Min mor er blevet sur, fordi hun kiggede min telefon igennem og så, at jeg havde skrevet med nogen, jeg ikke kender. Nu har hun taget min telefon.
Hej.
Min telefon er blevet taget. Jeg havde skrevet med nogle jeg ikke kendte. Min mor tog min telefon bare for at tjekke om alt var i orden. Men nej. Jeg havde glemt at slette alle beskederne. Men det var min brors gamle bedste venner, og derfor tænkte jeg: Når de er da sikkert søde. Men nej, de var ikke søde. De begyndte at true mig, og alt muligt andet. Men de er kun 12 år. Jeg blokerede dem ALLE, og ikke længere var det. Meget efter tog min mor som sagt min telefon, for at tjekke, som de har lov til. Jeg havde blokeret alle dem jeg ikke kendte, men jeg havde glemt at jeg også havde skrevet med en anden om mine problemer… Så så hun det og læste alle de ting jeg har skrevet til personen. Og jeg har jo skrevet ALT!!! Så tog hun alle mine ting som fx er Ipad, Iphone, computer. Jeg må aldrig få dem igen. Hvad kan jeg gøre? Hurtigt svar please…
MIN MOR ER ALT FOR SUR! Min far har tilgivet mig.. Hjælp!!

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder virkeligt ikke særligt rart, at din mor er blevet så sur på dig, at hun har taget alle dine ting. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Kan hun være bekymret?
Jeg kan virkeligt godt forstå, at det ikke er særligt rart for dig, at din mor blev så sur på dig. Og at hun har taget alle dine ting som for eksempel din telefon og din computer. Men jeg tænker også, at din mor måske har gjort det, fordi hun er blevet bekymret for dig. Du skriver nemlig, at de drenge du skrev med, begyndte at true dig. Det lyder ikke som nogen særligt rar oplevelse. Og jeg er glad for at høre, at du har blokeret dem. Men jeg tænker også, at det kan have gjort din mor meget bekymret at se de beskeder, hvor du er blevet truet. Og at hun måske har taget dine ting for at beskytte dig. Men jeg kan godt forstå, at det ikke er rart for dig, at dine ting er blevet taget.
Snak med din mor
Jeg kommer til at tænke på, om din mor er til at snakke med? Hvis du kan snakke med din mor, vil det nemlig være det allerbedste, du kan gøre. At snakke om det er nemlig den bedste måde, man kan løse situationer, hvor man ikke føler sig retfærdigt behandlet. Og det lyder, som om du synes, det er lidt uretfærdigt, at din mor har taget din telefon? Det forstår jeg godt, for det lyder ret vildt, at du aldrig må få dine ting tilbage igen. Og derfor tænker jeg, det ville være rigtigt godt at få snakket med din mor, hvis du kan.
Jeg tænker nemlig, at det ville være rigtigt godt, hvis du fik fortalt din mor, at du faktisk har blokeret de drenge, du skrev med. Og at du ikke har tænkt dig at skrive med dem mere. Når du snakker med din mor, er det vigtigt, at du husker at tale pænt og roligt. Og du skal huske at lytte til, hvad din mor har at sige. På den måde lægger du nemlig op til en snak, hvor I lytter til hinanden på en ordentligt måde. Du kan også prøve at læse vores artikel med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man er oppe at skændes med sine forældre.
Snak med en anden voksen
Hvis du slet ikke kan snakke med din mor, synes jeg, du skal prøve at snakke med en anden voksen. Du skriver, at din far har tilgivet dig, så du kunne jo for eksempel prøve at snakke med din far. Men hvis du ikke føler, du kan snakke med din far, kan det også være en lærer på din skole. At snakke med en anden voksen har to fordele: den første fordel er, at det er rigtigt godt at få snakket med nogen om det, når der er noget, man synes er svært. Og det lyder, som om du synes, det er lidt svært, at din mor har taget dine ting? Når man sætter ord på de tanker og følelser, der er svære, kommer de tit til at blive lidt mindre svære. Derfor er det godt at snakke om dem. Den anden fordel er, at den voksne du snakker med, kan hjælpe dig med at snakke med din mor. Så I kan finde ud af, hvordan du kan få dine ting tilbage igen. Hvis du synes, det er svært at få det sagt, kan du prøve at skrive det i et brev til den voksne, du gerne vil snakke med. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Tag fat i BørneTelefonen
Hvis du slet ikke lige kan komme i tanke om en voksen, der kan hjælpe dig. Eller hvis du også har brug for at vende din situation med en, der ikke kender dig, kan du tage fat i BørneTelefonen. Hos BørneTelefonen sidder der nemlig en masse søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der er svært for dig. Så du kan jo fortælle dem om, at din mor er blevet så sur på dig, at hun har taget din telefon og din computer. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i BørneTelefonen.
Jeg håber, mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at det lykkedes dig at få snakket med din mor. Så du kan få dine ting tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper