Mit lave selvværd er blevet værre, efter jeg har fået en kæreste. For min kæreste er klog og veltrænet. Og jeg føler mig det helt modsatte.
Kære Mindhelper
Jeg har altid haft et lavt selvværd. Jeg føler mig aldrig god nok til noget som helst, men det har jeg efterhånden lært at gemme væk og skjule. Jeg er blevet så heldig, at jeg har fået en skøn kæreste, og vi har snart været sammen i et halvt år nu. Vi har det dejligt sammen, men mit selvværd er blevet forværret. Min kæreste er veltrænet og klog, men jeg føler mig det stik modsatte. Når jeg er sammen med ham føler jeg altid, at jeg får sagt de forkerte ting, og på den forkerte måde. Jeg føler mig tit frustreret og trist efter jeg har været hos ham, fordi jeg ikke føler, at jeg kan lever op til en vis standard. I starten af forholdet slog jeg tankerne hen, og tænkte at det nok ville ændre sig med tiden, men det er ikke sket. Jeg elsker min kæreste, og jeg har ikke lyst til at gå fra ham. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg skal få det godt med mig selv, hvis jeg hele tiden sammenligner mig med ham. Jeg håber, at du muligvis har et par gode råd til, hvordan jeg kan få det bedre igen.
På forhånd vil jeg sige tak, og tusind tak for det kæmpe stykke arbejde i udfører,

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18 år
Det er virkeligt ikke særligt sjovt at kæmpe med at have lavt selvværd. Og det kan faktisk være rigtigt svært at have det sådan. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Pas på sammenligningerne Det lyder, som om du har kæmpet med det her lave selvværd et stykke tid. Men at det er blevet værre, efter du har fået en kæreste, fordi du kommer til at sammenligne dig med ham. Er det rigtigt forstået? Det er faktisk slet ikke unormalt, at vi kommer til at sammenligne os selv med hinanden. Vi gør det alle sammen en gang imellem. Men det er bare ikke altid særligt hjælpsomt. For når man kommer til at sammenligne sig selv med andre, kigger man tit kun på de ting, man kan se på overfladen. Og glemmer at tænke over, at den person man selv synes er helt perfekt, måske går med nøjagtigt de samme tanker om sig selv, som man selv har. Det er nemlig ikke helt unormalt at kæmpe med lavt selvværd. Det er der specielt rigtigt mange unge, der gør. Så selvom det er helt normalt at sammenligne sig med andre, er det en rigtigt god idé at øve sig i at lade være.
Find dine styrker
Vi har alle sammen styrker. Altså noget, som vi er rigtigt gode til. Og jeg ved, at du også har nogle styrker, der gør dig til et fantastisk menneske. Og en fantastisk kæreste. Nogle gange kan det bare være svært at få øje på dem selv i en travl hverdag. Men hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om at finde sine egne styrker. Det kan nemlig tit hjælpe på lavt selvværd at træne sig selv i at prøve at få øjne på sine egne styrker. Jo mere man fokusere på noget, jo mere kommer det nemlig også til at fylde for en. Så hvis man øver sig i at fokusere lidt mere på sine egne personlige styrker, bliver det også nemmere at komme til at føle det helt ned i maven. Og husk, at hvis du synes det er for svært at gøre alene, er det ikke forbudt at spørge andre om hjælp. Det kunne for eksempel være dine kæreste.
Man kan gøre lidt selv
Det er virkeligt slidsomt at gå rundt og kæmpe med dårligt selvværd. For det kan bare gøre så ondt, når man går rundt og føler, at der ikke rigtigt er noget, man er god til. Eller måske føler, at man skal leve op til en eller anden form for standard. Men man kan faktisk godt arbejde lidt med sit selvværd selv. Derfor linker jeg dig lige til vores artikel med 7 gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man kæmper med lavt selvværd. Så kan du kigge i den, hvis du har lyst. Jeg tænker i hvert fald, at der er nogle gode råd i den, som du godt kan bruge.
Snak med nogen
Men det allervigtigste jeg vil sige til dig, er faktisk, at du skal have snakket med nogen om, at du kæmper med lavt selvværd. Det skal du nemlig ikke gå rundt med alene. Jeg ved godt, det kan være drønsvært at snakke med nogen om de lidt sværere følelser. Men det er så vigtigt, at man gør det. Både fordi det hjælper at få sat ord på det. Men også fordi man tit finder ud af, at man ikke er alene om at gå og kæmpe med noget, hvis man åbner op for fortæller, hvordan man har det. Og det kan faktisk hjælpe rigtigt meget i sig selv at vide, at man ikke er alene. Det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe det er nogen, som du føler dig tryg ved. Og som du føler, at du kan åbne dig op overfor. Men jeg har alligevel lavet nogle forslag, som du kan se nedenunder:
• Dine kæreste: jeg tænker, at det ville være rigtigt godt at få snakket med din kæreste om, hvordan du har det, når du er sammen med ham. Jeg ved godt, at det er super svært. Men jeg er næsten sikker på, at det vil hjælpe. For jeg tænker, at rigtigt mange af de ting, du føler, du skal leve op til, slet ikke er noget, din kæreste tænker over. For jeg er ret sikker på, at din kæreste elsker dig, fordi du er lige præcis, den du er. Og det hjælper rigtigt tit lidt at høre det. Også selvom man måske godt ved det et eller andet sted dybt indeni.
• Dine veninder: det er som sagt desværre ikke ualmindeligt at kæmpe med at have lavt selvværd. Derfor synes jeg også, du skal prøve at snakke med dine veninder om, at du har det sådan. For jeg tænker, du vil finde ud af, at der er nogen af dem, der sagtens kan genkende det, du fortæller. Og så kan det jo også være, de har nogle råd, som du kan bruge?
• Dine forældre: det er som regel også altid en god idé at snakke med sine forældre, hvis der er noget, man slås med. Det er nemlig oftest dem, der er tættest på en. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe en, når man har brug for det.
• Headspace: nogen gange kan det være rat nok at snakke med nogen, man ikke kender. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i headspace. Det er et anonymt rådgivningstilbud til unge. Og der er man altid velkommen, hvis der er et eller andet, man går og kæmper lidt med. Deres frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har rigtigt mange forskellige problemer. Så du kan trygt tage fat i Headspace.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, at du går og kæmper med det her lave selvværd. For det er ikke noget, du skal gå og kæmpe med helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper