Hej Mindhelper!
Jeg står lige nu i en meget svær situation. Sagen er den, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre overfor mine forældre og venner.
For et par dage, havde jeg været til fest. Jeg drak for meget og blev virkelig bedugget. Jeg har ikke noget imod at være fuld, og havde det faktisk og rigtig sjovt med mine venner, men problemet er bare min forældres holdninger. Mine forældre er skilt, og de har begge to forskellige holdninger til at jeg er sammen med mine venner og feste.
Min far er helt fin med at jeg tager ud og fester sammen med mine venner, under visse forhold selvfølgelig. Vi har altid lavet aftaler med hinanden, så jeg ikke gør noget dumt når jeg er hos ham. Han vil bare gerne have at jeg hygger mig med mine venner, og lever mit liv som ung.
Min mor er meget anderledes, og ser kun dårligt på tingene. Hun vil ikke have at jeg skal ud og feste, og hun faktisk heller ikke have at jeg skal være sammen med mine venner! Hun mener, at de er nogle idioter som skader deres kroppe. I stedet vil hun have, jeg skal finde nogle venner som ikke drikker, ryger osv.
Jeg holder meget af mine venner, og ville aldrig kunne finde på at skifte dem ud med andre, for det er jo bare underligt. Jeg har valgt mine venner, fordi jeg nyder deres selskab når jeg er sammen med dem. Jeg kan jo ikke bare finde nogle nye venner, fordi sådan hænger det jo ikke sammen. Desuden ville de jo også se mig som en kæmpe taber, hvis jeg bare valgte at være sammen med nogle nørder. Det har jeg ikke lyst til!
Jeg synes virkelig det er et problem, fordi det ender altid med at jeg kommer op og skændes min mor, og hun bliver ked. Ellers prøver hun at fyre skylden over på en anden.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg prøve at ændre min livstil, og finde nogle andre venner, eller kan jeg godt fortsætte?

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Jeg kan godt høre, at det er en vildt svære situation, du er i. For det er mega forvirrende, når man bliver fanget mellem sine forældres holdninger. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er en svær situation
Det er svært for mig at svare på, om du skal ændre din livsstil og finde nogle andre venner. For jeg ved jo ikke, hvor vildt det går for sig, når du er til fester. Og om dine venner udover at drikke og gå til fester ellers opfører sig ordentligt. Men jeg kan godt forstå, at du ikke har særligt meget lyst til at skulle ændre på det. For det lyder som om, du har det super godt og sjovt sammen med dine venner. Så det er også en mega svær situation, for det lyder jo også som om, du egentligt gerne vi blive ved med at have et godt forhold til din mor.
Som udgangspunkt tænker jeg, at det er meget normalt for 16 årige i Danmark at drikke alkohol og gå til fester. Så hvis du ellers opfører dig ordentligt ud over det. Og hvis dine venner i øvrigt også opfører sig ordentligt udover det, så tænker jeg godt, at du kan beholde dine venner. Men det er jo også sådan, at så længe du er under 18 år, så er det i sidste ende dine forældre, der bestemmer over dig. Så hvis din mor ikke synes, at du må gå til fester, og hvis hun ikke vil ændre mening omkring det, så er du nødt til at rette dig efter hendes regler, så længe du bor ved hende. Men jeg tænker, at der måske er en mulighed for, at du godt kan beholde dine venner og blive ved med at være gode venner med din mor, hvis du snakker med hende. Det kan du læse mere om i de næste afsnit.
Snak med din mor i fredstid
Det bedste, du kan gøre, er at forsøge at snakke med din mor om det i fredstid. Det vil sige på et tidspunkt, hvor I ikke allerede er kommet op at skændes omkring, at du gerne vil drikke alkohol og gå til fester. Når man er uvenner, lytter man nemlig ikke ret meget til hinanden. Så hvis du snakker med din mor, når der er ro på, kan det være, at det er nemmere for dig at snakke med hende. Og forklare hvorfor du gerne vil være med til festerne og drikke alkohol sammen med dine venner. Jeg tænker også, det er en god idé at fortælle din mor om, hvad det egentligt er, der sker, når du er til fester med dine venner. For jeg tænker ikke, at din mor ikke vil lade dig drikke og gå til fester med dine venner, fordi hun vil være sur eller ond.
Jeg tænker, at hun måske er bange for, at der sker dig noget, mens du er til fest. Og at det er det, der kommer ud som vrede. Men hvis du nu ærligt fortæller hende, hvad det egentligt er, I laver til festerne, så kan det være, hun har mere lyst til at lade dig tage af sted. Når du snakker med din mor, så er det vigtigt, at du også lytter til hende. Og prøver at forstå det, som hun fortæller dig. Også selvom du måske ikke lige er enig. Hvis I begge to giver hinanden plads til at snakke, så bliver det også nemmere at få en samtale, hvor I begge to lytter til hinanden. Hvis du har lyst til det, så kan du læse vores artikel om at håndtere konflikter på en god måde. Selvom den egentligt er skrevet om at håndtere konflikter med sine venner, er der mange af rådene i den, du sagtens kan bruge alligevel.
Kan din mor og far snakke sammen?
Hvis det ikke hjælper at snakke med din mor alene, kommer jeg til at tænke på, om din mor og far kan snakke sammen? Hvis de kan, så kan det være, at du kan få din far til at hjælpe dig med at snakke med din mor. For det lyder som om, du har en ret god aftale med din far, som fungerer. Hvis din mor hører, at det går fint hjemme hos din far, så kan det være, at hun tør lidt mere op.
Jeg tænker egentligt også på, om det kunne være rart nok for dig at få dine forældre til at snakke sammen om at lave nogle regler omkring alkohol og fester, der gælder for dig begge steder. Sådan så du ikke bliver fanget i det her dilemma med, at du må noget, når du er hjemme hos din far, men ikke når du er hjemme hos din mor. For det lyder som om, det er super frustrerende for dig. Og det kan jeg godt forstå, for det er mega forvirrende, når man må noget det ene sted, men ikke må det det andet sted. Der er selvfølgeligt en risiko for, at kompromiset så bliver, at du må give slip på en lille smule af din frihed, som du har hjemme hos din far. Men det kan også være, at det måske er okay, hvis du så får lov til en smule mere, når du er hos din mor?
Det er super forvirrende og frustrerende, når man lige pludseligt havner midt imellem sine forældres forskellige holdninger. Men jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du finder ud af det med din mor.
De bedste hilsner fra en Mindhelper