Hej jeg står i et dilemma hvor jeg gerne vil flytte hjem til min forlovet fordi min mor bestemmer meget over mit liv hver gang jeg vil besøge ham vil hun vide præcis hvornår jeg er hjemme og hun vil have jeg er hjemme i hverdagen hun er kontrollerende og jeg har fået tilbuddet om at flytte hjem til ham men jeg har også dårlig samvittighed over for min mor siden de andre børn ikke gider at se hende hvad gør jeg

(20 år)
Kære du
Puha, sikke et dilemma du står med.
På den ene side lyder det til at være enormt hårdt. at din mor er kontrollerende og vil styre hvornår du er hjemme, og hvornår du ikke er.
Og på den anden side vil du ikke flytte hjemmefra, fordi du får dårlig samvittighed og fordi dine søskende ikke gider at ses med hende.
Det er dit liv
Du står nu i den situation, at du gerne vil flytte hjemmefra. Du har faktisk allerede et sted, du vil flytte hen og din forlovede, som du gerne vil bo sammen med. Men nu er du blevet i tvivl, fordi du har dårlig samvittighed overfor din mor.
Der er rigtig mange, som flytter hjemmefra når de fylder 18 år. Derfor er det også helt naturligt, at du nu som 20-årig føler, at du har lyst til at flytte hjemmefra og hjem til din forlovede.
Så selvom det måske er svært at flytte fra din mor, så kan du godt gøre det. Det er nemlig helt okay at tænke på sig selv, og det er sikkert rigtig sjovt og spændende at bo med din forlovede.
Det er vigtigt at sætte grænser
I forhold til at du har dårlig samvittighed overfor din mor, så forstår jeg godt, at du har svært ved at flytte hjemmefra. Dine søskende ser hende ikke, og du er måske bange for, at hun kommer til at være helt alene.
Her er det vigtigt for mig at sige, at din mor ikke er dit ansvar alene. At dine søskende har valgt ikke at se din mor mere, betyder ikke at du står med alt ansvaret alene. Også selvom det godt kan føles sådan.
Din mor er også selv voksen, og selvom jeg godt ved, at det er lettere sagt end gjort, er det vigtigt at du får sat nogle grænser og husker dine egne behov.
Det betyder ikke, at du aldrig skal se eller snakke med din mor igen. Men at du mærker efter og får snakket med hende om, hvor dine grænser går og hvor stor en indflydelse hun skal have på dit liv.
Hvis du har lyst til at læse mere om, hvordan man sætter grænser, kan jeg varmt anbefale dig vores artikler: Pas på dig selv: lær at sætte grænser og Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser. I dem får du en masse råd til, hvordan du gør lige det.
Kan du snakke med din mor om det?
Jeg kan godt forstå, hvis du har svært ved at sige til din mor, at du gerne vil flytte hjem til din forlovede. Du er måske bange for hendes reaktion, og at hun føler sig ensom eller forladt.
Men du ved det faktisk ikke. Det kan være hun selv har set den komme, eller allerede har gjort sig nogle tanker om det. Derfor synes jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du prøvede at tale med hende om det.
Hvis du har svært ved at tage hul på samtalen, kan du prøve at læse vores guide: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. I den står der en masse gode råd til, hvordan du griber den svære snak an.
Hvis din mor ikke er til at snakke med
Det er selvfølgelig også en mulighed, at din mor bliver sur, ked af det eller skuffet, hvis du fortæller hende, at du flytter hjemmefra. Det er også helt okay. Det er normalt at forældre har svært ved, at deres børn flytter hjemmefra.
Her er det bare vigtigt at huske, at du er over 18 år og selv har ret til at bestemme, hvor du vil bo henne. Så lige meget hvordan din mor reagerer, så er det ikke noget hun bestemmer.
Er der andre du kan snakke med?
Når man går med en stor beslutning eller et svært dilemma, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. Ofte kan andre hjælpe en med at se situationen fra en anden vinkel og komme med ideer, som man aldrig selv havde kunne komme på.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du fik delt dine tanker med nogen. Det kunne fx være din svigerfamilie, nogle gode venner eller en i din familie. Det vigtigste er som sådan ikke hvem du snakker med, men at det er nogle, som du er tryg ved.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, så er headspace altid en mulighed. Hos headspace sidder en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de være gode at snakke med, hvis man går med et svært dilemma og har svært ved at finde hoved og hale i det hele. Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være svært at flytte sammen med sin forlovede, hvis man har dårlig samvittighed overfor sin mor derhjemme. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper