Hej!
Jeg er en kvinde på 21 år.
Jeg har i ca. 1 år lidt af angst, som startede med et panikanfald efter en længere overbelastet periode. Panikanfaldet endte med et 1813 opkald og en tur på hospitalet, da jeg var bange for, at der var et fysisk underliggende problem. Her fik jeg taget blodprøver og EKG. Jeg fik også en 48 timers monitorering af hjertets aktivitet.
Der var umiddelbart intet galt med mit fysiske helbred, og mit hjerte var sundt og raskt – jeg er siden startet på Sertralin efter angsten udviklede til generaliseret,- og panikangst med regelmæssige tilløb til et panikanfald.
Efter ca. 5 måneder på medicinen har jeg fået det markant bedre, og jeg er ikke længere betydeligt begrænset af angsten.
Jeg får dog stadig dagligt ekstraslag af hjertet – op mod 20 styks, som jeg kan mærke, fuldt af let, kortvarig svimmelhed – og det generer mig ikke på samme måde som før. Jeg er startet studie efter 2 sabbatår, så denne periode er mere belastet, end jeg har været vant til – men jeg er stadig let frustreret over, at jeg kan mærke ekstraslagene. Jeg er bange for, at det er unormalt i den grad jeg mærker dem, og bekymrer mig igen om det er et fysisk problem.. Er det normalt?

(21 år)
Kære du
Det lyder til, at selvom lægen har sagt at dit hjerte er sundt og rask, så fylder dit hjertes ekstraslag stadig meget i din hverdag.
Det kan være ubehageligt at gå og tænke på alene. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Det er en normal del af angsten
Du skriver, at du er startet på medicin, og at det går bedre med angsten. Det er super godt at høre!
Men når man har generaliseret- og panikangst, kan man godt nogle gange få en følelse af, at det næste angstanfald ligger på lur og venter på at ramme en.
Derfor er det også helt normalt, at man dagligt scanner hele sin krop for signaler på, hvad der måske kunne udløse et angstanfald. Jeg ved ikke, om det er noget du kan genkende?
Den her daglige scanning af kroppen og dens signaler, påvirkes rigtig meget af hvordan vi har det generelt. Så når man har det godt og føler sig afslappet, så scanner man sin krop væsentligt mindre, end hvis man har det dårligt.
Men det betyder også, at hvis man har noget i sit liv, der stresser en, så kan man hurtigt skrue meget op for scanningen, bekymringerne og overfortolkningen af de forskellige signaler, som vores krop sender.
Det giver mening, at ekstraslagene fylder meget
Du skriver selv, at du er startet på studie efter at have haft 2 sabbatår. At starte på et nyt studie efter en længere pause fra skole, er noget som kan tage rigtig meget af ens energi.
Du vil måske gerne være godt med fagligt, finde nogle gode studiekammerater og generelt få styr på, hvad det egentlig vil sige at gå på den her uddannelse.Med andre ord: bare lige lande i en helt ny hverdag.
Og som du selv siger, så kan det hurtigt udvikle sig til en periode, som er mere belastet, end du er vant til.
Derfor er det også helt normalt, at du i en periode er mere opmærksom på dine ekstra hjerteslag.
Men lige så hurtigt som belastende perioder kan komme, lige så hurtigt kan de også gå væk igen. Derfor skal du også vide, at det godt kan blive godt igen.
Det kan være, at når støvet har lagt sig, og du er landet på dit nye studie, så falder opmærksomheden på dine ekstra hjerteslag stille og roligt.
Det er okay, at tage til lægen igen
Du spørger, om mængden af ekstra hjerteslag, du føler, er normal. Det kan vi desværre ikke svare dig på. Det skal der nemlig sidde nogle professionelle sammen med dig fysisk og undersøge.
Men du skriver, at da du var en tur på hospitalet fandt de ud af, at de hjerte var sundt og rask. De tog også et EKG og overvågede dit hjerte i 48 timer. Og her var svaret det samme: Du er sund og rask.
Men du skal vide, at hvis du oplever, at nu har du givet det noget tid, og det ikke bliver bedre, er det altid okay at tage fat i din læge igen.
Angst – en ond spiral
Det kan være rigtig rart at komme til lægen og få bekræftet, at der ikke er noget galt med en. Det kan give en kort pause fra bekymringerne og angsten for, at man fejler noget.
Dog ser vi rigtig ofte, at hvis man har angst, så har bekymringerne og tankerne om, at der er noget galt, det ofte med at komme igen efter noget tid.
Og så kan man hurtigt ende i en ond spiral, hvor man bliver bekymret, tager til lægen, får det godt i en kort periode, bliver bekymret igen og så kører det derudad.
Angst er en naturlig del af livet
Derfor kan det være en rigtig god ide, at prøve at acceptere, at angsten er en naturlig del af at være menneske. Alle mennesker føler angst i en eller anden form. Nogle føler det ofte, nogle kun en gang imellem og andre varierer lidt.
Men fælles for alle er, at vi alle sammen kommer til at føle angst til tider. Derfor kan det være smart at prøve at slutte fred med ideen om, at angst ikke er en følelse, vi kan slippe 100% for. For vi kan ikke styre vores følelser. Men det kan vi styre, er måden vi reagerer på.
Hvis du har lyst til at læse mere om, hvordan man slutter fred med sin angst, kan jeg varmt anbefale dig Mindhelper’s online-forløb om angst. Her finder du bl.a. viden om hvad angst er og teknikker til, at få mere ro i din hverdag.
Har du hørt om AngstTelefonen?
Hvis du har lyst til at tale med nogen, som enten ved meget om angst eller selv har haft angst inde på livet, så kan jeg varmt anbefale dig AngstTelefonen.
Hos AngstTelefonen sidder der nemlig en masse søde og dygtige rådgivere, som ved en masse om angst. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du oplever angsten presser sig på, og du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om det.
Du kan fange dem på telefonen tirsdag, onsdag og torsdag mellem kl.18:00 og 21:00. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Når man har angst og uregelmæssige hjerteslag, kan det godt være svært at vide, hvad der er normalt og hvad der er unormalt. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper