Hej.
Jeg er ret overbevist om at jeg har OCD, men jeg ved ikke hvem jeg skal snakke med om det. Jeg vil ikke være til besvær og har tænkt meget og søgt meget på nette for at finde ud af om jeg kunne tillade mig evt for stillet diagnosen. Jeg plejer at sige at jeg overtænker for 2, da der dagligt køre så mange tanker i mit hovede om alt muligt, der for andre er ligegyldigt og jeg skal ofte gøre nogle bestemte ting før det går over og mit hoved er tilfreds.
Mit hovede og jeg har brug for at høre fra nogle der kender til OCD om det kunne være det, før at jeg med ro i maven kan tage kontakt til min lægen.
Mvh mig 🙂

(19 år)
Kære Du
Når overtænkningen har fat og tankerne drøner rundt i hovedet, kan det godt dræne en rigtig meget. Derfor kan jeg også godt forstå, at du gerne vil snakke med nogen om det.
Først og fremmest vil jeg gerne lige sige til dig, at du ikke er til besvær. Lige modsat er jeg faktisk rigtig glad for, at du rækker ud og beder om hjælp. For lige nu har du det svært. Og så er det helt okay at fylde lidt og have brug for hjælp.
Du kan godt kontakte lægen med ro i maven
Du skriver, at du overtænker for to og skal gøre nogle bestemte ting for at tankerne går væk og dit hoved er tilfreds. Det lyder rigtig hårdt, og det kan sluge vildt meget af ens energi, når man hele tiden skal kæmpe og lytte til alle mulige trælse tanker. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at tanken om det kunne være OCD er dukket frem hos dig.
Men jeg kan desværre ikke give dig et svar på, om det du oplever er OCD. Det skal der nogle fagprofessionelle som kan sidde sammen med dig til at vurdere. Derfor tænker jeg også, at lægen som du selv nævner, kunne være god at snakke med. Så hermed fuldt grønt lys til at tage fat i lægen. Du kan med ro i maven kontakte lægen. Og så kan I få en snak om, hvordan du har det, og om hvad det måske kunne være en god hjælp for dig.
Hvis du har lyst kan du også tage et kig på vores artikel OCD: Typiske tegn og råd til, hvad du kan gøre. Jeg tænker, at den måske kunne være rar for dig at læse.
Har du snakket med nogen om det?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, hvordan du har det?
Ellers tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. For det kan være rigtig tungt at gå med en masse tanker og bekymringer alene. Og heldigvis vil langt de fleste mennesker tæt på en gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at der er nogle ting, som er svære for tiden.
Du er altid velkommen hos Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. Og alle er velkomne.
De frivillige der arbejder der er vant til at snakke med unge, så de sørger også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig.
Mange unge beskriver Headspace som et dejligt pusterum, hvor de kan komme og vende det svære. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg varmt anbefale dem.
Det er også helt gratis og anonymt. Der er Headspacecentre rundt omkring i landet, og ellers kan du også chatte med dem.
Det er hårdt, når tankerne kværner rundt i hovedet og fortæller en, at man skal gøre bestemte ting. Derfor håber jeg også, at mit svar har været med til at give dig ro i maven til at kontakte lægen. De varmeste tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper