Hej Mindhelper
Hej! Jeg har været klassens outsider i et par. Det er som om mit liv har stået stille, imens alles omkring mig har kørt afsted. Jeg er ved slutningen af 9. Klasse og vi skal til fest og drikke ved afslutningen. Der er bare lige et problem; jeg aldrig rigtigt drukket før. Så jeg jeg ved ikke, hvor meget jeg kan tåle. Jeg ved ikke, hvor meget der er i hver eller hvad de forskellige er. Jeg ved heler ikke, hvordan jeg skal opføre mig eller, hvad der kommer til at ske. Alle i klassen har været med til flere forskellige fester. Og selv folk, som ikke må drikke for deres forældre har drukket. Man kunne vel godt tænke; ”jeg tager det som det kommer”. Men det er bare ret svært ikke at tænke på det. – jeg vil gerne være en smulle forberedt. Jeg har ikke sygt meget lyst til at drikke. Men hvordan står jeg stærkt nok i mig selv til ikke at gøre det? Hvordan siger jeg nej, og la’ vær’ med at deltage i drukspil? Hvad skal jeg gøre, hvad skal jeg ikke gøre? Jeg er indelukket og ja outsider så, hvad så hvis folk danser på et tispunkt? – kommer jeg nok ikke til.
Hvordan skal jeg opføre mig? Hvad skal jeg sige? – for ikke at virke som en total freak, der bare står alene i hjørnet hele tiden.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Jeg kan godt høre, at du har rigtigt mange bekymringer om afslutningsfesten i 9. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er helt normalt at være nervøs
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du er blevet rigtigt nervøs over den kommende fest, fordi du ikke har prøvet det før. Og du skal vide, at det er fuldstændigt normalt at blive nervøs, når man skal prøve noget helt nyt, som man ikke helt kan forberede sig på. Men det er vigtigt, at du ved, at uanset hvordan du griber festen an, så er det helt okay. Der er ikke nogen regler, som du skal overholde for at måtte komme med. Det er helt okay, at mærke godt efter i maven, og så kun gøre de ting, som du har lyst til.
Det er okay, hvis du ikke vil drikke
Du skriver en del om det her med at drikke til festen. Men jeg synes også det virker til, at du måske slet ikke har så meget lyst til at drikke endnu? Jeg tænker, at hvis du siger nej tak, hvis nogen byder dig noget med alkohol, så skal de nok respektere det. Og hvis du gerne stadig vil være med i druklegene, så kan du nøjes med at putte sodavand i dit glas. Hvis du er nervøs for, at de andre kunne finde på at presse dig til at drikke, så kan du eventuelt læse vores artikel om gruppepres. Der står nemlig nogle gode tips til, hvordan man kan stå fast på sine holdninger, selvom de andre måske gør noget andet.
Hvis du gerne vil prøve at drikke, så vil jeg anbefale dig at tage det stille og roligt. Nøjes med at drikke nogle enkelte genstande og mærk efter, hvordan det føles på kroppen. Hvis du kan mærke, at nu begynder du at være fuld, så tag en pause. Så vil det gå over igen efter et stykke tid.
Mærk efter i maven
Du spørger, hvordan du skal opføre dig, og hvad du skal sige til festen. Selvom det er lidt et kedeligt råd, så er mit bedste råd nok at mærke efter, hvad du har lyst til. Så hvis du ikke har lyst til at danse, så behøver du heller ikke. Kig eventuelt rundt på de andre til festen, og se hvad de laver. Du vil sikkert opleve, at de andre laver flere forskellige ting. Prøv så at finde ud af, hvad du synes ser mest hyggeligt ud, og prøv at se om du kan hoppe med de andre.
Det kan nogle gange være lidt nemmere at komme i snak med folk, når man er til en fest og de andre måske har drukket lidt. Hvis du har brug for lidt tips til, hvad du kan snakke med de andre om, så kan du læse vores artikel om smalltalk. Ellers er det også altid en mulighed at spørge lidt indtil, hvad alle de andre har af planer, når de er færdige med 9. De fleste kan nemlig godt lide at fortælle om sig selv, og synes det er rart, når folk virker åbne og interesserede.
Snak med dine forældre
Hvis du har lyst kan du eventuelt prøve at snakke med dine forældre om dine tanker og bekymringer. Det kan være rigtigt rart at have nogle at snakke med om det. Og måske kan dine forældre også godt huske, hvordan det var at være teenager. Så kan de komme med lidt støtte og tips til dig, og hvordan du kan håndtere festen.
Er der en fra klassen, du kan snakke med?
Du skriver, at du har været lidt en outsider i klassen de sidste par år. Men er der måske en person i klassen, som du snakker bedre med end de andre. Eller som du bare synes virker sød og hjælpsom? For så kan du eventuelt prøve at tage fat i den person og snakke med ham/hende om dine bekymringer.
Hvis de har været til en fest før, kan de fortælle dig lidt om, hvordan det plejer at være. Og hvad de plejer at lave. Måske kan i aftale, at du godt må gå hen og snakke med personen i løbet af aftenen. Sådan så du har en slags sikkerhedsnet.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du har brug for at få snakket det hele lidt mere i dybden, så kan du kontakte Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen kan du nemlig få gratis, anonym telefon- eller chatrådgivning. Og så vil du kunne få lidt mere tid til at snakke det hele igennem med nogle, som sidder klar til at hjælpe, og få svar på alle dine spørgsmål. Måske kunne det være noget for dig?
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg alle fingre for, at det kommer til at gå super godt med din 9. klasses afslutningsfest.
De bedste hilsner fra en Mindhelper