Min ven fortæller mig, at han tror, at han er pædofil. Han er nemlig tiltrukket til piger mellem 11 og 14 år. Han er selv 17 år gammel. Er det normalt?
Hej,
Jeg har en ven, der mener, han er pædofil. Han er 17 og føler, at piger i alderen 11-14 er attraktive – er det normalt eller noget midlertidigt, og kan man hjælpe pædofile mennesker med at få fjernet den slags lyster?

(Pige, 16 år)
Kære du
Hvor er det flot af ham, at han rent faktisk har delt med dig, at han tror, at han er pædofil. Især fordi det kan være svært at sige højt. Og det, at du så reagerer på det, viser bare, hvor god en ven du er for ham.
Pædofili er et tabubelagt emne
Tanker om, at man er pædofil er ofte rigtig pinefulde. Og hele emnet er generelt tabu. Det er ikke noget, man snakker om. Og det er også et emne, hvor folk hurtigt tænker det absolut værste.
Lyster er lyster
Men det er altså rigtig vigtigt at understrege, at lyster bare er lyster. Så længe han ikke handler på dem eller har planer om at gøre det, er det ikke strafbart. Har han sagt noget om det? Hvis han ikke har, så er det “bare” på lige fod med lyster om at have sex med dyr eller døde mennesker. Men det kan bestemt være forfærdeligt at gå rundt med og kan gøre livet svært for dem, der har det sådan.
Ikke alle handler på deres lyster
Det er ikke alle pædofile, der også krænker børn. Faktisk findes der også en gruppe af mennesker, der er tiltrukket af børn, men som aldrig nogensinde kunne finde på at gøre børnene noget. Og det er rigtig vigtigt at vide.
Er han tiltrukket af personer på hans egen alder?
Jeg sidder og tænker på, om han også kan blive tiltrukket af nogen på hans egen alder? Eller er det kun 11-14-årige, at han er interesseret i? Og jeg tænker også på, om alderen ændrer sig, jo ældre han selv bliver.. Altså om dem han bliver tiltrukket af også blive ældre.
Man kan sige, at når han er tiltrukket af en på 14 år, er der vel ikke så meget at sige til det. Men ved du, hvad er det, han synes er attraktivt ved de 11-14-årige?
Han kan få hjælp af Sexlinien
Som sagt er det godt, at han har sagt det til dig. Men det er vigtigt, at han bliver ved med at snakke med nogen om det. Og det må rigtig gerne være nogen, der kan hjælpe ham videre, og som har forstand på det område.
Fx kan du foreslå ham, at han kan ringe eller skrive ind til Sexlinien. Derinde sidder rådgivere, som er vant til at snakke om svære ting i forbindelse med sin seksualitet. De har åbent mandag til fredag kl. 15-19. Det ville være rigtig oplagt for ham at tage fat i dem.
Du skal også snakke med nogen
Jeg tænker, at det må være svært for dig at vide det her. Så et vigtigt råd fra mig til dig er, at du også får snakket med nogen om det. Her kunne Sexlinien også være oplagt, da det netop er et anonymt tilbud. Du kan derfor snakke fortroligt, om det du og din ven har snakket om. Det er i hvert fald bare godt at få tingene ud og vendt en gang. Det kan ofte give luft for en masse tanker, der fylder. For det er et svært emne det her.
Jeg er glad for, at du er en bekymret ven, og derfor skrevet herind til os. Det er flot af dig. Jeg ønsker din ven alt det bedste. Og håber, at han får snakket med nogen.
De bedste hilsner fra Mindhelper