Hej Mindhelper
Jeg hører rigtig meget at hvis man skal over sin eks kæreste, så skal man slette dem på alle sociale medier. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne gøre det. Vi har jo snakket om at vi håber på at kunne komme sammen igen i fremtiden, og jeg vil på ingen måde have at han bliver sur på mig hvis jeg sletter ham fra sociale medier. Min veninde siger beg bare skal slette ham og få ham ud af mit liv, men jeg ved ikke hvad der er det rigtige ah gøre

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at du tænker en del over, om du skal slette din ekskæreste fra sociale medier. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det kan godt komme til at fylde meget, når man er i tvivl om, hvad man skal gøre.
Det er forskelligt fra person til person
Du skriver, at du hører rigtig meget, at hvis man skal over sin ekskæreste, så skal man slette dem på alle sociale medier. Og det er også rigtigt for nogle. For nogle har det bedst med at slette deres ekskæreste fra alle sociale medier, så de ikke hele tiden ser, hvad den anden person laver, og på den måde bliver mindet om ekskæresten. Men andre har det bedst med stadig at være venner og følge hinanden på sociale medier. Derfor er der heller ikke et klart svar på, hvad der er det rigtige at gøre. Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, hvad der lige føles rigtigt.
Mærk efter
Derfor er mit allerbedste råd til dig også at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig. Det er nemlig kun dig, som kan mærke og ved, hvad der er det rigtige for dig.
Når man står midt i det og er helt vildt meget i tvivl om, hvad man skal gøre, kan det sommetider være svært at finde hoved og hale i alle de tanker og følelser, som suser rundt i en. Derfor kan det også være en god ide at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for at slette ekskæresten fra sociale medier, og hvad der taler imod. På den måde kan det nemlig være lidt lettere at overskue.
At komme videre efter sin ekskæreste
Når jeg læser dit brev, synes jeg også, at det lyder til, at du måske stadig ikke helt er ovre din ekskæreste. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er, skal du vide, at det er helt normalt, at det kan være svært og tage lidt tid at komme videre efter sin ekskæreste. Derfor vil jeg også lige henvise dig til vores artikel om kærestesorger. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at komme sig over sin ekskæreste. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som også kan være hjælpsomt for dig?
Headspace
Når man lige er slået op med sin kæreste, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen, om hvordan man har det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kender til Headspace? Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, som fylder hos dem. Og det kan sommetider være rart at snakke med en helt ude fra, som ikke kender en. Så hvis du har lyst til at snakke med nogle helt andre, kan jeg helt klart anbefale dig at tage fat i Headspace. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale.
Det kan være svært at finde ud af, om det rigtige er at slette sin ekskæreste fra sociale medier eller ej. Så selvom jeg ikke har kunne give dig et direkte svar på, hvad du skal gøre, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og krydser fingre for, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper