Hej Mindhelper
Hej, jeg er en pige på 16 år. Jeg går og har det en smule underligt, for jeg føler mig altid dårligt tilpas. Jeg er en person som rigtig godt kan lide at være alene, for så tænker jeg slet ikke ligeså meget over, hvordan jeg går og har det, det er først når jeg er iblandt andre mennesker, at jeg kan mærke at jeg rammes af en underlig og utilpas følelse og en masse tanker der køre rundt som ”er jeg god nok og ser jeg pæn nok ud”. Jeg føler mig slet ikke glad, og har bare lyst til at være inde på mit værelse hele dagen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg har snakket med mine forældre og en veninde om det, men føler ikke det har hjulpet, jeg har ekstremt lavt selvværd og er meget følsom.
Jeg føler at jeg kun er god nok hvis jeg præstere eller ser godt ud og det er en elendig følelse. Jeg kan ikke overskue noget, og bliver hurtigt sur og ked af det, også sammenliger jeg mig meget med andre mennesker, jeg føler at alle andre er bedre end mig.
Jeg ville sådan ønske at jeg var glad og mere positiv, for man har kun et liv og det er spild af tid og gå at være ked af det. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal hive mig selv op, når jeg intet har lyst til.
Håber i kan hjælpe.

(16 år)
Kære Pige på 16 år
Det er mega hårdt at kæmpe med lavt selvværd. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Lavt selvværd
Når man kæmper med lavt selvværd, kan det sætte en masse negative tanker i gang i ens hovedet. For selvværd er den ting, som får os til at føle, at vi er gode nok som vi er. Når vi ikke har den følelse, kan vi hurtigt blive meget selvkritiske. Og måske har vi meget brug for at blive bekræftet i, at vi ser godt ud eller gør noget godt, fordi vi føler at vi skal bevise, at vi er gode nok. Og det kan være meget drænende i længden.
Du skal vide, at det er normalt at bøvle lidt med selvværdet, når man er ung. Og heldigvis kan selvværd godt bygges op. Du kan prøve at kigge på artiklen Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv. Måske er der noget i den, som du kan bruge.
Sammenligning
Du skriver også, at du sammenligner dig meget med andre, og føler dig mindre værd. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan synes det er svært at være sammen med andre. For det er måske lige netop i de situationer, hvor de svære tanker kan få lov at løbe løbsk: “Hvad tænker de om det jeg lige sagde?” Eller ”Er jeg lige så pæn som dem?”.
Tit er det nemlig sådan at man er meget mere hård og kritisk overfor sig selv, end over for andre. Måske er man fx rigtig god til at lægge mærke til ens venners gode sider, mens man kun fokusere på sine egne fejl. Det tror jeg at mange unge kan genkende. Derfor er det heller ikke ualmindeligt, at sammenlignings-tankerne, og tankerne om at være god nok, dukker op, når man er sammen med andre. Men det skal helst ikke være sådan, at man nærmest ikke kan tænke på andet. Eller at man bliver utilpas eller trist, når man er sammen med andre. Så er det som regel et tegn på, at tankerne fylder for meget.
Bliv ved
Du skriver også, at du har snakket med dine forældre og en veninde om, hvordan du har det. Det er super godt, at du har gjort det. For selvom du måske ikke føler, at det har gjort den store forskel. Så har du alligevel taget et vigtigt skridt mod at få det bedre – at turde sige dine tanker højt. Derfor vil jeg også råde dig til, at blive ved med at snakke om, hvordan du har det.
Få hjælp
Sommetider når man bøvler med svære tanker, har man brug for mere hjælp, end det man kan få hos dem vi kender. Derfor kan det også nogle gange hjælpe, at snakke med fx en psykolog om de problemer, man bøvler med. For en psykolog kan måske være med til at finde frem til, hvad der gør, at man har det, som man har det. Og psykologen kan også hjælpe en med at få nogle redskaber til bedre at kunne være i det, når svære tanker fylder.
Du kan prøve at kigge på artiklen Sådan kommer du til psykolog. Her står der lidt om, hvordan man kan gribe det an, hvis man tænker, at det kunne være en hjælp at snakke med en psykolog. Du kan måske også vise artiklen til dine forældre, så i sammen kan kigge på det.
Headspace
Du må også altid tage fat i Headspace. Headspace er et super godt tilbud til unge, som har det svært. Hos Headspace arbejder der en masse dygtige frivillige, som altid sidder klar til at lytte. Så hvis du har brug for at lufte dine tanker for nogen ude fra, er Headspace et sted jeg varmt kan anbefale.
Det er hårdt når negative tanker om en selv fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper