkeligt, men ofte så kan det hjælpe en med at holde sig frisk og vågen, hvis man står op i løbet af undervisningen.
Råd nummer 2: Får du sovet nok?
Ofte hvis man ikke får sovet nok om natten eller sover alt for meget, kan man opleve at være træt hele tiden.
Søvn er den bedste måde, vi mennesker oplader vores energi-batterier. Derfor er det super vigtigt, at vi får den mængde søvn, vi skal have. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du får 7-9 timers søvn om natten og gerne går i seng, og står op, på de samme tidspunkter.
Hvis du har lyst til at læse mere om søvn og hvordan det påvirker vores energiniveau, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Træt hele tiden? Pas på de 11 energi-skurke!.
Råd nummer 3: Får du dyrket motion?
Mit sidste råd er måske lidt kedeligt, men det handler altså om vitaminer og motion. For selvom det kan være rigtig svært at komme af sted, når man er træt hele tiden, så hjælper motion faktisk med at give mere energi.
Det lyder lidt selvmodsigende: Skal jeg bruge energi, for at få mere energi?
Ja, det er skam god nok. Det tager selvfølgelig noget tid, og man skal lige i gang. Men når først man er i gang, så hjælper motion ens krop med at have en masse energi, som man ikke havde før.
Hvis du stadig ikke er overbevist eller har lyst til at læse mere, så kan du læse vores artikel: Ingen energi? Værsgo, 7 tips der giver mere overskud i hverdagen.
Hvis trætheden bliver ved
Du spørger til sidst i dit brev, om der er noget galt med dig. Til det, vil jeg umiddelbart svare nej.
Det er nemlig helt normalt, at man bliver træt og har svært ved at holde sig vågen i perioder, og særligt hvis man har ADHD.
Men hvis du oplever, at det bliver ved og at det ikke bliver bedre, så synes jeg at du skal tage et smut forbi lægen.
Læger ved rigtig meget om søvn og træthed, og kan derfor være rigtig gode til at hjælpe dig med at finde en løsning.
Man hurtigt føle sig forkert, hvis man sidder og er ved at falde i søvn i undervisningen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper