Alle omkring mig er lavere end mig – selv min flirt. Jeg har ingen former og føler, at andre kigger anderledes på mig. Det påvirker mit selvværd.
hej 🙂
jeg er en pige på 18 år, jeg er ca 177cm høj og alle omkring mig er lavere ( ink min flirt) jeg føler mig som et tårn og føler at alt hvad jeg gør bare er forkert og at alle ser anderledes på mig fordi jeg er høj og meget slank også. Jeg er elev som salgassistent de næste 2 år.
Min flirt er 170 og ved ikke om jeg vil fortsætte noget med ham da jeg nok ville gøre det hele akavet for ham og mig da jeg jo er højere end ham og det nok ville forværre min selvværd. Da jeg er både høj og slank har jeg heller ikke så mange former og derfor heller ikke har så meget selvværd når jeg kigger på mig selv i spejlet.
Jeg prøver at sige til mig selv at det er sådan at jeg ser ud og jeg ikke kan ændre på min højde. Men jeg ender altid med at tvivle på mig selv og udelukke mig selv for fællesskabet.
Ikke nok med at jeg er høj osv, så har jeg heller ikke nogen jeg kan snakke med om det er derfor også føler mig enormt ensom.
mvh Mig

(Pige, 18 år)
Kære du
Det er ikke let at skille sig ud i din alder. Så det er forståeligt, at din højde fylder meget for dig. Og det hele bliver heller ikke nemmere af, når du oplever, at du ikke har nogen at snakke med. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er ikke alene
Jeg er ked af at høre, at din højde påvirker dig så meget, som den gør. Men du skal vide, at du bestemt ikke er den eneste, der har det svært med en del af deres udseende. Nogle er kede af, at de er lave. Andre er kede af deres næser eller delle på maven. Vi alle har noget, vi ikke er tilfredse med. Og som i nogle tilfælde kan påvirke vores humør rigtig meget.
Den gode nyhed er, at man godt kan lære at slutte fred med sit udseende. Det tager tid. Men ved at øve sig, kan man blive bedre til det. Du kan få hjælp til det ved at læse vores tips til at slutte fred med sin krop og udseende.
Ser de anderledes på dig?
Når man har noget, man er usikker på ved sig selv, kan man føle, at alle ser det og lægger mærke til det. Måske endda tænker noget negativt om det. Du skriver i dit brev, at du føler, at alle ser anderledes på dig, fordi du er høj og meget slank. Er du sikker på, at de ser anderledes på dig? Eller er det mere en tanke, du selv går med? Det er ikke unormalt, du er opmærksom på andres blikke, når du har det svært med din højde. Men jeg vil næsten vædde med, at de i hvert fald ikke tænker noget negativt om den.
Vi er en selvkritisk art
Du kender det sikkert: Du kan finde tusinde fejl på dig selv, men har svært ved at finde lige så mange på en anden. Det er, fordi vi mennesker har en tendens til at være selvkritiske. Og det kommer faktisk helt fra vores forfædre. Hvis vi skulle overleve dengang, handlede det om at være en del af gruppen. Derfor var det vigtigt, at vi var opmærksomme på, hvordan vi så ud og opførte os. At vi var vellidt. Af samme grund er det også ubehageligt at stikke ud på den ene eller den anden måde. Selv den dag i dag – flere tusinde år siden.
Selvkritik kan dog gå hen og overtage, så det påvirker vores humør, troen på os selv og vores værd. Det lyder i dit brev, som om du kan være hård ved dig selv. Og du skriver også selv, at du har lavt selvværd. Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé for dig at kigge på vores artikel om råd til bedre selvværd.
Snak med nogen
Du skriver, at du ikke har nogen, du kan snakke med om din højde. Og så kan jeg godt forstå, at du føler dig ensom i det her. Men jeg tænker alligevel, at du skal prøve at række ud. Prøve at snakke med nogen, for det er vigtigt, at du ikke går alene med det her. Nedenunder kommer jeg med forslag til, hvem det kan være:
• Forældre eller søskende
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre eller søskende om det her? De kender dig bedre end nogen anden og ved, at du er mere end bare din højde. Måske har de endda prøvet det samme? Jeg tænker i hvert fald, at du måske ikke er den eneste, der er høj i din familie. Så se, om du ikke kan tage en snak med dem.
• Veninder
Som sagt er du langt fra den eneste, der er utilfreds med noget ved din krop eller udseende. Og derfor tænker jeg, at det kunne hjælpe dig at snakke med nogle af dine veninder. Du kunne fx spørge dem, om de har noget, de er utilfredse med ved dem. Det kunne åbne op for en snak om, hvordan det kan påvirke en og gøre en usikker.
• Headspace
Hvis du ikke føler, at du har nogen, du kan gå til, eller du hellere vil snakke med en, du ikke kender, så er Headspace en god mulighed. Hos Headspace sidder der dygtige rådgivere klar til at lytte til dig. Så kan du komme ud med det, der fylder for dig. Og du kan også være anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at du føler, du har fået nogle råd, du kan bruge. Det vigtigste er, at du får delt det her med nogen. Du skal ikke gå alene med det. Så gør dig selv den tjeneste at række ud og snakke med nogen. Og så lige til sidst: Jeg ville vente med at stoppe det med din flirt og se tiden an i stedet. Især hvis I har det godt sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper