Hej Mindhelper
Jeg hader min far.
Det er ikke en af de der ”jeg hader mine forældre”-facer. Jeg mener det her.
Han plejede at elske mig. Jeg plejede at være hans favorit ud af mig og min bror, men nu er det som om, at han ikke kan lide mig mere.
Det startede med, at min bror gik på efterskole. Min far begyndte at være virkelig ond ved mig. F.eks. kalder han mig konstant en løgner, og når jeg prøver at bevise, at jeg taler sandt, bliver han mega sur, og kommer med alle mulige beviser, som han bare trak ud af røven, og siger, at jeg skal lade være med at være så stædig.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre længere. Jeg har været hos psykolog, men hun sagde, at jeg skulle snakke med han om det. Men jeg er bare for bange for, at han kommer til at råbe af mig igen.
Jeg er bare så bange.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen Løgneren

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at konflikterne med din far fylder en del for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det giver mening
Det er ikke rart, når man ikke har det godt med en af sine forældre. For det kan være drænende, hvis man tit kommer op at skændes. Og det kan også gøre en ked af det, når ens far råber af en.
Det er helt normalt at have perioder, hvor man ryger i totterne på sine forældre. Det tror jeg, at lang de fleste kender til. Men det skal helst ikke være sådan, at ens forældre råber af en og man bliver bange for dem. For det er ubehageligt at gå og være bange for sin far, eller at hade sin far. Derfor giver det også god mening, at du gerne vil have, at det skal være anderledes. Men det kan sommetider være svært at se sig ud af. For hvad gør man lige i sådan en situation?
Godt at du snakker om det
Du skriver også, at du har snakket med en psykolog, som sagde at du skulle tale med din far. Det er super godt, at du har fortalt en voksen, om konflikterne med din far. Det er noget af det bedste, som man kan gøre. Så stort skulderklap herfra!
Når man før har prøvet, at ens far råbte af en, så er det helt naturligt, at være nervøs for at tale med ham. For vil han blive sur? Kommer han til at råbe? eller noget helt tredje? Derfor forstår jeg også godt, at det kan være svært at skulle tale med din far. Samtidig er det at fortælle om, hvordan man har det også noget af det bedste, man kan gøre. Derfor er det bedste råd jeg kan give dig også, at tale med din far om, hvordan det føles, når han fx råber af dig.
Få hjælp af en voksen
Hvis du stadig går hos psykologen tænker jeg, at det kunne være en god ide at snakke med psykologen om, hvordan du kan tale med din far. For måske har psykologen nogle gode råd til hvordan, det kan blive en god snak. Og det kan også være meget rart at tale lidt om nervøsiteten med en anden.
Hvis du ikke går hos psykologen, så kan det være, at der er en anden voksen i dit liv, som du kan spørge om hjælp? Det kan være din mor, en sød onkel, eller en helt tredje. Det er nemlig vigtigt ikke at gå med svære ting alene. Og de fleste voksne vil gerne være der for en, når der er noget, der bøvler. Og måske kan den voksne også komme med, når du skal tale med din far.
Ting som kan gøre det lettere
Når man skal tale med sin far om noget svært, så kan det hjælpe at sætte et bestemt tidspunkt af til det. For hvis man har aftalt at tale sammen, så er det også lettere rent faktisk at gøre det, selvom nervøsiteten måske dukker op. Nogle unge synes også det kan hjælpe, at skrive de ting de vil sige i et brev. For så kan man læse brevet op, og få samtalen i gang på den måde.
Du kan læse flere råd til at tale med forældre i Guiden til at tale med forældre om svære ting. Jeg tænker også, at der måske er noget i artiklen om at skændes meget med sine forældre, som kunne være rart for dig at læse?
Tal med en ven
Det kan også være rart, at tale med en ven om det, når man har det svært med sin far. Mange unge kender nemlig til det med, at have det svært med sine forældre. Og selvom det måske ikke er helt på samme måde man har det, kan det alligevel være meget fedt, at tale om det. Så måske har du en god ven eller veninde, som kunne være god at tale med?
Hos Børnetelefonen vil de lytte
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Børnetelefonen. Børnetelefonen er for både børn og unge, og de er rigtig gode at hive fat i, når man har konflikter med sin far og er i tvivl om, hvad man skal gøre. De rådgivere, der arbejder hos Børnetelefonen er nemlig super søde og dygtige. De er vant til at tale med unge. Og derfor gør de også altid deres bedste for at lytte og guide en. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er ubehageligt at blive råbt af og have mange konflikter med sin far. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper