Hej jeg en dreng på 15 år.
Alle mine venner går i dyrt og sejt tøj.
Jeg har slet ikke pengene til det, men jeg føler mig virkelig udenfor. Jeg kan jo altid købe fake mærketøj, men det vil de nok bare finde ud af, og mobbe mig med det. Jeg vil virkelig bare gerne passe ind.
Hvad skal jeg gøre?

(15 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært når alle ens venner går i dyrt tøj og man ikke selv har mulighed for at gøre det samme.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Når alle ens venner går i én slags tøj, og det er noget som man ikke selv kan gøre, så kan det nemt give en følelse af, at man ikke passer ind. Det kan være rigtig svært.
For faktisk, så giver det rigtig god mening, at du gerne vil passe ind og være ligesom de andre.
Det er nemlig helt naturligt for os mennesker, at vi gerne vil være en del af flokken. For dengang vi levede på savannen, var vi nødt til at bevæge os i flokke, hvis ikke vi skulle blive spist af et stort rovdyr.
Selvom vi ikke går og er bange for at blive spist af rovdyr i dag, så har vi mennesker stadig en naturlig lyst til at passe ind og ligne de andre.
Derfor kan det også være helt vildt svært, når det så er noget helt bestemt tøj, som mange af de andre går op i, og man ikke selv har mulighed for også at gå med det. Og hvad gør man så?
Hvad er spændende ved mærketøj og mode?
Det, der godt kan være lidt irriterende med mærketøj og mode, er at det ofte er ret dyrt. Men hvorfor er det det?
Grunden til at sådan noget tøj ofte er dyrt er, at jo færre der har råd til det, jo færre går med det.
Og selvom det lyder som en rigtig dum ide, så skaber det en følelse af, at tøjet er meget “eksklusivt”. Det vil altså sige, at det er noget tøj, som ikke hvem som helst bare kan få fingrene i.
Og jo sværere det er at få, jo flere vil gerne have det.
Sådan er vi mennesker lidt sjovt bygget. Vi vil gerne have, hvad vi ikke kan få eller hvad vi ikke har.
Det kan være fedt at gå op i mærketøj og mode
Mærketøj og mode kan være rigtig fedt at gå op i. Det kan være at man elsker at følge med moden og købe det nyeste nye. Eller at man bare elsker alt det tøj, som et enkelt mærke laver.
Men nogle gange kan det også tage overhånd. Nogle gange kan man ende med at købe et specielt mærke eller stykke tøj, kun fordi det er dyrt eller “på mode”, og ikke fordi man synes det er pænt.
Hvis man oplever det, så kan det nogle gange være rart, at stoppe op og tænke: “Køber jeg det her fordi jeg synes det er pænt, eller køber jeg det kun fordi det er på mode?”.
Begge ting er helt okay, men nogle gange kan det godt være rart at vide, hvorfor man gør som man gør.
Mærk efter
Du spørger, hvad skal du gøre? Du vil bare gerne passe ind. Til det er mit meget korte, men allerbedste svar: Du skal mærke godt efter.
Prøv at starte med at mærke efter, om du vil købe tøjet bare fordi det er på mode eller fordi du rigtig godt kan lide tøjet.
Hvis det er pga en interesse for mode eller tøjet, må du spare penge op og købe det du nu engang har råd til. Hvis det kun er fordi det er populært og du bare gerne vil passe ind, kan du overveje om det er noget, som du vil bruge tid og kræfter på.
Ofte betyder mærketøj og mode rigtig meget, når man er yngre. Men de fleste oplever at det faktisk begynder at betyde mindre og mindre nu ældre man bliver.
Og så tænker du måske: “Hvad kan jeg bruge det til nu?”. Til det svarer jeg, at når det kommer til mærketøj, mode og det med at passe ind, så er tiden din bedste ven.
Og selvom det måske ikke hjælper dig lige nu og her, så kan det være rart at vide, at selvom det er noget som fylder meget lige nu, så vil det ikke gøre det for evigt.
Har du talt med nogen om det?
Når der er noget, som man synes er svært, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det.
Det kunne fx være dine forældre, en ven som ikke går i mærketøj eller en helt tredje. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at det er en som du stoler på og føler dig tryg ved.
Det kan være at de selv har prøvet at stå i samme situation og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, om det som er svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du føler at du ikke passer ind pga dit tøj.
Du kan finde headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du fange dem på telefon eller chatten. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan godt føles svært at passe ind, hvis man ikke går i det rigtige tøj ligesom ens venner. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit brev til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper