Jeg har de sidste år haft det rigtig svært med mine forældre, som jeg bor hos. Min mor siger, at jeg skal flytte, og det vil jeg også gerne.
Hej Mindhelper
De sidste par år har jeg haft det rimelig hårdt derhjemme. Det fungerer ikke særlig godt i mellem mine forældre og jeg, og jeg føler at det går rigtig meget ud over mit humør. Jeg føler mig ikke glad eller motiveret til noget, pga. min energi går på dem. Min mor har længe sagt, at hun synes jeg skal flytte, hvilket jeg er fuldstændig enig i. Jeg går pt. i 3.g og har intet arbejde, hvilket jeg føler er en kæmpe barriere i forhold til at jeg virkelig gerne vil flytte. Jeg er sådan set ret ligeglad med hvor og hvor stort eller småt det er, jeg vil bare gerne væk! Kan i hjælpe?

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Jeg er ked af at høre, at du ikke har det så godt derhjemme. Og at du ikke synes, det fungerer godt mellem dine forældre og dig. Til gengæld er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Også om det, at du gerne vil flytte ud.
Undersøg muligheden for at flytte
Du giver udtryk for, at det er hårdt at bo i samme hjem som dine forældre. Og at det også tærer på din energi og påvirker dit humør. Det må være virkelig svært. Og jeg kan godt følge, at du gerne vil flytte hjemmefra. Men for at det kan lade sig gøre, skal man selvfølgelig undersøge, om man har råd til at flytte – som du også kommer ind på. Det er nemlig en ret stor faktor i det at skulle flytte for sig selv.
Jeg antager, at du modtager SU. Så noget indkomst har du, selvfølgelig. Men det er ofte ikke nok, når man skal bo alene. Så mit råd til dig er at undersøge, om du kan få et job, så du kan få mere ind på kontoen. Det kommer til at være rigtig vigtigt for, at du har råd til at flytte ud – som du så gerne vil.
I forhold til bolig er der forskellige boligsider, du kan søge på. Der er måske nogle billige lejligheder eller kollegieværelser, du kan leje dig ind i? En anden mulighed er at leje et værelse. Der er mange studerende, der søger andre studerende, der kan leje sig ind på et værelse i deres lejlighed.
Snak med en studievejleder
Når man går med de planer, som du gør, kan det være en god ting at tage fat i en studievejleder på din skole. De har helt sikkert snakket med andre gymnasieelever, der gerne ville flytte hjemmefra, men ikke har kunnet se, hvordan det kunne lade sig gøre. Det betyder også, at de har en idé om, hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt. Blandt andet i forhold til dine muligheder omkring SU – om du fx er berettiget til at modtage udeboende SU, hvis du flytter.
Del det med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at du ikke kommer så godt ud af det med dine forældre? Det er i hvert fald ikke noget, du skal gå med selv. Så jeg vil råde dig til at tage fat i nogen og snakke med dem. For det er helt naturligt, at det her fylder meget for dig. Og man kan netop få lidt luft for de tanker, når man deler dem med andre.
Det er også en stor beslutning at flytte ud. Det kræver kræfter at flytte hjemmefra og få en ny hverdag op at stå – sin egen hverdag og rutiner. Den del er også vigtig at have fokus på. Og her er det også en god idé at dele sine tanker med andre. Få andres syn på situationen. Har du nogen omkring dig, som du tænker, du kan gå til med det her?
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være svært at finde ud af, hvem man skal tage fat i. Andre gange er det rarest at snakke med nogen, der ikke kender én. Hvis du har det sådan, skal du vide, at du altid kan tage fat i Headspace. Derinde sidder der søde mennesker klar til at snakke med dig og lytte til dig. På den måde kan du komme ud med det, du har brug for. Og snakke alle de ting igennem, der fylder for dig. Du kan endda være anonym, hvis du har lyst til det.
Jeg håber, at du finder ud af, hvad der er det rette for dig. Og at du får vendt det, der fylder hos dig med nogen. Hvis du virkelig har brug for at flytte ud, skal det nok lykkes for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper