Hej Mindhelper
Jeg får ligeud psykisk vold fra min mor af. Jeg har fået at vide af lægen da jeg blev hentet med ambulancen, at det er psykisk vold, det hun gør mig. Hvad skal jeg gøre? Jeg har alle kendetegnene for, hvad der er psykisk. Jeg har lagt ekstremt meget mærke til, at jeg var stærkere før end, hvad jeg er nu. Hun ydmyger mig, fortæller hvor dårlig jeg er, nedladende ord såsom ”luder” OG NEJ! JEG HAR ALDRIG GJORT SÅDAN NOGET! ALDRIG! Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare situationen. Den er slem og jeg har skrevet til Bryd Tavsheden, men det føles ikke som om jeg ikke får den hjælp jeg har brug for. De er sikkert mega dygtige overhovedet ikke det! Det er bare min situation som gør tingene kompliceret

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det er rigtigt hårdt, hvis man oplever at blive udsat for psykisk vold af ens forældre. For alle børn fortjener at føle sig trygge derhjemme. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det. For det behøver du selvfølgelig ikke gå med helt alene.
Først og fremmest synes jeg det er rigtigt sejt, at du har skrevet ind til Bryd Tavsheden for at få hjælp. For det er nemlig en rigtig god idé, at søge hjælp, hvis man oplever, at ens mor begår psykisk vold mod en. Det er aldrig okay, at udsætte sine børn for psykisk vold og det kan give rigtigt mange ar på sjælen. Men heldigvis, så er der hjælp at hente, hvis man er udsat for psykisk vold. Det vigtigste er bare, at man får det fortalt til nogle, som kan hjælpe en. Du skriver, at der er nogle ting ved din situation, som gør det hele er lidt mere kompliceret. Det gør det selvfølgelig endnu sværere. Du skriver ikke lige, hvad der er for noget? Men jeg tænker, at uanset hvad, så har du brug for hjælp fra en voksen, som kan tage over og sørge for, at den psykiske vold bliver stoppet. Og jeg vil komme med nogle forslag til, hvor du kan få den hjælp.
Du kan få hjælp på din skole
Det er sådan, at hvis man fortæller en voksen på sin skole, at man bliver udsat for psykisk vold derhjemme, så skal de hjælpe en. Det er sådan loven er i Danmark. Det kan være en lærer, pædagog, skolerektor eller sundhedsplejerske eksempelvis. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du tog fat i en voksen hurtigst muligt, så de kan tage over og sørge for, at den psykiske vold bliver stoppet. Du kan prøve tænke over, hvilken voksen du kunne snakke med? Måske har du en yndlingslærer, som du er tryg ved?
Børnetelefonen
Et andet sted du kan få hjælp er ved at kontakte Børnetelefonen. Børnetelefonen er en frivillig organisation, som hjælper børn og unge, der har det svært. De kan hjælpe med alle slags problemer og er vant til at snakke med unge, som har det rigtigt svært derhjemme. Man kan både skrive, ringe, sms’e og chatte med deres frivillige. Jeg vil anbefale dig at prøve at ringe ind til dem, så kan du nemlig snakke med en frivillig om, hvordan du kan få den hjælp du har brug for. Hvis du ringer derind har i nemlig en rigtig god mulighed for, at snakke din situation igennem, når du nu oplever, at det er rigtigt kompliceret. Så kan i gå lidt mere i dybden med, hvordan du kan få hjælp, end jeg kan gøre på skrift på brevkassen. Og måske kunne det være rigtigt rart for dig?
Åben, anonym rådgivning
Det er sådan, at hvis man er ung og har brug for hjælp, fordi der er nogle problemer derhjemme, så kan ens kommune hjælpe en. Du kan kontakte det der hedder åben, anonym rådgivning i din kommune. Der sidder nemlig nogle professionelle klar til at hjælpe dig med din situation og sørge for, at du får den hjælp, som du har brug for. Det kan godt lyde lidt voldsomt at skulle kontakte kommunen, men de er helt vant til at snakke med unge og ved hvilken hjælp man kan få, hvis man bliver udsat for psykisk vold. Jeg ligger en vejviser her. Der kan du trykke på linket og skrive dit postnummer ind, så kommer informationen på din kommunes åbne, anonyme rådgivning frem.
Det lyder som om, at det er rigtigt svært hjemme hos dig i øjeblikket. Derfor er det også super flot, at du rækker ud og søger hjælp. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper