Hej Mindhelper
Jeg er 18 år gammel og går på hf 2 årig uddannelse på første år. Året inden gik jeg på hhx uddannelsen, hvor jeg droppede ud i slutningen af første år, da det var for svært fagligt og kunne ikke lide fagene.
Jeg står i den situation nu at jeg overvejer at droppede ud af hf. Jeg føler at jeg allerede efter et halvt år skal hive mig selv igennem hver dag. Rent fagligt er det et alt for lavt niveau, hvilket gør jeg ikke følger med i timerne. Jeg har ingen ide om hvad jeg skal videreuddanne mig som og kan derfor heller ik se hvad jeg skal bruge den til.
Jeg ved kun at jeg gerne vil til udlandet og bo og arbejde der i noget tid.
Man kan kun starte på en ny uddannelse 3 gange og få su, så hvis jeg dropper ud har jeg kun et “klip” tilbage af SU’en.
Så mit spørgsmål er om det er dumt at droppe ud for anden gang af en gymnasial uddannelse?

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det er super svært at finde ud af hvilken uddannelse, der passer godt til en. Og det kan være super frustrerende. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når man overvejer at droppe ud
Jeg tænker, at du allerede har gjort dig nogle super gode tanker omkring din HF. For det er selvfølgelig super frustrerende, hvis du føler at du skal hive dig selv igennem dagene. Jeg kan også sagtens forstå, hvis du synes det er svært at holde fokuset i timerne, hvis det faglige niveau er for lavt for dig. Så kommer man nemlig ofte hurtigt til at kede sig og så er det svært at holde motivationen. Derfor giver det også rigtig god mening for mig, at du overvejer at droppe ud. At droppe ud kan også sagtens være den rigtige løsning og det er fuldstændigt okay, hvis du kommer frem til, at det er det rigtige for dig.
Fordelen ved en HF eller anden gymnasial uddannelse kan være, at de åbner op for rigtig mange videregående uddannelser efterfølgende. Derfor er der også mange unge der vælger HF/gymnasierne, hvis de ikke er helt sikre på, hvad de vil efterfølgende. Det kan være rigtigt smart for nogle. Fordelen ved en HF er også, at man kan tage den som voksen også. Hvis jeg forstår det rigtigt, så har du ligeså gode muligheder for at tage en HF om 1 år, 2 år eller 5 år, som du har nu. Du vil også kunne tage den som enkeltfag og arbejde ved siden af, hvis du synes det er rarest. Derfor tænker jeg også, at du skal mærke efter, hvad du har lyst til at gøre nu? Hvis du virkeligt ikke kan se nogen grund til at tage HF’en, så er det vel også fint at droppe ud. Du kan jo altid tage den senere, hvis det bliver nødvendigt.
Tag fat i en studievejleder
Mit bedste råd til dig er, at tage fat i en studievejleder. Studievejlederen kan give dig langt bedre råd omkring uddannelse end jeg kan. De har et super godt overblik over, hvad dine muligheder er og er fuldstændigt vant til at rådgive unge, der er i tvivl. Der er flere måder, at du kan komme i kontakt med studievejlederen. Der er en tilknyttet din HF lige nu, som du kan bede om, at få lov til at snakke med. Du kan spørge din lærer eller administrationen, hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med studievejlederen. Du kan også bruge eVejledningen. EVejledningen er et online tilbud for alle, som har spørgsmål omkring uddannelse og de har åbent dag, aften og weekend. Og man kan få rådgivning gennem chat, telefon og mail.
Snak med nogle om det
Jeg kommer til at tænke på, om du sidder med den her beslutning alene, eller om du har nogle, at snakke med det om? Det kan nemlig være super rart, at have nogle at sparre med, hvis man skal tage en stor beslutning. Det kan nemlig være rigtigt rart at få andres perspektiv og ideer, selvom det selvfølgelig er din egen beslutning i sidste ende. Måske kan du snakke med dine forældre eller en ven/veninde om dine overvejelser? Så kan de hjælpe dig med gode ideer til, hvad du kan gøre.
Det kan være super svært at finde ud af, hvad der er den rigtige uddannelse for en. Og nogle gange tager man et valg, som man senere fortryder eller bliver i tvivl om. Det er fuldstændigt normalt og helt i orden. Derfor er det også en rigtig god idé, at mærke godt efter på sig selv, hvad man har lyst til. Og så søge noget vejledning hos en studievejleder, som har et godt overblik over ens uddannelsesmuligheder.
Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget. Og så ønsker jeg dig super meget held og lykke med det hele.
De venligste hilsner fra en Mindhelper