Uanset hvornår snakker mine forældre om penge. Jeg har spurgt, om vi ikke kan snakke om noget andet. Men så får jeg at vide, at jeg skal holde min kæft.
Hej
Jeg hader at min forældre altid snakke om penge.
Når vi har hyggelig aften eller nogen vi bare er sammen som en familie.
Jeg vide at min forældre har mange penge. Jeg synes bare vi skulle har en hygge
aften uden “voskensnakke”. Jeg siger til min forældre HELE altid kan vi ikke for en
gange skulle lade være med snakke om penge. De siger bare jeg skal hold min kæft.
kan jeg gøre noget så de ikke HELE snakker om penge

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det lyder super træls, at dine forældre hele tiden snakker om penge. Og egentligt ikke helt lytter til dig, når du prøver at spørge dem, om de ikke godt vil lade være. Så jeg er super glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Det er forståeligt
Jeg forstår virkeligt godt, at det er træls, at dine forældre hele tiden snakker om penge, når du bare gerne vil have en hyggeaften. For sådan en hyggeaften med familien, hvor man er sammen med hinanden uden, at ens forældre snakker om alle mulige voksenting, er virkeligt noget, de fleste har brug for engang imellem. Specielt, når man er ung. Fordi man har brug for de voksnes omsorg og nærvær.
Snak med dem igen
Det kan være virkeligt svært at svare på, hvad der kan få dine forældre til at holde op med at snakke om penge. For jeg kender ikke dine forældre. Men jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dem på et tidspunkt, hvor de ikke allerede snakker om penge? Og hvor situationen måske allerede er lidt trykket, fordi du er ked af, at de snakker om penge? Det kan nemlig tit være nemmere at snakke ordenligt om tingene, når situationen ikke allerede er kørt op. Så er det nemlig nemmere at lytte til hinanden.
Så prøv at fang dine forældre på et tidspunkt, hvor stemningen er rolig og afslappet og fortæl dem, hvordan du har det med, at de hele tiden snakker om penge. Hvorfor er det virkeligt træls for dig, at de hele tiden snakker om penge. Hvad er det, det gør ved dig? Når du fortæller dem det, er det vigtigt, at du husker at holde samtalen på din banehalvdel. Sådan, at du for eksempel siger: “jeg oplever, at når I snakker om penge, så gør det det her ved mig” i stedet for: “I er super trælse, når I hele tiden snakker om penge.” På den måde åbner du nemlig for en samtale, hvor du giver dine forældre mulighed for at forstå dig. Du kan læse mere om, hvordan man kan løse konflikter i den artikel, jeg har linket til. Den er skrevet om venskaber, men der er en masse gode råd i den, du sagtens kan bruge alligevel.
En pengefri tid på dagen
Du kan også prøve at foreslå dem, at I kunne indføre en pengefri tid på dagen. Altså at det er et tidspunkt på dagen, hvor dine forældre ikke må snakke om penge. Og hvor det er okay, at du minder dem om det, hvis de så alligevel kommer til at snakke om penge. Selvfølgeligt på en pæn måde. Jeg ved ikke, om dine forældre ville gå med til det. Men det kunne i hvert fald være en måde, hvor du kan få fri fra deres pengesnak i hvert fald en gang om dagen.
Snak med nogle andre om det
Det fylder for dig, at dine forældre hele tiden skal snakke om penge. Derfor tænker jeg også på, om du har prøvet at snakke med nogen andre om det? Det kunne for eksempel være nogle venner. Men det kan også være en voksen, som du er tryg ved. Hvem det er, er egentligt ikke så vigtigt. Bare det er nogen, du kan snakke med. Det er selvfølgeligt ikke et magisk trick, der kan få dine forældre til at holde op med at snakke om penge. Men det hjælper rigtigt tit at snakke om de ting, der fylder meget hos en. Fordi de går og bygger sig op, hvis man går rundt med dem for sig selv. Men hvis man snakker med nogen andre, er man nemlig lige pludseligt ikke alene med alle de ting, der fylder længere. Og hvem ved. Måske nogen af dem, du snakker med, har oplevet noget lignende? Og kan fortælle dig, hvad de gjorde.
Headspace er der altid
Hvis du ikke lige ved, hvem du skal snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig nogle super søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige har snakket med rigtigt mange unge, der har haft noget på hjertet, som har fyldt helt vildt hos dem. Så de ved, hvordan de skal gøre samtalen tryg. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med at snakke med dine forældre. Jeg håber, at I kan finde en løsning, så du kan få lidt fri fra deres pengesnak engang imellem.
De bedste hilsner fra en Mindhelper