Jeg står i den situation at, jeg gerne vil flytte. Jeg har fundet et sted at bo, men jeg er så bange for at sige det til min mor. Jeg er bange for, at hun vil føle, at jeg efterlader hende sammen med min far. Min far er psykisk syg og er meget uforudsigelig, han kan gå fra at være glad og snakke normalt til at være sur/aggressiv og råbe grimme ting.
Hej til hvem der end nu læser det her
Jeg står i den situation at, jeg gerne vil flytte. Jeg har fundet et sted at bo men jeg er så bange for at sige det til min mor. Jeg er bange for at hun vil føle at jeg efterlader hende samme med min far. Min far er psykisk syg og er meget uforudsigelig, han kan gå fra at være glad og snakke normalt til at være sur/arggressiv og råbe grimme ting. Det tager virkelig lysten fra mig af vide at min mor også er bange for at være alene med ham, jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvordan det vil være hvis jeg flyttede.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen Pigen der bange for at flytte

(Pige, 18 år)
Hej Pige, der er bange for at flytte
Du skal have stor ros for at have skrevet herind og delt dine tanker med os. Det lyder som en mega svær situation at stå i. Når der er psykisk sygdom i ens tætte familie, så fylder det ofte rigtigt meget, og det kan være vildt svært, at finde ud af, hvordan man skal håndtere det som pårørende. 80.000 unge i Danmark vokser op i familier med psykisk sygdom, så du er ikke den eneste, der står med de her svære beslutninger. Rigtigt mange unge går rundt, helt alene, med deres bekymringer for familiemedlemmer med psykisk sygdom. Derfor er det super vigtigt, at vi får talt med hinanden om, hvordan vi har det, så vi kan hjælpes ad med at støtte hinanden. Jeg linker her til en artikel omkring psykisk sygdom i familien, som du kan læse. Det kan være, den kan give lidt gode perspektiver på det hele.
Du har dit eget liv
Du står i den situation nu, at du gerne vil flytte hjemmefra. Du har faktisk allerede fundet et sted og bo. Men nu er du blevet i tvivl, fordi du har dårlig samvittighed overfor din mor. Det er jo altså helt normalt at flytte hjemmefra, når man er blevet 18, og du skal jo flytte ud på et eller andet tidspunkt. Så selvom det er svært at skulle flytte fra dine forældre, så skal du selvfølgelig gøre det alligevel. Det er helt okay, at tænke på dig selv. Det bliver sikkert rigtigt sjovt og spændende, og du skal huske at glæde dig også.
Selvom det kan lyde hårdt, så er det vildt vigtigt, at du sætter grænser, og husker dine egne behov. Det er ikke dit ansvar at få tingene til at køre derhjemme. Det er din mor og fars. Også selvom det er svært for dem. Du er ung og skal til at begynde hele dit voksenliv, og derfor skal du også have dig selv i fokus. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke må hjælpe din mor og far. Selvfølgelig skal der være plads til det. Det betyder bare, at det er vigtigt, at du passer godt på dig selv også.
Snak med din mor
Jeg kan godt forstå, at det er svært at skulle fortælle din mor, at du vil flytte. Du er bange for, at hun vil føle sig efterladt. Men du ved det faktisk ikke. Det kan være hun havde set det komme, eller at hun har nogle helt andre tanker omkring det end dig. Jeg synes du skal prøve at tale med hende om det. Du kan prøve at læse denne artikel om, hvordan man snakker om svære ting med sine forældre. Det kan være, at den kan hjælpe dig lidt på vej med, hvordan du skal åbne samtalen. I to kender hinanden godt, og i har begge en forståelse af, hvor svært det kan være, at hav et familiemedlem, der er psykisk syg. Brug hinanden. Jo bedre man bliver til at tale om de svære tanker, følelser og oplevelser, jo nemmere bliver de også at håndtere.
Snak med nogle andre
Nogle gange kan det også blive for meget, at skulle snakke med sine forældre. Så kan det være rart at snakke med nogle andre, som ikke er lige så følelsesmæssigt involveret. Jeg har listet lidt muligheder, du måske kan bruge.
Snak med en ven
Det er altid rart at have nogle at dele sine tanker med. Hvis du har en veninde eller ven du er tryg ved, så kunne det måske være en god idé at tale med dem. De kan måske se tingene fra en anden side, og hjælpe dig med at finde på de rigtige ting at sige til din mor. De forstår måske ikke præcis hvordan det er, at have en forældre med psykisk sygdom, men de kender dig på en anden måde end din mor gør.
Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogle helt andre, så er Headspace en mulighed. Headspace er et sted for unge mellem 12-25, hvor man kan komme og tale med nogen om sine problemer. I Headspace sidder deres frivillige rådgivere klar til at hjælpe, og de er vant til at tale om hvad som helst. Man kan være helt anonym, hvis man synes det er rarest.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed  SIND er en forening som hjælper psykisk syge og deres pårørende. Der kan man ringe ind, hvis man har brug for at snakke med nogle, som ved hvordan det er, at have psykisk sygdom tæt inde på livet. Alle er velkomne til at ringe, og hvis man helst vil være anonym, så kan man sagtens det.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget, og at det kan hjælpe dig lidt på vej til, at få snakket med din mor. Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke fremover, især med flytningen – jeg er sikker på, at det bliver mega fedt. Pas rigtigt godt på dig selv.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper