Hey, hvordan håndterer man sorg?
Min Mor døde i Februar efter hun var syg i cirka 4 til 5 år. En sygdom der ikke kunne helbredes. Hun fik det bare værre og værre. Så følte også at jeg mistede hende langsomt. Jeg snakker med min søster og bedste ven. Men sorgen overvælder mig nogen gange. Det er så hårdt. Fordi hun var min støtte. Især fordi mit humør svinger meget. Min søster siger at jeg skal snakke med en psykolog. Og tænker også at komme i Psykiatrien. Fordi er nervøs for at jeg har en diagnose. Fordi jeg kan få det så skidt nogen gange. Har skåret i mig selv 3 gange fordi smerten var så stor. Men også smerten i at føle mig ensom. Og alene selv om jeg har min søster og min bedste ven. Men har bare brug for at snakke med min Mor. Syntes det er så hårdt at skulle være så stærk hele tiden. Nogen gange føltes det som om at det ville være nemmere hvis jeg ikke var her. Ikke fordi jeg nogensinde vil reagere på de følelser. Men var meget afhængig af min Mor. Hun hjalp mig med praktiske ting. Bare det med at kontakte lægen så jeg kan komme til psykiatrisk er virkelig svært. Hvor hun plejer at hjælpe med det. Jeg savner hende så meget. Hilsen hende der har svært ved at være i smerten.

(25 år)
Kære dig som har svært ved at være i smerten,
Det kan være utroligt svært og gøre helt vildt ondt at miste én, som man elsker. Og det kan især være svært at miste en af sine forældre, når man er ung. Det kan jeg godt forstå, at du synes er hårdt.
Du er ikke alene
Du skal vide, at du ikke er alene. Desværre mister ca 6000 unge en af deres forældre hvert år. Selvom sorg kan være rigtig individuelt, så kan det være rart at vide, at der også er andre, som kan relatere til, hvordan man har det.
Du kan prøve at læse om Cecilie, der har mistet sin mor, eller om Mathilde, som mistede sin mor til kræft.
Sorgen af at miste en forældre kan være utrolig svær at være i, og den kan være rigtig svær at navigere i. For hvordan skal livet nu blive, når man ikke længere har sin mor eller sin far? Og hvordan skal man få det bedre?
Sorgen vil blive lettere at bære
Selvom jeg ville ønske, at jeg blot kunne give dig en opskrift på, hvad du skal gøre for at komme igennem sorgen, så findes det desværre ikke.
Der er nemlig ingen opskrift på, hvordan man kommer igennem sorg. Og sandheden er, at det ikke nødvendigvis er noget man ‘kommer over’, men det er noget man lærer at bære med sig gennem livet.
Mange beskriver sorg som en følgesvend, der nogle gange fylder mere og mindre igennem livet. Men du vil få det bedre, og sorgen vil blive lettere at leve med.
Men selvom jeg ikke kan få sorgen til at forsvinde, så vil jeg rigtig gerne give dig nogle gode råd til, hvordan du kan prøve at håndtere sorgen.
Tal med dem omkring dig
Du skriver, at du taler med din søster og din bedste ven. Det er jeg rigtig glad for at høre. For det bedste man kan gøre, når man er i sorg, er at tale med dem omkring sig om, hvordan man har det.
For hvis vi går med vores tanker og følelser alene, så kan de komme til at fylde rigtig meget, og blive svære at håndtere. Derfor er det vigtigt, at vi får talt om dem med andre.
Nogle gange kan det også være rart at tale med nogen, som ikke kender én. Du nævner selv, at din søster har foreslået en psykolog.
Det kan være rigtig rart at tale med en psykolog om sorgen. For nogle gange kan der være ting, man ikke har lyst til at fortælle folk man kender, og som er nemmere at fortælle en, som ikke kender én.
På nettet kan du undersøge, om der findes nogle psykologer nær dig. Du kan også læse vores artikel: Guide: Sådan kommer du til at tale med en psykolog.
Jeg kan også anbefale dig at tjekke Sorgvejviseren fra Det Nationale Sorgcenter ud. Herinde kan du nemlig finde alle tilbud i din kommune, til personer der går igennem sorg.
Skriv breve til din mor
Det er utroligt hårdt, når den ene person man har brug for råd og støtte fra, ikke længere er her. Det kan jeg godt forstå, at du synes er virkelig svært. Men selvom din mor ikke er her længere, så betyder det ikke, at du ikke længere kan tale med hende.
Jeg kommer til at tænke på, om du alligevel kunne fortælle din mor, de ting du har brug for? Kan du for eksempel tage ud til hendes grav og tale med hende. Selvom hun ikke kan svare dig, så kan det for nogen være rigtig rart at få sagt tingene højt til den, man har mistet.
Hvis ikke du har lyst til at sige tingene højt, så kan du også skrive breve til din mor. Skriv alle de ting du gerne vil fortælle hende ned. Spørgsmålene, oplevelserne, følelserne, tankerne.
Så får ordene lov at leve, også selvom din mor ikke fysisk kan svare dig.
I vores artikel: Min mor eller far er død, har vi samlet endnu flere råd til, hvordan du kan håndtere sorgen. Den kan jeg varmt anbefale dig at læse.
Har du hørt om Sorglinjen?
Hvis du har brug for at tale med en, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Sorglinjen. Hos Sorglinjen sidder der en masse frivillige, som er klar til at tale med dig om din sorg.
De frivillige er selv nogle, som har prøvet at miste, så de kender også til det at være i sorg.
Du kan både chatte med eller ringe til Sorglinjen alle dage fra 17-21, eller skrive til deres brevkasse.
Tag et smut til lægen
Det er helt normalt at være ked af det, når man mister en forældre. Det er livsændrende, og kan være svært at håndtere. Men hvis man fortsætter med at have det rigtig skidt, så er det vigtigt man får talt med sin læge.
For det kan være man har brug for hjælp til at få det bedre. Læger ved nemlig også, hvor hårdt det kan være at miste en man elsker. Og så ved de ofte også, hvilken hjælp man kan få i sin kommune.
Du skriver at du har svært ved at skulle kontakte lægen. Her kommer jeg til at tænke på, om du mon kunne spørge om hjælp fra din søster? Det kan være hun kan hjælpe dig med at få bestilt en tid til lægen, og måske også tage med som støtte?
Hvis du har svært ved præcis, hvad du skal sige til lægen, så kan du altid vise dem dit brev til os. Her beskriver du nemlig rigtig fint, hvordan du har det.
Det kan være utroligt svært og gøre rigtig ondt at miste en forældre. Derfor er det utroligt vigtigt, at man får talt med nogen om, hvordan man har det. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse støttende og helende tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper