Jeg så på min mors telefon, at der var en video. På videoen ku jeg se min telefon, hvor HUN var inde på min tlf, og kunne se hvad jeg har været inde på.
Hej!
Jeg så på min mors telefon at der var en video. På videoen ku jeg se min telefon hvor HUN var inde på min tlf og kunne se hvad jeg har været inde på. Jeg har nemlig læst sindsyg mange artikler og har også skrevet ind et par gange på mindhelper👍.
Så jeg kom til at tænke på om forældre godt må gennemrode deres barns telefon🙄?

(Pige, 13 år)
Kære Pige på 13
Tak fordi du har skrevet herind med dit spørgsmål og delt dine tanker. Det er en svær situation at stå i, hvis man oplever at ens forældre overskrider ens grænser.
Dit spørgsmål er, om forældre må gennemse deres barn telefon? Det er et lidt svært spørgsmål at svare på faktisk, fordi der er flere ting, der er i spil, når det komme til børns telefoner.
Love om forældre og børn
Børn har rettigheder. De rettigheder står i børnekonventionen, som er skrevet for at beskytte børn. I børnekonventionen står der blandt andet, at børn har ret til et privatliv uden at blive kontrolleret. Men! Forældre ligger under for det, der hedder forældreansvarsloven. Den lov siger, at forældre skal drage omsorg for deres børn, og derfor godt må drage beslutninger om barnets personlige forhold. Det betyder, at dine forældre som udgangspunkt skal respektere dit privatliv, men at de har ret til at kigge i din telefon, hvis de er bekymrede for dig. Den regel gælder indtil du bliver myndig, som 18 årig. Til gengæld må du faktisk ikke kigge i din mors mobil, uden at hun har givet dig lov.
Så det korte svar vil være: Ja, dine forældre må faktisk godt kigge i din telefon, især hvis de er bekymrede for dig.
Snak om det
Mit bedste råd til dig er, at snakke med din mor om det. Du må fortælle hende, at du ikke synes det er rart, at hun kigger i din telefon. Samtidigt må du jo så nok sige undskyld, for at have kigget i hendes. Prøv at spørge hende, hvorfor hun har kigget din telefon igennem? Hun har nok været bekymret for dig, fordi hun elsker dig rigtigt meget, og gerne vil være sikker på, at du har det godt. Det kan være i kan aftale, at blive bedre til at snakke om de ting, der gør hende bekymret, så hun slet ikke behøver at kigge i din telefon? Hvis du synes, at det er svært at skulle tage sådan en samtale, så kan du prøve at finde lidt rådgivning på, hvordan man snakker om de svære ting i denne artikel.
Jeg håber du kan bruge svaret til noget, og at dig og din mor finder en rigtigt god løsning, som i begge har det godt med.
Kærlig hilsen fra en Mindhelper