Jeg vil ikke såre hendes følelser, men jeg synes virkeligt, at hun burde bruge deodorant.
Hej med dig min kære ven
Jeg kender en som lugter af ged men vil ikke sige det da jeg er bange for at såre personens følelser. Jeg synes virkelig at hun burde tage sig sammen til at vokse mere op og bruge noget som hedder en DEOOO! Det var så min frustration. Tak fordi i ville bruge noget af jeres liv på dette.
Mvh en pige som ved hvordan man bruger deo..

(Pige, 14 år)
Kære pige som ved hvordan man bruger deo
Det kan være ret generende, hvis man er tæt på nogen, som ikke lugter så godt. Så kan man godt blive lidt i tvivl om, om man skal sige det til personen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Der kan være rigtigt mange grunde til, at nogle ikke bruger deodorant. Måske er hun allergisk, måske har hun ikke nogen eller måske ved hun ikke, at det er nødvendigt. Men det kan være rigtigt generende for andre, og derfor kan man også godt blive frustreret over det.
Jeg ved ikke, om du selv har tænkt over det, men når jeg læser dit brev, så synes jeg du bruger en ret hård tone. Og det tænker jeg faktisk ikke er helt okay overfor pigen, som det handler om. For det er et lidt ømtåleligt emne, og hvis du snakker til hende på den måde, så vil hun højst sandsynligt blive super såret. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du overvejer hvilken måde, du snakker om og med hende på. For hvis man taler grimt om andre – også på nettet – så er det faktisk mobning og det kan gøre rigtigt ondt på den person, man snakker om. Hvis man gerne vil have at en person ændrer sin opførsel – eksempelvis begynder at bruge deodorant, så er det super vigtigt, at man får det fortalt på en sød og venlig måde, så man ikke sårer personen. Jeg tænker også, at det vil være det rareste for dig, fordi du så ikke behøver have dårlig samvittighed over at have gjort hende ked af det.
Måske ved hun det ikke?
Jeg tænker, at pigen nok ikke ved, at hun lugter. Det er ikke altid, at folk selv kan lugte, hvis de lugter af sved eksempelvis. Derfor har det nok heller ikke noget at gøre med, at hun ikke kan tage sig sammen til at bruge deodorant. Men det er måske fordi, at hun ikke ved det er nødvendigt. Når man når den alder som i har, så kommer man i puberteten og kroppen ændrer sig. Så begynder man måske pludseligt at lugte, selvom man ikke har gjort det tidligere. Det er helt normalt. Så kan det være en god idé, at bruge deodorant. Men det er lige nødt til at gå op for en at man lugter, før man ved at det er nødvendigt at gøre noget ved det.
Det kan være rigtigt generende, for de mennesker som er omkring hende, hvis hun ikke lugter så godt. Så kan folk begynde at trække sig fra hende, eller sige ting om hende, som ikke er så pæne. Men det er ikke okay, for selvom folk ikke lugter så godt, så skal man stadigvæk behandle dem pænt. Og hjælpe dem, hvis man kan. Det er mega ærgerligt, hvis det går ud over hendes sociale liv, at hun ikke lugter godt. Derfor kan det også være en god idé, at fortælle hende at hun lugter – men på en sød og venlig måde.
Hvis du fortæller hende, at hun ikke lugter så godt, så har hun nemligt chancen for at gøre noget ved det. Men det kan være svært lige at se sig ud af, hvordan man gør det. Du kan måske trække hende til side en dag efter skole, og lige sige til hende, at du har lagt mærke til, at hun lugter en smule af sved. Det kan man godt sige på en rigtig sød og venlig måde. Hvis du synes det er rigtigt svært, så kan du også skrive en besked til hende. Du kan eksempelvis skrive “Hey, jeg skriver lige til dig, fordi jeg har lagt mærke til, at du nogle gange godt kan lugte lidt af sved. Det er ment i bedste mening at jeg skriver til dig, hvis du ikke lige selv vidste det. Jeg har selv xxx mærke deodorant og er mega glad for den, så måske er den også noget for dig”.
Selvom det måske godt kan virke lidt voldsomt at skrive til en person, at de lugter. Så gør man dem stadig en kæmpe tjeneste, fordi det ikke er sikkert de ved det. Og det kan have ret store konsekvenser for ens sociale liv, hvis man ikke får gjort noget ved det.
Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du får det fortalt til hende på en rigtig sød måde.
De venligste hilsner fra en Mindhelper