Hej Mindhelper
Jeg har altid haft lavt selvværd, men det er blevet meget bedre det sidste år. Men på det seneste er jeg igen begyndt at bekymre mig om, hvad andre tænker om mig. Jeg føler mig forkert indeni, som om jeg altid siger forkerte ting. Jeg føler hele tiden, at andre ser skævt til mig, tænker at jeg er irreterende, for meget, eller at alt jeg siger er til ulempe.
Jeg kan ikke sætte finger på hvad hjalp at slippe fra disse tanker, og jeg er ked af at de er kommet tilbage… jeg føler også at jeg er alt for negativ, og snakker for meget om andre…
Har i nogle råd? Til at overtænke mindre, og at have bedre forståelse for, hvad jeg kan sige, og hvad jeg skal holde for mig selv?

(19 år)
Kære Du
Det lyder som om tankerne om hvad andre tænker, og forkertheds følelserne fylder meget hos dig for tiden. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Det er normalt
Du skriver, at du har fået et bedre selvværd de sidste par år. Men at du nu oplever, at de svære tanker har krøbet sig tilbage i dit liv. Når vi mennesker oplever at bekymringerne begynder at fylde meget igen, kan det føles rigtig ærgerligt og gøre os rigtig kede af det. Men du skal vide, at det er helt normalt at selvværd og svære tanker kan gå op og ned gennem livet. Og fordi du oplever ikke at have det bedste selvværd lige nu, behøver det ikke betyde, at du er sat helt tilbage til der hvor du startede. Hvis du gerne vil have lidt tips til, hvad du kan gøre, for at arbejde med dit selvværd. Kan du prøve at læse denne her artikel.
Hvad tænker de andre?
Du skriver også, at du tænker meget over, hvad andre tænker om dig. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, der kan genkende. Det er nemlig helt almindeligt, at vi mennesker tænker over, hvad andre synes om os. Man kan godt sige, at det er en slags psykologisk mekanisme, der stammer tilbage fra dengang vi levede på savannen. Der var det nemlig livsnødvendigt, at man havde en gruppe at holde sig til, så man var beskyttet fra vilde dyr. For at sikre sig en plads i gruppen, var det vigtigt at de andre kunne lide en. Så på en måde, har det at tænke over hvad andre tænker, hjulpet os med at overleve på savannen. Og selvom vi ikke længere er i risiko for at blive spist af vilde dyr sidder mekanismen stadig i os.
Dog kan tankerne om hvad andre tænker om os, komme til at fylde rigtig meget. Og det kan være rigtig ubehagelig, hvis man ikke kan give slip på tankerne. Derfor tænker jeg også, at du måske kunne have glæde af at kigge på denne her artikel. Den handler om hvordan du kan prøve at udfordre nogle af de negative tanker.
Hvad kan du sige?
Du spørger også til, hvad du kan tillade dig at sige, og hvad du bør holde for dig selv. Det giver god mening at du kan blive i tvivl om, hvad du kan tillade dig at sige, hvis du går og tumler med overtænkning og lavt selvværd. Så kan man nemlig nogen gange godt blive helt i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre. For når man går og tænker negative tanker om sig selv, kan man godt blive i tvivl om sin egen dømmekraft.
Jeg tror dog, at eftersom du tænker over, om du taler for negativt om andre, at du har en ret god evne til at se indad, og vide hvad der er okay og ikke okay at sige. Så derfor vil jeg opfordre dig til, at stole på din egen dømmekraft – og husk på, at vi alle en gang imellem kan komme til at sige nogle ting vi kommer til at fortryde bagefter. Det er helt menneskeligt og okay.
Tal med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med nogen om de her tanker og følelser, som du har for tiden? Ellers tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at gøre. Det kan være en veninde, en forældre, eller en helt tredje, du er tryg ved. Det kan nemlig sommetider gøre de svære tanker og følelser lidt lettere at gå med. Og som sagt tror jeg, at der er mange der vil kunne genkende nogle af de ting du beskriver i dit brev. Og så kan det være meget godt, at finde ud af, at man ikke er alene.
Tag fat i Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen udefra, kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er et super godt sted hvor man som ung kan komme og tale om det man går og tumler med. I Headspace arbejder der nemlig en masse søde og dygtige frivillige, som altid er klar på at lytte. Og nogen gange kan det være rart at få vendt nogle af de ting, der fylder. Du kan desuden være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber rigtig meget, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart kommer af med nogle af de trælse tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper