Hej
jeg er en pige på 13 år. Jeg har haft det rigtigt svært i skolen både fagligt, siocialt og inderligt, og derfor overvejet at skifte tilbage til min gamle skole, da den er mere på mit level i det faglige
og har flere venner der. Min nuværne skole er en privatskole og alle får 10-12 i karakter,
og derfor kan jeg godt føle mig udenfor. føler også at lærene hænger mig ud foran klassen,
og har snakket
med nogle fra min klasse om det og det synes de også.
Jeg har kun 1 veninde på min skole, men alt handler om hende så jeg er godt
træt af det venskab. føler mig vildt ensom, jeg føler at jeg ikke kan snakke med
nogen.
men hvordan siger jeg til mine forældre at jeg vil flytte tilbage, for er sikker på
de ikke vil kunne forstå mig og sige at jeg bare skal tage mig sammen. også da
jeg skulle flytte skole første gang sagde min far at jeg aldrig måtte flytte tilbage,
så ved virkelig ikke hvordan jeg kan overtale dem.
kh

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det er ikke særligt fedt, når man ikke føler sig godt tilpas i sin klasse. Og det lyder som om, du er havnet i en lidt svær situation. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hvorfor flyttede du fra din gamle skole?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det lyder som om, du allerede har bestemt dig for at skifte tilbage til din gamle skole. Er det rigtigt forstået? Og det kan jeg sagtens forstå, for det lyder virkeligt som om, det er ret svært for dig at være på din nye skole. Men jeg kommer også til at tænke over, hvorfor du skiftede fra din gamle skole? Og det er ikke fordi, jeg ikke synes, at du skal skifte tilbage til din gamle skole, hvis det er det, du føler, der er det bedste. Det er bare fordi, jeg tænker, at der må have været en grund til, at du skiftede. Og nogen gange kan man godt lidt glemme alle de dårlige ting på sin gamle skole, når man står midt i noget, der er endnu sværere på sin nye skole. Så det er måske en god idé at tænke over, hvordan det ville være for dig at vende tilbage til de ting, du flyttede fra på din gamle skole.
Det tager tid at falde til
Du skriver ikke, hvor længe du har gået på din nye skole. Men hvis du ikke har gået der så længe, er det måske også en god idé lige at tage en dyb indånding eller to, inden du tager en beslutning om at flytte tilbage til din gamle skole igen. Det tager nemlig lidt tid at falde til på en ny skole. Tit er der nemlig allerede lidt et fællesskab, når man kommer ind i en ny klasse. Og det kan godt tage lidt tid at komme ind i det og finde ud af, hvor man hører til henne. Så lad være med at opgiv på at få venner i din nye klasse, hvis du ikke har gået der så længe endnu.
Får alle virkeligt 10 og 12?
Du skriver, at alle i din nye klasse får 10 og 12. Når jeg læser det, kommer jeg til at tænke på, om det nu også virkeligt er alle, der får 10 og 12? Eller om det mere er noget, du kommer til at føle indeni? Nogle gange kan det nemlig godt komme til at føles som om, at alle andre klarer sig meget bedre, end man selv gør. Det kan for eksempel være fordi, at folk altid fortæller, at de har fået 10 eller 12 i en matematiktest, hvor man måske selv fik 4. Men de fleste har det med kun at fortælle, hvad de har fået i karakter, når det er gået godt.
Så måske fik ham, der fik 12 i matematiktesten, 4 i den fysiktest som du måske faktisk klarede dig rigtigt godt i. Det er bare ikke sikkert, at han lige fortæller det. Og husk så i øvrigt lige, at der slet ikke er noget i vejen med ikke altid at få 10 eller 12. Karakterer er ikke alt. Dine karakterer fortæller for eksempel ikke noget om, hvordan du er som person. Og det er langt hen ad vejen vigtigere, at man kan finde ud af at være en sød og rar person end, at man kan score 10 og 12-taller hele tiden.
Har du snakket med dine lærere?
Det lyder mega ubehageligt, at du føler, at dine lærere hænger dig ud i klassen. Det må virkeligt ikke være nogen særligt rar følelse at have. Jeg tænker på, om du mon har prøvet at snakke med dine lærere om, at du faktisk føler, at de hænger dig ud? For jeg kan godt forstå, at det ikke er særligt fedt for dig. Men det er ikke sikkert, at det er med vilje, at dine lærere hænger dig ud. Det er faktisk slet ikke sikkert, at de har tænkt over, at du kunne føle dig hængt ud i klassen, når de har undervisning.
Derfor synes jeg også, at det ville være en god idé at fortælle det til dine lærere. Du må meget gerne give dem en konkret situation, hvor du har følt dig hængt ud. Som for eksempel: “i tirsdags i matematik var der et spørgsmål, jeg ikke kunne svare på. Du blev ved med at spørge mig til det, selvom jeg ikke kunne svare på det. Det gjorde faktisk, at jeg følte mig hængt ud i klassen.” Hvis de er gode lærere, så vil de nemlig lytte til dig og prøve at lade være med at skabe flere situationer, hvor du kommer til at føle dig hængt ud.
Jeg kan godt forstå, hvis det lyder svært. Og hvis det er for svært for dig at gøre det alene, er der slet ikke noget i vejen med at få en voksen, du er tryg ved til at hjælpe dig med at tage snakken. Det kunne for eksempel være en af dine forældre. Men hvis der er en enkelt lærer, du er mere tryg ved end de andre, kan du også starte med at snakke med den lærer. Og så kan han eller hun hjælpe dig med at få snakket med de andre lærere. Du kan også få en anden voksen, som du er tryg ved til at hjælpe dig med at snakke med dine lærere, hvis de ikke lytter til dig, når det bare er dig, der snakker med dem.
Snak med dine forældre
Hvis du allerede har besluttet dig for, at du gerne vil skifte tilbage på din gamle skole, så synes jeg, at du skal snakke med dine forældre om det. Jeg kan godt forstå, at du er bange for, om dine forældre mon vil forstå det. Men hvis du ikke snakker med dem om det, så får de i hvert fald slet ikke muligheden for at forstå det. Alle de tanker og følelser man går og bokser med indeni sig selv, kan andre nemlig ikke se på en. Og derfor er man nødt til at fortælle andre om dem, hvis de skal have en mulighed for at forstå, hvordan man har det.
Der er desværre ikke nogen nem måde at overtale dine forældre til at skifte tilbage til din gamle skole igen. Men jeg tænker, at det vigtigste er, at du fortæller dem alle de ting, du har skrevet her. Om at du føler dig ensom i din nye klasse, at du har svært ved at følge med fagligt, og at du føler, at dine lærere hænger dig ud i klassen. Så tror jeg, at dine forældre nok skal gøre sit allerbedste for at prøve at forstå dig. Og også hjælpe dig med at finde den løsning, der er den bedste for dig. For selvom man måske ikke altid lige kan se det, så vil de fleste forældre faktisk det allerbedste for sine børn. Så når man har det svært, vil de fleste forældre gøre deres allerbedste for at hjælpe en med at få det bedre igen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det på din nye skole. Så du kan komme til at have det godt med at gå i skole igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper