Hej,
jeg er en pige på 15 år.
Her på det seneste har jeg været træt hele tiden, jeg er lige begyndte på et gymnasium i Grønland, og for mig er det ret svært. Der har været mange opgaver og lektier, derfor kan jeg ikke rigtigt nå dem alle sammen.
Jeg vil gerne starte på træning igen, men har ikke nok kræfter til det. Jeg tror jeg mangler meget vand og får lidt motion, så vil jeg også gerne spørge hvilke vitaminer det vil virke. Om vinteren er vi ret mørkt her, solen kommer ikke så meget længere, og derfor mangler jeg også solenergi.

(15 år)
Hej Pige på 15 år
Det kan være rigtig hårdt og frustrerende, når man er træt hele tiden. Derfor er det også rigtig fint, at du rækker ud og skriver herind til os.
At starte et nyt sted
Du skriver, at du lige er startet i gymnasiet. Når man starter et nyt sted, så er der en masse nye ting, som man skal forholde sig til. Derfor er det også normalt at blive mere træt i starten. For intet kører på rutinen, og derfor bruger man mere energi på fx at finde rundt og lære de andre at kende. Og samtidig skal man også huske, at få lavet lektier og afleveringer. Derfor er det også normalt, at mængden af opgaver og lektier kan føles overvældende. Der tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kan nikke genkendende til. Og du er langt fra alene om at synes, at det kan være svært at nå rundt om det hele.
Træthed
Det kan være hammerfrustrerende, når man er træt, og ikke rigtig har overskud til at lave så meget. For man vil måske rigtig gerne fx i gang med at træne, men overskuddet og energien er der simpelthen bare ikke. Sådan tror jeg, at langt de fleste har prøvet at have det. For vores energiniveau svinger gennem hele livet. Så i nogle perioder er man måske fuld af energi, og andre gange er man hel flad og tom for energi. Og det kan der være mange forskellige grunde til. Men heldigvis kan man godt få energien tilbage igen.
I vores artikel Ingen energi? Værsgo 7 tips der giver mere overskud i hverdagen, er der nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når man er træt af at være træt. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være en hjælp for dig?
Snak med nogen om det
Når man går og bøvler med træthed, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For det kan være rigtig rart og lettende at få luft for ens tanker og frustrationer. Det kan måske være en veninde, en forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved. Så kan det også være, at de måske har et godt råd eller to, som kunne være hjælpsomt for dig.
Snak med en lærer på skolen
Jeg ved ikke om, der er studievejledere på gymnasierne i Grønland. Men hvis der er, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en studievejleder om, hvordan du har det. De ved nemlig en hel masse om uddannelse og trivsel.
Hvis der ikke er studievejledere kan du også snakke med en lærer om det.
Tag til lægen
Du spørger om, hvilke vitaminer, som vil kunne virke og hjælpe på din træthed. Det kan jeg desværre ikke svare på. Det skal der en læge til at afgøre. Derfor er mit allerbedste råd at tage et smut op til din læge. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om der er nogle vitaminer, som du mangler, eller om der er noget andet, som måske kunne være en god hjælp for dig.
Det kan være hårdt, når energien ikke er der. Og selvom jeg ikke direkte har kunne svare dig på, hvilke vitaminer, som kan hjælpe. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med lægen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper