Hej Mindhelper
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal starte det her. Altså, jeg kan godt bare starte med at sige, at mine forældre er skilt, og min storebror er på efterskole.
Lige siden min bror gik på efterskole, har min far været virkelig ubehagelig. Ikke sådan noget med, at han slår mig eller sådan noget, men han er bare virkelig… træls? ond? sur? Jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det, men han bliver bare ved med at komme op at skændes med mig. Det er næsten som om, at han prøver på det.
I en af vores tidligere skænderiger sagde han, at der ikke var nogen grund til, at jeg overhovedet kom hjem til ham, fordi min bror ikke er der længere. Det gjorde mig bare virkelig ked af det, og jeg kan ikke rigtig sige det til nogen, fordi så tænker de sikkert, at de lige skal have en snak med ham, og så finder han jo ud af, at jeg sagde det til nogen, og så kommer han op at skændes med mig igen.
Jeg kan ikke engang holde en ordentlig samtale med ham, uden at vi kommer op at skændes.
Jeg vil bare gerne kunne være derhjemme uden at føltes som om, at jeg er sammen med en bombe, der er lige ved at springe.
Bliver min far nogensinde sådan, som han var før?

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at bølgerne mellem dig og din far går højt for tiden. Og det kan godt påvirke en ret meget. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg har slettet dit navn i spørgsmålet. Det har jeg gjort, så du er helt sikker på at være anonym. Det håber jeg er okay.
Det er naturligt
Du skriver, at din far i et skænderi har sagt, at der ikke var nogen grund til, at du kom hjem til ham, når din bror ikke er der. Du skriver også, at det gjorde dig virkelig ked af det. Det kan jeg sagtens forstå, at det gjorde. For det gør ondt, når ens far siger sådan nogle ting til en. Derfor er det også helt naturligt, at du blev påvirket af det. Sådan tror jeg, at de fleste ville have det, hvis de fik slynget sådan en besked i hovedet.
Bølgerne kan falde til ro
Det kan være hammer drænende og ubehageligt, når bølgerne går højt derhjemme. For det kan være svært at slappe af, når man ikke ved, hvornår det næste skænderi starter. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at det fylder hos dig. Og at spørgsmålet om, din far nogensinde bliver som før er poppet frem hos dig. Men jeg kan desværre ikke give dig et endegyldigt svar på om dig og din fars forhold bliver som før. Men du skal vide, at der er mange unge, som har været gennem perioder med konflikter og skænderier, og som har fået det godt med deres forældre igen. Så selvom dig og din far går skævt af hinanden lige nu. Så kan det godt blive bedre.
Snak med nogen om det
Du skriver også, at du ikke kan snakke med nogen om det, din far har sagt, fordi du er bange for, at de snakker med ham om det, og at det så også ender i et skænderi. Når det føles som om, at alt lige for tiden ender i et skænderi, så kan jeg godt forstå, at den bekymring kan melde sig hos dig. Men det er alt for tungt, at gå med de svære tanker og følelser alene. Derfor er det også altid okay at snakke med nogen om det. For ofte fylder den svære følelse lidt mindre, når man deler den med andre. Derfor tænker jeg også, at det alligevel kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om det. Måske en god ven, en lærer eller en helt tredje?
Og hvis det slet ikke dur at snakke med nogen tæt på dig eller du bare tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du altid velkommen hos Børnetelefonen. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og uanset hvordan du kontakter dem, så er du altid 100% anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Der er også en anden ung, som har skrevet ind til os og fortalt om noget, som minder meget om det, du skriver. Jeg kommer til at tænke på, om det også er dig? I det svar er der nogle andre gode råd, som jeg tænker kunne være rare for dig at læse. Så det vil jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Det er ikke rart, når alt ender i et skænderi med ens far. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at der snart kommer lidt mere ro på bølgerne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper