Hej
Jeg er en pige på 14 og er startet i en ny klasse for 2 måneder siden jeg føler mig udenfor og ingen kan lide mig folk griner af mig på gangen og den eneste jeg snakker med er en dreng som sagde i dag at jeg jo ikke havde nogen andre venner i klassen og han bare er sød ved alle hvad skal jeg gøre?
ps at snakke med min forældre er ikke en løsning

(14 år)
Kære Pige på 14 år
Det er rigtig hårdt at føle sig udenfor. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For du skal ikke gå med det alene.
Det tager tid
Du skriver, at du er startet i en ny klasse for 2 måneder siden, men at du føler at ingen kan lide dig. Det er ikke sjovt, at have det sådan. Vi mennesker er nemlig flokdyr. Derfor har vi også allesammen brug for at føle, at vi er en del af gruppen og har nogen at være sammen med. Dengang vi stadig levede på savannen, var det nemlig rigtig vigtigt. For var man ikke en del af flokken, så skulle man slås mod vilde dyr alene. Derfor er vi mennesker også designet til, at få det ubehageligt, når vi føler os udenfor. For den følelse har hjulpet os med, at søge tilbage mod flokken og i sikkerhed. Og selvom det er længe siden, at vi boede på savannen og have brug for beskyttelse, så sidder følelsen stadig i os idag.
Når man er startet i en ny klasse, er det helt normalt, at det tager tid, før man falder til. Og jeg tror de fleste unge, som har prøvet at skifte skole synes, at det var lidt svært i starten. For man kender ikke de andre. Og derfor kan det også tage tid, før man begynder at få venner.
Det skal ikke være ubehageligt
Samtidig skal det heller ikke være sådan, at man går og er ked af det, når man er i skolen. Derfor er det heller ikke okay, at andre griner af en på gangen. Det kan nemlig gøre ret ondt. Og det kan også være lidt af en mavepuster at få at vide, at en anden kun snakker med en for at være sød. Og det kan være ret svært at finde ud af, hvad pokker man lige skal gøre i sådan en situation.
Tal med en lærer
Du skriver, at det ikke er løsningen at tale med dine forældre. Du skriver ikke så meget om, hvorfor du har det sådan. Men det er selvfølgelig rigtigt, at det ikke giver en flere venner i klassen, at man taler med sine forældre om, hvordan man har det. Men det kan det nu alligevel være en god ide, at tale med en voksen om det, når man føler sig udenfor. For det kan lette lidt, at få sagt tingene højt. Når man bøvler med nogle svære ting, skal man nemlig ikke gå alene med det. Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe, at snakke med dine forældre alligevel?
Jeg tænker også, at det ville være en god ide, at tale med en lærer om, hvordan du har det. Ens lærere er der nemlig også for at sørge for, at deres elever har det godt i skolen. Derfor vil de fleste lærere som regel også gerne hjælpe, når man føler sig udenfor. Og sommetider kan det være godt at få en hjælpende hånd af en voksen.
Kan du tale med dem?
Det kan føles lidt grænseoverskridende at tage kontakt til de andre i klassen, hvis man i forvejen føler sig udenfor. Og når man er ny kan man godt komme til at holde sig selv lidt tilbage, fordi man ikke vil føle, at man trænger sig på. Samtidig er det nogle gange det som skal til, for at man kan lære de andre at kende. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der mon er nogen fra klassen, som du synes virker søde eller interessante? Eller måske nogen fra en af de andre klasser på skolen? For hvis der er det, så kan det være, at du kan begynde at opsøge dem noget mere?
Jeg ved godt, at det kan føles svært. Derfor kan det nogle gange også hjælpe, at have lidt fif til, hvad man kan tale om inden man f.eks. går over til nogen i et frikvarter. Derfor vil jeg også lige tippe dig om Mindhelpers artiklen om smalltalk. Her kan du læse nogle gode råd til, hvad man kan tale om.
Hos Børnetelefonen vil de lytte
Hvis du gerne vil tale med en voksen, som ikke kender dig i forvejen, så kan du ringe eller skrive til Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig nogle søde og dygtige voksne klare til at lytte. De er vant til at tale med både børn og unge. Og derfor er de også gode at snakke med, når man har det svært i skolen. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Det er svært at føle sig udenfor. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper