Jeg føler mig værdiløs. Og jeg ved faktisk ikke, hvorfor mine venner kan lide mig. Derfor er jeg også ret bange for, at de forlader mig.
Hej Mindhelper,
Nogle gange føler jeg mig værdiløs. Jeg forstår ikke hvorfor mine venner kan lide mig, og jeg har det som om jeg ikke fortjener dem og deres kærlighed.
Jeg prøver at fokusere på at de rent faktisk gerne vil være venner med mig, og så ikke tænke over at de ikke burde ville være sammen med mig. Men at jeg ikke ved hvorfor de kan lide mig, gør at jeg er rigtig bange for at de bliver trætte af mig.
Jeg vil bare gerne kunne være sammen med mine venner, uden at føle at jeg ikke fortjener dem, og uden at være bange for at de forlader mig.
Hilsen Pige, 16 år

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Tusind tak for dit brev. Du beskriver nogle svære følelser, som mange vil kunne genkende. Usikkerheden på “er jeg en person andre kan lide – og hvorfor kan de det?” Du er nervøs for at de andre pludselig opdager at du ikke er værd at bruge tid på. Og at du så pludselig står helt uden venner.
Dét at tro på, at du er god nok som du er, kaldes selvværd. Selvværd er ikke en permanent ting: det kan faktisk godt lade sig gøre at bygge et større selvværd op! Og vi har samlet nogle konkrete tips til, hvordan du kommer i gang med at få bedre selvværd.
Det lyder på dit brev som om du ikke har særlig høje tanker om dig selv, når du er sammen med dine venner. I vores “3-trinsguide- sådan udfordrer du negative tanker om dig selv” får du en metode til hvordan du kan afprøve om dine idéer er rigtige.
Der er helt sikkert en masse grunde til at dine venner godt kan lide at være sammen med dig, men du skal selv have øjnene op for alle de gode ting der er i dig. Måske kan du endda prøve at spørge et par af dine nærmeste veninder om, hvad de godt kan lide hos dig. I kan lave en liste til hinanden…det vil være lige så rart for dem at høre præcis hvorfor DU kan lide dem 🙂
Når du deler dine tanker med andre, åbner det også muligheden for at finde ud af at de kan have det på samme måde. Så er du ikke længere så alene med din følelse.
Husk også at få snakket med dine forældre eller søskende, så de kan være med til at støtte dig i rejsen mod mere tro på dig selv. Det er ikke noget du skal gå alene med.
Varme hilsener, Mindhelper