Hej Mindhelper
Jeg er en kvinde på 20 år
Jeg har det svært og jeg føler at jeg ikke er nået værd jeg synes det er svært når mon kæreste skal nået andet end mig
Hilsen mig

(20 år)
Kære Dig
Det er hårdt at føle, at man ikke er noget værd. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For svære følelser, skal man ikke gå med alene.
Selvværd
Når man føler, at man ikke er noget værd, kan det sætte nogle svære tanker og følelser i gang. For selvværd er følelsen af, at være god nok, præcis som man er. Og hvis ikke man har den følelse, så kan man godt komme til at gå og tænke, nogle rigtig grimme tanker om sig selv.
Måske er man også ekstra opmærksom på, hvad andre gør eller siger. Og måske er man hurtig til at tænke: “Det siger hun nok fordi, hun synes jeg er kedelig” eller “Han skal være sammen med sin ven, det er sikkert fordi, at han ikke gider mig”. Er det noget, du kan genkende?
Hvis man tænker sådan, er det tit de negative tanker, som taler. Og så har det, slet ikke noget at gøre med, at andre mennesker har det sådan. Men bøvler man med lavt selvværd, så kan det være svært, at stoppe de negative tanker. Og så kan de komme til at køre i ring, og vokse sig større. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan have det svært.
Byg selvværdet op
Det kan være svært at se sig ud af, når man føler, man ikke er noget værd. Men selvværd er heldigvis noget, som man kan arbejde med. Og man kan godt få det godt med sig selv, selvom man ikke altid har haft det. Du kan prøve at kigge på artiklen Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv. Måske er der nogle af rådene, som kan hjælpe dig.
Det første råd handler fx om, at sige en god ting til dig selv om dagen. Det kan godt være svært i starten. Og det kan måske også føles lidt fjollet. Men det kan være rigtig godt og gøre. For når de negative tanker fylder, så kan man godt komme til at glemme, alle de gode ting ved en selv. Og det kan hjælpe på ens selvværd, også at huske på de positive sider, man har.
Når kæresten er ude
Du skriver også, at du synes det er svært, når din kæreste skal noget uden dig. Det kan være ret hårdt at have det sådan. For måske skal ens kæreste tit nogle ting, hvor man ikke er med. Og så er det tit, at man kommer til at gå, og have det svært.
Noget som måske kan hjælpe dig er at prøve, om du kan distrahere dig selv, når din kæreste er ude. Lave noget du godt kan lide. Eller ses med en veninde. For tit kan det gøre, at man ikke tænker helt lige så mange negative tanker. Det er nemlig svært, at tænke på mere end en ting ad gangen. Så hvis du laver noget som får dine tanker over på noget andet. Kan det måske gøre det lettere, når din kæreste er ude. Så det kan du måske prøve?
Tal med ham
Du kan måske også prøve at tale med din kæreste, om hvordan du har det? Svære tanker kan nemlig være tunge at gå med. Og det kan være rart, at få sagt dem højt. Så fylder de tit, ikke helt lige så meget. Og så kan dig og din kæreste tale sammen om det.
Hvis du synes, at det kan være svært at tale om skal du vide, at det er helt normalt. Det kan nemlig godt føles sårbart, at skulle tale om sine tanker. Hvis du godt vil have lidt råd til, hvordan man kan tale om sine tanker, så kan du kigge på vores guide til at snakke med venner om svære ting. I den er der lidt tips til, hvordan man åbner snakken.
Snak med en anden
Jeg tænker også, at det kan være en god ide at tale med en anden om, hvordan du har det. En forældre, en god ven, eller en helt tredje. For dem man kender, vil for det meste gerne lytte, hvis man går med nogle svære tanker. Og rigtig mange har prøvet, at kæmpe lidt med deres selvværd på et tidspunkt. Så måske er der også nogle af dem, du kender, som kender følelsen. Og så kan det være en hjælp at tale om.
Du kan også tage kontakt til Headspace, hvis du gerne vil tale med nogen ude fra. Headspace er et sted, hvor man kan få samtaler. Her kan man tale med nogle af de flinke og dygtige frivillige, som arbejder i Headspace. De er vant til at tale med unge, om alle mulige ting. Derfor er de også gode at snakke med, hvis man har lavt selvværd, eller har det svært. Det er gratis, og du kan også være anonym.
Det kan være rigtig hårdt, ikke at føle, at man er noget værd. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som kan hjælpe dig. Og at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper