Jeg oplever, at jeg føler mig rigtigt træt og svimmel. Så jeg kom til at tænke på, hvad jeg kan gøre for at få noget mere energi?
Hej
jeg er træt, mange gange vælger jeg ikke få morgen mad og spisser ikke nok. men bruger meget tid på gaming/esport men har ikke oplevet det på den her måde, jeg er svimel og træt,
er ikke ude så meget lave ikker så meget sport og drikker energidrik en 1 til 2 gange om ugen
sover 7 timer ca.
hvad kan jeg gøre for at få noget mere power….

(Dreng, 17 år)
Kære 17 årige dreng
Det er virkeligt ikke særligt fedt at gå rundt at være træt. Det er faktisk rigtigt træls. Så jeg kan godt godt forstå, at du godt kunne tænke dig at få lidt mere energi.
Sæt konkrete delmål
Jeg tænker faktisk, at du selv kommer med rigtigt mange af de punkter, du kan skrue på noget for at få mere energi. Som jeg læser det, får du faktisk ikke rigtigt spist nok. Du får ikke rigtigt bevæget dig, og du sover måske heller ikke helt nok. Er det rigtigt forstået? Det kan være virkeligt svært at nå at gøre det hele. Det forstår jeg godt. Og jeg tror, at vi alle sammen oplever, at vi ikke lige får dyrket nok motion. Eller spist nok, selvom vi egentligt godt ved, vi burde. Men det er bare ting, der alle sammen kan have indflydelse på, at man kommer til at føle sig hammertræt i løbet af dagen. Derfor handler det om at få gjort det til gode vaner, at man huske at spise nok, sove nok og så videre.
Jeg kan godt forstå, hvis det lyder lidt uoverskueligt, at få gjort alt det på en gang. Derfor får du lige et godt råd; for at opnå dit overordnede mål om at få mere energi, kan det være en rigtigt god idé at sætte nogle delmål. Det kan nemlig være rigtigt svært lige at finde ud af, hvordan man opnår et mål om at få mere energi. For det er måske svært lige at gennemskue, hvor man skal starte henne. Så prøv i stedet at finde ud af, hvor det ville give bedst mening for dig at starte med at ændre lidt. Og sæt et delmål for det. Det kunne for eksempel være morgenmaden. Du har sikkert hørt det før. Men at få nok at spise er bare en af de ting, der er virkeligt vigtige for, at man har energi nok. Mad er nemlig kroppens brændstof. En bil kan ikke køre uden benzin, og sådan har kroppen det også. Hvis man ikke spiser nok, løber kroppen hurtigt tør for brændstof. Og når den gør det, sætter den tempoet ned for at spare på det brændstof, der er tilbage. Og så bliver man træt.
Det er vigtigt at dine delmål er realistiske. Så du ikke får nederlag, fordi du har sat et mål, der er alt for svært at nå. Hvis det for eksempel er realistisk for dig at spise morgenmad en gang om ugen i næste uge, så hav det som mål. Så kan du måske ændre det til to gange om ugen, ugen efter. Og sådan kan du skrue op, indtil du spiser morgenmad alle ugens dage. Og når du gør det helt uden at tænke over det, kan du gå videre til at skrue på noget af det andet. På den måde bliver det mere overskueligt at få indført de nye vaner. Fordi de bliver indført langsomt og en ad gangen. Du kan også prøve at læse denne artikel med syv gode råd til at få mere overskud i hverdagen. Måske der står noget i den, du kan bruge.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om det? Hvis ikke du har det, synes jeg du skal prøve at gøre det. Det er nemlig det allerbedste, man kan gøre ved ting, der fylder meget. Det kan nemlig hurtigt bygge sig op, hvis man går rundt med det alene. Men ved at få snakket med nogen om det, får man lidt luft fra sine tanker. Og så kommer det også tit til at fylde lidt mindre. Desuden kan det være, at dine forældre har nogle råd til, hvad du kan gøre for at få mere energi. Og de kan også hjælpe dig med at opnå dine delmål, ved at hjælpe dig med at huske dig på dine delmål en gang imellem.
Snak med lægen
Du skriver, at du oplever at være både træt og svimmel. Derfor tænker jeg, at det også vil være en god idé at gå til din læge, hvis det bliver ved. Træthed kan nemlig godt være et tegn på, at der er noget andet galt. Så hvis du bliver ved med at være træt. vil det være en god idé at blive undersøgt af en læge. Så du er helt sikker på, at der ikke er noget andet galt.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre for at få mere energi. Og så ønsker jeg dig held og lykke med at finde frem til, hvad der kan give dig mere energi, så du ikke skal gå rundt og føle dig træt hele tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper