Hej Brevkasse
Jeg er en pige på 17 år der går i 2.g på gymnasiet. Jeg har en “trekløver” med to andre piger. Men i perioder (oftere og oftere) føler jeg mig holdt udenfor. Fx sover de tit sammen i hverdage og er sammen efter skole uden at jeg bliver inviteret. De tager ofte til fester sammen uden mig og i skolen føler jeg mig også holdt udenfor. Så siger den ene fx “skal vi gå ud og fylde vand” til den anden. Og så går de uden mig selvom jeg sidder lige ved siden af. Så går jeg jo med, men det er bare ikke rart ikke at føle sig velkommen. Så sidder de også og skriver med hinanden i timerne uden jeg kan se det. Der er dage i skolen hvor jeg må sidde og holde mine tårer inde hele dagen for ikke at bryde ud i gråd. Når jeg kommer hjem, græder jeg også nogle gange. Det er så slemt, at jeg er begyndt at overveje om jeg skal skifte skole… Det har jeg bare ikke lyst til, for jeg kender også mange andre på skolen og snakker godt med alle i klassen. Jeg er bare ikke tætte med andre end mine to veninder. Ved ikke om jeg bare overreagerer og overtænker det for i nogle perioder har vi det jo fint sammen. Ved ikke hvad jeg skal gøre, har i et råd?

(17 år)
Kære du
Det lyder til, at det med at føle dig udenfor i jeres trekløver, fylder rigtig meget for dig. Det er der heller ikke noget at sige til. For når man går fra at føle sig rigtig gode venner med nogen, til at føle sig usikker på ens venskab, kan det skabe rigtig mange frustrationer.
Hvorfor er det så ubehageligt at føle sig udenfor?
Du skriver, at der er dage i skolen hvor du holder tårerne tilbage og at du nogle gange også græder, når du kommer hjem fra skole. Man kan blive enormt ked af det, hvis man føler sig udenfor fællesskabet. Det ligger faktisk endda i vores natur.
Vi mennesker er nemlig flokdyr. Det betyder, at dengang vi levede på savannen blandt rovdyr, var der en kæmpe fordel i at være del af et fællesskab. For hvis man ikke var det, var der større chance for at blive spist af rovdyr.
Selvom vi heldigvis ikke skal være bange for rovdyr i dag, er vi mennesker stadig bygget til, at få det ubehageligt, når vi føler os udenfor. Så selvom det er ubehageligt, er det en helt normal reaktion du har. Og ikke nødvendigvis noget, som du overreagerer eller overtænker.
Fortæl pigerne hvordan du har det
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med pigerne om, hvordan du har det? Vi mennesker har nogle gange så travlt med os selv, at vi glemmer at tænke på, hvordan dem omkring os har det. Det kan være, at de slet ikke ved, at de holder dig udenfor.
Om de ved det eller ej, så er det stadig en god ide at fortælle dem, hvordan du har det. For jo længere tid du går og tænker på det, jo mere kommer det til at fylde hos dig. Og når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det ikke er noget, som du kan holde ud at være i meget længere.
Det kan godt være svært, at skulle fortælle sine gode venner, at de holder en udenfor. Derfor får du også lige vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. I den finder du en masse gode råd til, hvordan du får brudt tavsheden og får det bedre.
Prøv at snakke med nogle af de andre på skolen
Du skriver, at situationen med trekløveren får dig til at overveje at flytte skole. Men at du ikke har lyst, fordi du kender mange andre på skolen og snakker godt med dem i din klasse.
Det lyder til, at du er en som er nem at snakke med og en, som folk godt kan lide. Derfor synes måske også det ville være ærgerligt for dig at flytte skole, hvis du er faldet så godt til der hvor du er.
Selvom du ikke synes du er lige så tæt med de andre på skolen, kan det være, at det ville hjælpe at snakke med nogle af dem alligevel. Det kan jo være der gemmer sig nogle super søde imellem, som du har en masse til fælles med. Man ved aldrig, men måske gemmer der sig en ny trekløver et sted?
De vil altid lytte hos Girltalk
Hvis du føler, at det ville være nemmere at snakke med nogen, som slet ikke kender dig, er du altid velkommen hos Girltalk. Hos Girltalk kan du skrive med en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at lytte og skrive med piger, som står i en svær situation.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du ikke ved hvordan du skal sige til pigerne, at du føler dig udenfor.
Det er helt gratis og du kan være anonym, hvis du har lyst til det. Du kan fange dem på deres chat eller skrive med dem over sms.
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man føler at ens bedste veninder holder en udenfor. Derfor håber jeg også, at der er nogle af mine råd til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper