Hej Mindhelper
Jeg er en kvinde, som er ikke direkte stresset, men anspændt. ikke stresset på den måde, at jeg sætter 1000 ting på min to do list, men at jeg tænker for meget og snakker ikke altid godt til mig selv. Jeg sammenligner mig med andre – men jeg prøver på at snakke til mig ligesom men vil gøre det til sin bedste ven. Jeg synes dog at det er svært. Jeg ved ikke, om man kan finde nogle ”værktøjer”?Jeg er flyttet til DK fra Tyskland som 20-årig og har lært sproget (læst min bachelor på dansk) og nu læser jeg min kandidat. Jeg har oplevet en følelse af tomhed, men heldigvis havde jeg altid min familie som støtte. Jeg fandt også en dansk kæreste, som gør mit liv meget bedre.Jeg føler pres på min bryst og tænker at jeg ofte tænker på en tidligere underviser, som kritiserede mig og kalder mig indirekte ”dum”. Det kan jeg ikke helt glemme. Selvom jeg ved at jeg burde bare glemme det, så er det ikke nemt. Jeg er også gået til psykolog, men hun mente, at jeg ikke har noget depression/angst/andet. Begge mine forældre har en depression. Jeg har sjældent følt at jeg er på lige fod med andre. Allerede i folkeskolen følte jeg, at jeg var ikke ”god nok”, fordi jeg havde problemer med at lære hurtigt

(25 år)
Kære dig,
Vi har modtaget to spørgsmål, som jeg tænker er fra dig. Derfor har jeg valgt at samle de to og svare på dem samlet. Jeg håber det er okay.
Det lyder til, at der er rigtig mange tanker og følelser, som fylder meget hos dig lige nu.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dem med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Du er er mega sej
Først og fremmest vil jeg gerne starte med at sige, at jeg synes du er super sej.
Du er sej, fordi du har opdaget, at der er nogle følelser i dig, som er svære, og som du har brug for hjælp til. Det kan tage lang tid at finde ud af det og endnu længere tid at spørge om hjælp.
Men du gør begge dele ved at skrive ind til os. Så det skal du have mega meget ros for.
For det andet, så lyder det til, at du er super dygtig til at lære sprog. For, hvor mange kan lige flytte til et andet land, lære deres sprog og tage en bachelorgrad på det sprog også?
Det er ikke alle der kan det, så det kan du godt klappe dig selv på skulderen af, det er super sejt!
Når livet ændrer sig
Når der sker store ændringer i vores liv, så er det helt normalt, at vi kan reagere på det.
Du er flyttet til et nyt land, du har fået en kæreste, og du har taget en uddannelse og er startet på kandidaten. Endda på et sprog, som ikke er dit modersmål.
Det er allesammen kæmpe ændringer, der alle er kommet lige oveni hinanden.
Og når det sker, så er det slet ikke underligt, at du har en reaktion på det.
Derfor synes jeg også, det giver mening, at der er en masse ting, du bliver opmærksom på i denne her tid.
Og når der er en masse ting der ændrer sig, og som man bliver opmærksom på, så giver det mening, at man kan blive presset.
Men heldigvis er der flere ting, man kan gøre. For selvom tingene er svære lige nu, så skal du vide, at der er mange ting, du kan gøre, for at få det bedre.
Når selvværdet er på spil
Når jeg læser dit brev til os, så er det tydeligt, at du bøvler med mange svære tanker.
Især tanker, hvor du ikke taler så pænt til dig selv eller ikke synes, at du gør ting godt nok.
Når vi har det med at tale grimt til os selv, og ikke synes vi er gode nok, så giver det ofte mening at se på vores selvværd.
Selvværd handler om, hvordan vi har det med os selv som menneske.
Når man har et højt selvværd, så ved man, at man er et godt og værdigt menneske, uanset hvad. Blot fordi at man er til. Det er altså ikke vigtigt for ens selvværd, om man gør alt perfekt.
Men når man har lavt selvværd, så vil man ofte have en følelse af, ikke at være god nok.
Man vil ofte tit gå med en følelse af, at man aldrig gør tingene godt nok, at man ikke føler sig som et godt menneske, eller at man ofte bebrejder sig selv for forskellige ting.
Det kan være mega mega hårdt at have lavt selvværd, for det kan føles som om, at man hele tiden går og slår sig selv i hovedet med en stor hammer.
Men heldigvis er der mange ting, man kan gøre for at styrke sit selvværd og få det bedre.
Styrk dit selvværd
Først og fremmest vil jeg anbefale dig at læse vores artikel om selvværd. I den kommer vi med vores bedste råd til at styrke dit selvværd.
Her vil jeg lige uddybe to råd for dig.
Fokuser på dine styrker
Når vi har det svært, så har vi det med at fokusere rigtig meget på det, vi ikke kan, og det vi ikke gør godt nok.
Og her kan vi ofte glemme alt det, vi er mega gode til.
Så mit første råd til dig er at prøve at fokusere mere på alt det du kan, og alt det du gør mega godt, i stedet for det modsatte.
For alle mennesker har ting de er gode til. Allerede nu, hvor jeg læser dit brev, kan jeg se flere ting, som du er mega god til.
For eksempel kan jeg læse, at du er utroligt god til at reflektere og mærke efter, hvordan du har det. Du har beskrevet meget præcist, hvordan du har det, og du er god til at se din situation fra flere forskellige sider.
Det er mega gode kvaliteter at have!
Jeg synes du skal prøve at læse vores guide til at finde sine personlige styrker. I den får du en detaljeret forklaring på, hvordan du kan gribe det an.
Gør én ting for dig selv hver dag
Et råd, som ikke er i vores artikel, men som jeg alligevel vil give dig med på vejen, er at gøre én lille god ting for dig selv, hver dag.
Og når jeg skriver lille, så mener jeg meget lille. Det skal være en ting, som du kan gøre utroligt nemt.
Det kunne for eksempel være at drikke et helt glas vand på et tidspunkt i løbet af din dag. Det kunne også være at spise et stykke frugt i løbet af dagen. Eller måske at sidde og lige trække vejret dybt med lukkede øjne i 5 sekunder i løbet af dagen.
Det vigtige her er, at det er en ting som du kan gøre utroligt let, og som giver mening for dig.
For når vi laver små løfter til os selv og holder dem, så styrker det vores selvværd helt vildt.
For på den måde viser vi os selv, at vi gerne vil prioritere os selv og gerne vil gøre noget godt for os selv
Snak med din kæreste
Du skriver, at din kæreste virker til at acceptere dig og dit energiniveau. Men at du gerne vil være perfekt til det hele og gøre alt muligt for ham.
Her kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt ham det? Har du fortalt ham, hvordan du har det, og alle de tanker du går med om, at ville være perfekt for ham?
Hvis ikke, så synes jeg det kunne være en god ide, hvis du fortalte ham, hvordan du har det.
For ofte så kan det være enormt rart og lettende at få sagt sine tanker højt. Nogle gange, kan vi gå med en følelse af, at det er bedst at holde vores tanker for os selv. Men i virkeligheden er det ofte bedre at dele dem med andre.
For hvis du deler dine tanker og følelser med din kæreste, så kan det være, at han har nogle gode råd til, hvad du eller I kan gøre, for at du ikke er så hård ved dig selv.
Det kan være mega svært, når man er presset og kæmper med sit selvværd. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper