Mine selvmordstanker og mine angstanfald er blevet meget værre. Desuden har jeg lige slået op med min kæreste. Min ven har været en super god støtte, men jeg har svært ved at finde ud af vores forhold.
Hej Mindhelper.
Jeg er en pige på 18 år, som har gået og haft det rigtig skidt super længe. En af mine venner har selv før skrevet herind, og han følte at han fik god hjælp fra det, og rådede mig til at prøve også, so here I am.
Jeg har siden 14-15 års alderen døjet med selvmordstanker. Og det har været meget forskelligt i perioder, hvor ofte og voldsomme de har været. Jeg har et enkelt selvmordsforsøg i baggagen, to indlæggelser på psykiatrisk sengeafsnit, og utallige besøg til psykiatrisk skadestue. Jeg blev i januar 2018 konstateret med personlighedsforstyrrelse af borderline type og panikangst. Og jeg blev så lovet at den ville åbne op for mulighederne for hjælp, hvilket så viste sig at være modsat desværre.
Her for nyligt slog jeg op med min kæreste, efter et forhold der havde været over 2 år. Det var en stor og voldsom omvæltning for mig, selvom jeg ikke er i tvivl om at det var det rigtige for mig. Derimod har jeg aldrig prøvet før i mine teenageår at være single, så jeg er i tvivl om hvad man kan gøre, og specielt når jeg er så følsom. Den samme kammerat som anbefalede mig at skrive herind, har været en meget stor støtte, både på det fysiske og mentale plan. Vi har et friends with benefits forhold kørende, men jeg er usikker på om det overhovedet er en god ide. Ved at jeg har svært ved at håndtere mine følelser og at det er sådan en sårbar og intim situation jeg har puttet mig selv i. Jeg bliver hurtigt frustreret med ham, og føler mig nemt glemt som ven i det hele. Samtidig har han tildens til at sende miksende signaler omkring hvad det hele betyder. Den ene dag kan han snakke som om at han ser en fremtid som mere end bare venner, og andre dage væmmes han ved tanken om det. Og midt i det hele så føler jeg at han beskylder mig for at ville mere, og at være vild med ham. Hvilket gør mig endnu mere forvirret, da jeg ikke kan forstår hvorfor han tænker sådan om mine tanker. Jeg er meget i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre i forhold til denne situation.
Samtidig står jeg i den situation at mine selvmordstanker er forværret meget på det sidste, og det samme med mine angstanfald. Begge dele er her dagligt og voldsommere end det har været i over 6 måneder. Jeg var tæt på at handle på mine selvmordstanker den anden dag, og jeg bliver simpelthen utroligt bange når jeg kommer så langt ud, plus jeg er usikker hvor jeg kan gå til.
Vh bekymret pige

(Pige, 18 år)
Kære den bekymrede pige
Det lyder som om du her mega meget at slås med fortiden. Og så kan det altså bare godt vælte læsset, at man har slået op med sin kæreste. Også selvom man godt ved, at det var det bedste. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herinde og delt dine tanker. For det er så vigtigt, at du ikke går alene med dine svære tanker og følelser.
Det er svært at vænne sig til at være alene
Du skriver, at det har været en stor omvæltning for dig at gå fra din kæreste. Og det kan jeg godt forstå. For lige meget hvem man er, er det er altid drønhårdt at slå op med sin kæreste. Også selvom man godt ved, at det nok var det bedste. For man har for det meste haft nogle gode minder sammen, der kan være svære at gå fra. Og så har i faktisk også været sammen forholdsvist længe. Det kan gøre det endnu sværere at komme ud af et forhold, fordi man så skal vænne sig til at være alene igen. Og det kan være mega svært, hvis man så heller ikke rigtigt var vant til at være alene før.
Et break-up kan godt vælte tingene og gøre en ked af det i et stykke tid. Det er helt normalt. Og når man så har nogle ting at slås med i forvejen, så kan det godt være det, der får bægeret til at flyde over. Og gør, at ens selvmordstanker for eksempel lige pludseligt kommer til at fylde helt vildt meget. Men det er mega vigtigt, at du tager det alvorligt og fortæller nogen, at du har det sådan. For det er ikke noget, du skal gå alene med.
Lav en liste
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at finde ud af dit forhold til din ven. For det lyder, som om du på den ene side føler, at det faktisk hjælper dig. Men at du på den anden side også bliver frustreret over ham, fordi du kommer til at føle dig glemt i jeres forhold. Derfor tænker jeg, at det er super vigtigt, at du mærker efter, hvordan du har det med, at I er venner med fordele. For du er i sidste ende den eneste, der kan vide, om du er okay med det. Du kan eventuelt prøve at lave en liste, hvor du skriver fordele og ulemper ned ved, at dig og din ven er venner med fordele. Det mega smarte ved lister er nemlig, at man har det hele sort på hvidt foran sig. Og så kan det være lidt nemmere at se, hvad der egentligt fylder mest.
Snak med din ven
Det lyder som om, det ville være en rigtigt god idé at snakke med din ven om jeres forhold. For det lyder som om, at der faktisk er en del ting i jeres forhold, der frustrerer dig lidt, selvom han også er en rigtigt god støtte for dig. Og det vil være en rigtigt god idé at få snakket det igennem, så I kan finde en løsning på de ting sammen. Samtidigt kan I også få snakket om, hvad jeres forhold skal være. Sådan så det er helt klart for jer begge to, hvordan jeres forhold skal være for, at I begge to kan have det godt i det.
Fortæl det til nogen
Jeg tog faktisk hul på mit bedste råd til dig i slutningen af første afsnit. For det allervigtigste er, at du får fortalt nogen, at dine selvmordstanker er blevet værre. Og at du faktisk har været tæt på at reagere på dem. For jeg kan godt forstå, at det er skræmmende at komme helt derud. Selvmordstanker er nemlig virkeligt ubehagelige. Og derfor er det ikke noget, du skal gå alene med. Så kan man nemlig komme til at føle sig rigtigt alene om at skulle klare dem. Men selvmordstanker er ikke noget, du skal klare alene. Det er noget, du skal have hjælp til fra dine omgivelser. Så jeg tænker på, om der er nogen omkring dig, du er tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre. Men det kan også være din ven, hvis du er tryg ved at snakke med ham.
Tag fat i Livslinien
Du kan også altid tage fat i Livslinien, hvis dine selvmordstanker kommer til at fylde for meget. Og der ikke er nogen i nærheden af dig, som du kan snakke med. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super dygtige frivillige klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, der slås med selvmordstanker. Og de skal nok gøre alt, hvad de kan for at forsøge at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Hvis det hele vælter
Du skriver, at du har været på psykiatrisk skadestue før. Og jeg vil rigtigt gerne understrege, at hvis det hele lige pludseligt vælter. Og du kan mærke, at du er ved at reagere på dine selvmordstanker, så skal du tage fat i psykiatrisk skadestue. For det er der, du kan få hjælp, hvis du har akut brug for det. Fordi jeg ikke ved, hvor du er henne i landet, har jeg lavet en liste over landets psykiatriske skadestuer, som du kan se nedenunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Snak med din læge
Jeg synes også, at du skal prøve at snakke med din læge om, at dine selvmordstanker og dine angstanfald er blevet slemme igen, hvis du ikke allerede har gjort det. Din læge er der nemlig for at hjælpe dig, når du har det svært. Lige meget om det er fysisk eller psykisk. Så det er et af de steder, du kan gå hen med de her tanker. Og jeg tænker, at din læge vil gøre alt, hvad han eller hun kan for at hjælpe dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt på vej. Og så krydser jeg så meget fingre for, at du får noget hjælp til de her selvmordstanker, som du går og slås sådan med for tiden.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper