Hej
Jeg er 15 år jeg har det også pesse svært med min mor fordi hun tager altid men telefon og kigger fx i alle mine beskeder og hvem jeg skriver med også tager hun den og gemmer den og nogen gange går der måske en uge eller to hvis jeg ikke taler pænt til hende eller noget andet plesss hjælp mig vil gerne snart have den tilbage igen hjælp
mvh M, pige på 15 år

(15 år)
Kære M
Det kan fylde meget, når man har det svært med sin mor. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
Telefonen
Du skriver, at din mor læser dine beskeder igennem, og nogle gange tager din telefon og gemmer den. Det lyder mega træls, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er frustrerende. For når man f.eks. skriver sammen med sine venner, er det helt naturligt, at man ikke vil have, at andre læser beskederne. Måske har man skrevet, nogle private ting. Og selv hvis man ikke har, kan det stadig godt føles lidt ubehageligt, at andre læser det, man har skrevet. Derfor tænker jeg også, at de fleste unge i din situation, heller ikke ville bryde sig om, at deres mor kiggede i deres telefon eller gemte den.
Du kan prøve at læse en anden ungs spørgsmål, som minder lidt om dit. Det er en pige på 13 år som spørger, om en forældre godt må gennemrode ens telefon.
Snak med hende om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din mor om, hvorfor hun tager i din telefon? Nogle gange når ens forældre gør det, kan det handle om, at de er bekymrede for en og ikke ved, hvordan de skal tackle det på en god måde. Derfor er det stadig ikke okay at gøre. Men hvis det er sådan din mor har det, så kan i måske tale lidt om det?
Det kan godt føles, som lidt af en mundfuld at skulle tage sådan en snak. Men noget af det bedste man kan gøre, når der er noget, som man synes er mega irriterende ved ens forældre er, at sige det som det er. Du kan f.eks sige “Det er mega ubehageligt, når du tager min telefon, og læser mine beskeder. Og jeg vil gerne have lov til, at beholde min telefon”.
Du kan også kigge på artiklen 6 råd til færre sammenstød. Her er der lidt tips, som du kan tjekke ud. Måske kan råd nr 6, om at tale sammen, være en hjælp.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at tale med din mor, så vil mit råd være, at snakke med en anden voksen. Det kan f.eks. være en lærer fra din skole. Ens lærere vil nemlig tit gerne hjælpe en, hvis man går og bøvler med nogle ting. Og måske kan læreren også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre, hvis det er svært at snakke med din mor.
Det kan også være, at du har en anden i dit liv, som kunne være god at snakke med? Måske en sød tante, en større søskende, eller en helt tredje. Det kan nemlig sommetider tage toppen af ens frustrationer, så ikke de fylder nær så meget. Og det kan også bare være fedt at dele sine tanker med andre.
Andet hjælp
Hvis du tænker det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig Børnetelefonen. Børnetelefonen er for både børn og unge. Rådgiverne som arbejder der, er vant til at tale med unge. Og derfor er de også gode at snakke med, hvis man har konflikter med sine forældre, som man har svært ved at se sig ud af. Så dem kan jeg varmt anbefale dig. Du kan både ringe og skrive til Børnetelefonen.
Det kan være mega frustrerende, når ens mor tager ens telefon. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med din mor om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper