Hej jeg er 25 år og har en kæreste jeg har været sammen med i et år. Jeg er utrolig glad for ham og kan nemt se for mig at det er ham jeg skal være sammen med resten af livet. Vi har desværre ikke de samme drømme for fremtiden, særligt børn er et dilemma som fylder meget for os. Min største drøm er at få børn, og han er meget i tvivl om hvorvidt han ønsker det, pt hælder han mere til ikke at få børn.
Jeg er i den alder hvor jeg føler at de valg jeg træffer nu vil forme min fremtid, og derfor synes jeg det kan være svært at være i. Jeg kan ikke gå på kompromis med ønsket om børn, og hvis han vælger ikke at vil have det, så ved jeg at vi er nødt til at gå fra hinanden. Den tanke skræmmer mig, men jeg føler mig også stresset, for hvad gør jeg så, hvis det ender med at vi går fra hinanden? Så står jeg pludselig som 25 årig uden en kæreste, og skal finde en ny, og i bund og grund ønsker jeg jo ikke at have en anden kæreste end ham jeg har. Har i nogle råd eller forslag til hvordan man navigerer i et forhold med sådan et dilemma?

(25 år)
Kære dig
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation lige nu.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det kan være rigtig svært, når ens kæreste ikke har de samme drømme, som man selv har. Og det er især svært, hvis det er drømme, som man ikke vil gå på kompromis med.
For hvad skal man så gøre, når man egentlig elsker sin kæreste rigtig højt som menneske, og jo derfor gerne vil dele livet med dem?
Det kan jeg godt forstå, er en hammer svær situation at stå i.
Giv det noget tid
Først og fremmest tænker jeg, at det er helt okay, at du giver dig selv noget tid.
Der er ikke en tidsfrist på, hvornår man skal tage en svær beslutning. Og ofte er det også nemmere at mærke ordentligt efter og tage en beslutning ud fra alle informationer, når man giver sig selv noget tid.
Når man ikke kan gå på kompromis
Samtidig lyder det også til, at du godt allerede nu ved, at det med at få børn er en dealbreaker for dig.
Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du får talt med din kæreste om det.
Snak med din kæreste
Det lyder til, at I allerede har snakket lidt om det, da du skriver, at han lige pt hælder til ikke at få børn.
Men jeg kunne godt blive nysgerrig på, om du har fortalt ham, hvor meget det betyder for dig?
Har du fortalt ham, at det er lidt af en dealbreaker for dig, hvis han ikke vil have børn? Og at det er noget, som du ikke vil gå på kompromis med?
Hvis ikke, så synes jeg, det er et rigtig godt sted at starte. For selvom I kun har været sammen i et år, så er det altid rart at vide, hvad den anden tænker om sådan nogle store spørgsmål.
Hvad skal du sige?
Som du nok allerede har oplevet, så kan det være en lidt svær snak at have med sin kæreste.
Man er måske bange for svaret, og inderst inde har man måske allerede en ide om, hvordan snakken kommer til at forløbe.
I sådan nogle situationer kan det være rart at have nogle gode råd at læne sig opad.
Derfor vil jeg anbefale dig at læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Selvom artiklen er til snakke med dine venner, så står der en masse gode råd til, hvordan du griber den svære snak an.
Mærk efter
Når du har talt med din kæreste, så har du også et bedre udgangspunkt for at overveje, hvilke muligheder du står overfor.
Det kan være, at han allerede nu ved, at han er stålfast om ikke at få børn, og er ret sikker på, at han ikke skifter mening. Men det kan også være, at han er mere vævende.
Når du ved, hvor han står, så har du også et bedre udgangspunkt for at mærke efter, hvad der er det bedste for dig at gøre.
Det kan være du helst vil vente og se tiden an, og se om han skifter mening med tiden. Det kan også være, at du mærker, at du har brug for at tage en beslutning nu.
Snak med dine venner
En anden rigtig god ide, når man står i et svært dilemma, er at snakke med sine venner om det.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan jeg stærkt anbefale dig at prøve at snakke med dem om, hvordan du har det lige nu.
Det kan være du har brug for, at de giver dig nogle gode råd. Eller det kan også være, at det bare kunne være rart at snakke med nogen om det.
Lige meget hvad er det altid en god ide at snakke med sine venner, om de dilemmaer man står i.
Det kan nemlig være rigtig svært at navigere i et forhold, hvor den ene vil have børn, og den anden ikke er sikker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper