Hej
Min Mor er alvorlig syg. Hun har en sjælden sygdom. Det startede tilbage i 2019 men lægerne fandt først ud af hvad det var i 2020. Det er en sygdom hvor der ikke kan gøres noget. Der er ingen behandlings muligheder. Vi kan bare se på at hun får det værre. Og jeg ved ikke hvor mange år hun har tilbage. Hver gang jeg snakker om det med nogen så bliver jeg bare så ked af det. Så jeg prøver så vidt muligt at lægge det væk så jeg ikke fokusere på det. Ellers så tror jeg ikke jeg ville kunne leve mit liv. Min Mor har altid været der for mig. Jeg har været meget ensom det meste af mit liv og ikke haft så mange venner. Jeg kunne altid snakke med hende. Og nu så føler jeg ikke jeg kan snakke med hende om de svære ting. Især det her med sygdommen. Da hun græder nemt. Jeg kan bare mærke at jeg savner min Mor rigtig meget. Sådan som hun var før. Og jeg kan ikke klare tanken om at skulle miste hende. Og jeg føler ikke det hjælp jeg har fået hjælper noget.
Jeg ved bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre af mig selv da jeg fokuserer meget på det.
Jeg har selv 50 procent chance for at arve sygdommen. Men er ikke blevet testet.

(20 år)
Kære Du
Jeg er ked af at høre, at din mor er blevet alvorlig syg. Det er en rigtig svær situation at være i. Men jeg er meget glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det er ikke noget, som du skal gå med alene.
Jeg har slettet et par oplysninger fra dit svar. Det er så du kan være sikker på at være anonym. Det håber jeg er okay med dig.
Når ens forældre bliver syge
Du skriver, at din mor har en sjælden sygdom, og at tanken om at miste hende er rigtig svær. Det giver god mening. For det er en stor sorg, når ens forældre bliver alvorlig syg, og man ikke ved, hvor længe man har sin mor eller far. Det er meget at skulle håndtere, når man stadig selv er ung. Derfor er det også helt naturligt, at du bliver ked af det, og at det kan være svært at fokusere på andet for tiden.
Jeg tror også, at mange andre unge, som har forældre med alvorlig sygdom kan genkende, det med at savne deres forældre. For selvom ens forældre stadig er der, så kan der ske nogle store ændringer, når ens mor eller far bliver syg. Og måske føles det som om, at sygdommen ikke kun har ændret ens mor eller far fysisk, men at deres væremåde, også har ændret sig. Derfor er det også helt normalt, at komme til at savne sådan som det var inden sygdommen.
Ensomhed
Man kan også let blive ramt af ensomhed, når ens mor er alvorlig syg. For de fleste unge, har ikke prøvet, at gå gennem det. Derfor kan det også føles som en oplevelse, man går meget med alene.
Derfor kan det også være rigtig rart at tale med andre, som har stået i en lignende situation. For det kan være en god hjælp, at dele ens tanker og bekymringer med nogen, som selv har haft alvorlig sygdom tæt inde på livet.
Nu ved jeg ikke, hvad det er for noget hjælp, som du har fået. Men jeg vil anbefale dig at hive fat i Sorglinjen. Hos Sorglinjen kan man komme til at snakke med en af deres rådgivere, som selv har oplevet at miste en nærtstående. Du kan både ringe og skrive ind til dem. Og jeg tænker, at det måske kan være rart at snakke med dem, om de tanker du går rundt med.
Snak med folk omkring dig
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle tæt på dig, som du kan tale med, om dine tanker? Når man går igennem noget rigtig svært, er noget af det bedste man kan gøre nemlig, at dele det med andre. For det kan være med til at lette lidt, at få sagt tingene højt. Og det er helt okay, at blive ked af det, eller græde, når man skal tale om det som gør ondt – det er helt naturligt. Så har du mon en veninde, en søskende, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Hvis du synes det er svært at åbne op og snakke med folk om, hvordan du har det, så kan du prøve at kigge på artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting. Rådene i den kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Gør noget godt for dig selv
Du går igennem nogle rigtig svære ting lige nu. Derfor er det også vigtigt at prøve at gøre noget godt for dig selv.
Det kan være, du har en hobby som du går op i, at du godt kan lide at se en god serie eller spille computerspil, eller noget helt fjerde. Når man laver noget, som man godt kan lide, og som man bliver optaget af. Så kan det hjælpe med at distrahere ens tanker lidt fra alt det svære. Du kan læse andre ideer til at distrahere sig selv fra tunge tanker i artiklen Bryd tunge tanker, når de kører i ring.
Selvom det kan være svært, kan det også være en god ide, at komme ud af huset og ses med andre. For nogle gange når man sidder derhjemme, kan man let blive overvældet af alle de svære tanker. Så måske har du en veninde, en sød tante, eller en helt tredje, som du kan lave nogle hyggelige eller sjove ting sammen med?
Ventilen
Du skriver også, at du ikke har haft så mange venner i dit liv, og ofte har følt dig ensom. Derfor vil jeg lige fortælle dig om Ventilen. Ventilen er et sted for unge, som føler sig ensomme – det er der nemlig en hel del unge, som gør. Hos Ventilen laver de en masse forskellige fede og hyggelige ting sammen. Og der arbejder nogle super søde frivillige, som sørger for, at alle er med, og føler sig trygge. Så du kan prøve at tjekke dem ud, og se om der er et mødested tæt på dig.
Tag til lægen
Hvis ikke du allerede har snakket med din læge, vil mit råd til dig også være, at tage et smut forbi der. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om der er nogle tilbud, som kunne være gode for dig. Og det er også helt okay at tage til lægen igen, hvis det tilbud man har prøvet af, ikke rigtig hjalp. Så kan det være der er noget andet, som lægen kan henvise en til.
Det kan også være at dig og din læge kan få en snak om, det her med, at din mors sygdom er arvelig. Jeg ved ikke, om du har tænkt over, om du selv vil have det tjekket eller ej. Men jeg tænker, at det måske også kan være noget, som fylder hos dig. Og så kan det være en god ide, at få snakket med en fagprofesionel om det. Og måske høre om, hvad andre har gjort, som har stået i en lignende situation.
Andre steder, du kan søge efter hjælp
Du kan også selv gå ind og kigge på Pårørendevejviseren. Her kan du indtaste den region eller kommune du bor i, og se hvilke tilbud de har, for unge i med alvorligt syge forældre. Det kan være, at der er nogle tilbud tæt på dig, som kunne være hjælpsomme.
Du kan også tage fat i Sorgcenteret, enten på telefon eller mail. Her kan du høre om, de kan guide dig i retning af et tilbud, som kunne passe til dig.
Det er rigtig svært at være i, når en forældre bliver alvorlig syg. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du kan finde et tilbud, som kan være hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper