Mine forældre er blevet uvenner, og de vækker mig sent om natten. Jeg kan snart ikke klare det mere. Hvad skal jeg gøre?
Hej
min forældre er blevet uvenner og de vækker mig sent om natten og jeg kan ik klar mer hvad gør jeg

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det er ikke særligt rart, når ens forældre skændes. Så jeg kan godt forstå, at du føler, at du snart ikke kan klare det mere. Og jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Når mor og far skændes
Det er aldrig særligt fedt, når ens forældre er uvenner og skændes med hinanden. Man bliver nemlig påvirket af de stemninger, der er rundt omkring en. Og når ens mor og far er uvenner og skændes, er der ikke nogen særligt rar stemning i huset. Så det er helt naturligt, at man for eksempel bliver utryg eller ked af det, når ens mor og far er uvenner. Desuden er man også tryggest, når ens mor og far har det godt og er glade, når man er barn og ung. Og ens forældre har det jo ikke særligt godt, når de er uvenner. Derfor er det bare ikke særligt rart, når ens forældre skændes. Så jeg kan godt forstå, at du føler, at du ikke kan klare at være i det meget længere.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at det er ret vigtigt, at du får fortalt dine forældre, hvad det gør ved dig, når du bliver vækket af, at de skændes. Jeg ved godt, at det kan være super svært. Men du bor også i jeres hjem. Og du har også ret til at blive hørt, når der er noget, der gør, at du ikke er tilpas med at være hjemme. Også selvom det er dine forældre, der faktisk gør, at det er svært for dig at være hjemme lige nu. Det kunne for eksempel være, at du kunne sige noget ala det her til dem: “jeg bliver vækket af at i skændes. Det er ikke særligt rart for mig. Hvis I skal skændes, kan I så ikke prøve at gøre det et sted, hvor jeg ikke kan høre jer?”
Hvis det er svært for dig at få snakket med dine forældre, kan du prøve at skrive alle dine tanker og følelser om, at de skændes i et brev til dem. Så kan du aflevere det til dem, så de kan læse det, når du har skrevet det. Det kan nogen gange gøre det nemmere for nogen, fordi de så ikke skal sige helt så meget selv. Og når man skriver tingene ned først, har man også bedre tid til at tænke over, hvordan man vil sige dem.
Snak med en anden voksen
Hvis du ikke er tryg ved at skulle snakke med dine forældre om, at de skændes, kan du måske prøve at snakke med en anden voksen om det. Det er ikke så vigtigt, hvem det er, så længe det er en voksen, du er tryg ved. Det kunne for eksempel være en onkel eller en tante. Men det kan også være en lærer ovre i din skole. Når du har snakket med dem, kan de nemlig hjælpe dig med at få fortalt dine forældre, hvordan du har det med, at de skændes sådan.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du slet ikke lige føler, at der er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med, kan du altid tage fat i Børnetelefonen. Hos børnetelefonen kan du komme til at snakke med en frivillig rådgiver. Den frivillige rådgiver kan snakke med dig om, hvordan du har det med, at dine forældre skændes. Og så kan den frivillige rådgiver også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du mon kan gøre ved, at dine forældre skændes sådan. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, så den frivillige rådgiver behøver ikke at vide, hvem du er. De frivillige rådgivere snakker med rigtigt mange forskellige børn og unge hver dag, så du kan være helt sikker på, at personen nok skal prøve at hjælpe dig, så godt han eller hun kan.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om, at du faktisk ikke synes, det er særligt fedt at blive vækket af, at de skændes.
De bedste hilsner fra en Mindhelper